
Full Terms & Conditions of access and use can be found at
http://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=cmeh20

Media History

ISSN: 1368-8804 (Print) 1469-9729 (Online) Journal homepage: http://www.tandfonline.com/loi/cmeh20

Supplemental Income

Richard Farmer

To cite this article: Richard Farmer (2018): Supplemental Income, Media History

To link to this article:  https://doi.org/10.1080/13688804.2018.1481372

© 2018 The Author(s). Published by Informa
UK Limited, trading as Taylor & Francis
Group

Published online: 08 Jun 2018.

Submit your article to this journal 

Article views: 2

View related articles 

View Crossmark data

http://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=cmeh20
http://www.tandfonline.com/loi/cmeh20
https://doi.org/10.1080/13688804.2018.1481372
http://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=cmeh20&show=instructions
http://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=cmeh20&show=instructions
http://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/13688804.2018.1481372
http://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/13688804.2018.1481372
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/13688804.2018.1481372&domain=pdf&date_stamp=2018-06-08
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/13688804.2018.1481372&domain=pdf&date_stamp=2018-06-08


SUPPLEMENTAL INCOME
British newspaper colour supplements in
the 1960s

Richard Farmer

The introduction of colour supplements by three ‘quality’ newspapers during the 1960s was a key

development in the British press during the decade, and was described by the editor of the Sunday

Times as ‘perhaps the most successful single innovation in post-war journalism’. This article pro-

vides an overview of the advent of the colour supplements, explaining why they emerged when

they did and developed in the manner they did, and exploring some of the difficulties and

issues that attended their arrival. The article also demonstrates that sections of the British press

were capable of taking advantage of changes in print and advertising culture brought about by

the arrival of the post-war consumer society. However, the term ‘colour supplement’ became

pejorative shorthand for the perceived vacuity of this new society, in part because of the tension

that existed between the editorial and advertising content of these modish new publications. Con-

sequently, the success of the colour supplement experiment was not universally celebrated.

KEYWORDS Colour supplements; quality newspapers; Sunday Times Magazine;
Observer Magazine; Weekend Telegraph; Roy Thomson

In his memoirs, Denis Hamilton described the Sunday Times Magazine as ‘perhaps the
most successful single innovation in post-war journalism’.1 Hamilton, who was editor of the
Sunday Times when the first edition of the colour supplement was published on 4 February
1962, was hardly an impartial observer, and the decision to single out the Magazine for
special praise was no doubt made easier by the success and status it had come to enjoy
by the time that Hamilton was writing in the late 1980s. However, we should be wary of
dismissing Hamilton’s claim as self-congratulatory grandstanding, for where the Sunday
Times led, others soon paid it the ‘supreme compliment’ of following: within weeks of
each other in September 1964, both the Observer and the Daily Telegraph brought out
their own colour supplements, issued on Sundays and Fridays, respectively.2 The colour
supplements issued by these three ‘quality’ papers would all eventually prove to be com-
mercially successful, and the income earned by each would go a long way to keeping their
mother publications financially healthy.

This article will provide an overview of the advent of the colour supplements, explor-
ing why they emerged when they did and developed in the manner they did, and analys-
ing some of the difficulties and issues that attended their arrival. Despite their undoubted
success, and the role they played in advancing a certain kind of glossy consumerism, the
Sunday Times Magazine, the Observer Magazine and the Weekend Telegraph have received
insufficient attention. The colour supplements, as these publications collectively became
known, feature in the autobiographies of those who brought them into existence,3 in

Media History, 2018
https://doi.org/10.1080/13688804.2018.1481372

© 2018 The Author(s). Published by Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License
(http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduc-
tion in any medium, provided the original work is properly cited.

http://orcid.org/0000-0003-1790-2046
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/13688804.2018.1481372&domain=pdf
http://www.tandfonline.com
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


the histories of the institutions involved,4 and in general histories of the post-war British
press or British society in the 1950s and 1960s.5 Such work is somewhat fragmentary,
and has a tendency to address each of the different colour supplements either in isolation
or in passing; there is a scarcity of detailed work on the phenomenon as a whole. This is an
oversight that might usefully be addressed for a number of reasons. Firstly, the success of
the colour supplements showed that sections of the British newspaper industry were
capable of taking advantage of changes in British print and advertising culture that fol-
lowed in the wake of the introduction of commercial television. Secondly, the content
and ideas contained in the colour supplements escaped the confines of the printed
page and entered British culture more widely. The widespread use of the phrase ‘colour
supplement’ as shorthand for the ‘pseudo-sophistication’ of a particular type of vacuous,
modish and expensive consumerism suggests both that these publications shared suffi-
cient characteristics to be understood collectively, and that, despite the growing influence
of television, the press continued to be integral to British cultural life in the 1960s.6 Thirdly,
the colour supplements attracted an uncommon degree of attention and hostility, often
because of the dissonance visible between editorial and advertising content. Placing
serious editorial content and photojournalism alongside advertisements for supposedly
sophisticated consumer goods (alcoholic drinks, clothes, furniture, cars) and services (air-
lines, holiday destinations), the colour supplements embodied something of the uneasi-
ness with which the affluent, consumer society continued to be viewed in Britain in the
1960s, a decade or so after it first emerged.

The Sunday Times Magazine was the brainchild of Roy Thomson, the Canadian media
magnate ennobled as Lord Thomson of Fleet in 1964. Thomson had purchased his first
British paper, the Scotsman, in 1953 and taken ownership of the Sunday Times in 1959
when he acquired the Kemsley group of newspapers as part of a rapid expansion of his
British interests. In 1955, two things happened that had the potential to affect the adver-
tising revenues generated by, and the relative cultural importance of, British newspapers.
Firstly, in August, it was announced that newsprint rationing, in place since 1940, was to
end. Whilst this would allow for larger papers, any increase in size promised to raise pro-
duction costs whilst simultaneously reducing advertising rates, a prospect that alarmed
some proprietors.7 Secondly, in September, Independent Television (ITV) launched in
London, heralding the arrival of commercial broadcasting in the United Kingdom. It
would be 1962 before all of Britain could access the new service, but much of the
country was covered by commercial television by the end of the 1950s. Although on
one level commercial television was intended to provide competition for the BBC, it was
also intended to provide advertisers with a new media by which ‘to promote the expanded
range of consumer goods’ then becoming available after a decade of austerity,8 and also,
according to James Garrett, to act as a means of cutting the ‘arrogant newspapers… down
to size’.9

Apocalyptic predictions of press penury did not come to pass. Although by 1960 tel-
evision had come to account for approximately one quarter of total advertising expendi-
ture, this still left the press with some 70% of the pie, and the pie was getting bigger.10

As affluence became more widespread, the amount of money spent on advertising
increased, more than doubling between 1954 and 1960.11 When Walter Taplin gathered
data on early television commercials in Britain, he found that in more than half of cases,

2 RICHARD FARMER



money spent on television advertising was additional to, rather than a reallocation of,
money spent on other media: multiple-media advertisers predominated.12 However,
because television commercials were often broadcast nationwide, television advertising
was believed to compete directly with the national daily and Sunday papers. The provincial
press, catering to a local market that television found hard to make pay, therefore increased
its proportion of total press advertising revenues following the introduction of ITV.13

Although hindsight allows for a sanguine view of the distribution of advertising rev-
enues following advent of commercial television, it might not have been so clear at the
time that the new medium was not going to inflict lasting damage on more established
means of advertising. Indeed, between 1955 and 1960 magazine circulation declined by
8%, and Illustrated, Picture Post and Everybody’s, three of Britain’s most high-profile
general interest magazines, all ceased publication.14 What optimism there was, was
often tempered by a degree of apprehension and uncertainty.

Thomson had an 80% stake in, and was chairman of, Scottish Television (STV) and
recognised that the Sunday Times might increase revenue by offering advertisers things
which television could not. Most important amongst these were colour and access to
the Sunday Times’ wealthy readership. Colour television commercials would not be broad-
cast in Britain until November 1969, but the British press was, at the time of the first tele-
vision commercials, capable of printing colour advertisements.15 That in the mid-1950s it
did not often do so—in 1956 the Glasgow Daily Herald was the only British daily paper
which carried four-colour advertisements with any regularity—was, one commentator
believed, due to a combination of innate conservatism and newsprint rationing:

Many of the older and smaller local newspapers, some of them still family businesses,

have felt secure in their entrenched positions, with little incentive to introduce new

ideas, while nearly all good newspapers, large and small alike, have had more advertising

offered to them than they could accept for many years past, and this this is not a condition

which engenders great initiative.16

Further, as Ernest Biggs noted in his survey of colour print advertising, the structure of the
British newspaper industry militated against the use of significant amounts of colour. The
highest circulation dailies were sold nationally and competed directly for readers and
advertisers. Despite the higher rates that could be charged to advertisers, and despite
increased interest in and use of colour by the national dailies from the late 1950s
onwards, colour printing was not always an attractive proposition for such papers
because it was tricky, time-consuming and increased the chances of production delays.
It was more difficult to incorporate colour advertisements within papers that often had
print-runs of several million and which were acutely aware of the need to remain up-to-
the-minute if they were to maintain market share.17 A stand-alone colour supplement
offered a way around this problem, as it could be planned, written, laid-out and printed
ahead of time and then incorporated with the main body of the paper at point of sale.18

In North America and many parts of Europe, the newspaper industry was more often
structured at a city, state or regional level, resulting in smaller print runs and less cut-throat
competition. This meant that colour was more commonly used in such markets, and, con-
sequently, that there was both greater capacity for colour printing and more plant capable
of printing colour on both sides of a page. Indeed, early editions of the Weekend Telegraph

SUPPLEMENTAL INCOME 3



were printed at the Burda works in Germany as a result of the British print industry’s short-
age of colour plant and a dearth of skilled workers resulting from the print unions’ decision
to restrict entry so as to keep members in work and in demand. Transporting hundreds of
thousands of colour supplements half-way across Europe was an unsatisfactory and
expensive solution, but the prospect of further alienating the unions was potentially
more costly: there was talk of industrial action at the Telegraph’s own printing works in
London which, had it occurred, could have disrupted the production and threatened the
income of the daily paper. It is not surprising, then, that the Telegraph and the unions
moved swiftly to find a compromise, and it was announced that as soon as enough
skilled—and card-carrying—printers had been trained, production of the Weekend Tele-
graph would move to Bemrose’s of Liverpool.19

In their early years, the colour supplements were not printed entirely in colour and
until back-to-back colour printing became more widely available in the second half of
the 1960s, something in the region of 50% colour was the most that could be offered.
The number of pages and advertisements in colour tended, in the early years, to grow
absolutely rather than proportionally, but there were instances where advertisers were
so keen to reach the readers of the quality Sundays that they placed advertisements in
black and white for products that would have benefitted from being in colour—including
colour televisions.20 It says a lot about the attractiveness of colour that Thomson was pre-
pared to overcome the difficulties and costs associated with its production to use it to
entice advertisers.

Similarly, the perceived value of the Sunday Times’—and, later, the Observer and the
Telegraph’s—readers was such that advertisers were willing to pay a premium to reach
them via the colour supplements. The Sunday Times had the largest circulation of the
quality Sunday papers, selling almost 1 million copies per week in 1960; the Observer
sold just over 700,000 copies. The Sunday Telegraph, introduced in February 1961, had
sales in its early years of 600–650,000, a number that, in part, came at the expense of
the Sunday Times,which suffered an approximate 10% fall in circulation following the intro-
duction of this new rival. Indeed, this decline in sales prompted Thomson to explore means
by which he might differentiate his title and, in the words of an early biographer, ‘set [it]
way ahead of all other quality Sunday papers’.21 Having previously toyed with the idea
of expanding the number of sections (it already had two, the main paper and the
Review), Thomson alighted instead on the idea of a colour supplement.22

Compared to the popular Sundays, sales of the quality Sundays were puny: in the
early 1960s, the News of the World regularly sold more than 6 million copies, the People
and the Sunday Mirror more than 5 million each, and even the Sunday Express, the runt
of this particular litter, could each week confidently expect to sell more than the three
quality Sundays combined.23 However, although sales and circulation figures mattered,
they were not the be all and end all for advertisers. To charge the highest rates, papers
needed to demonstrate that they were read by what advertisers considered the right
kind of people. The Daily Herald was ‘probably amongst the twenty largest circulation
dailies in the world’ at the time of its demise and relaunch as the Sun in 1964, but its
readers, predominantly drawn from the skilled, semi-skilled and unskilled working class
(social groups C2 and DE), ‘did not constitute a valuable advertising market’.24 As
Thomson noted in his memoirs, the same was also true of the Sunday Express in the

4 RICHARD FARMER



early 1960s; its mooted colour supplement was never brought to fruition because the cost
of producing and printing millions of copies each week was significantly more than adver-
tisers could be charged to reach that paper’s readers.25

Conversely, the quality Sundays drew nearly 40% of their readership from the upper
middle class and the middle class (social groups A and B, which in 1975 accounted for
13.5% of the British population).26 Such people very definitely did constitute a valuable
advertising market, in part because they were thought less likely to watch commercial tel-
evision.27 The high rates that each of the quality Sundays was able to charge for ‘selling its
readers’ incomes to advertisers’ allowed them to survive on relatively small circulations.28

In 1973, the Sunday Times, Observer and Sunday Telegraph accounted for only 14% of
national Sunday circulation, yet earned 20% more advertising revenue than all the
popular Sundays combined.29

As it sought to sell advertising space in advance of its first issue, the Sunday Times
Magazine stressed the affluence of its readers. Readers of the Financial Times, for
example, were advised that

Whether your interests are in fashion or furniture, cars or cake-mix, if the products are

above average in quality they find a natural market among the top third of the population

… These are the men and women who appreciate excellence and are prepared to pay for

it – the people who largely influence the mass buying trends of the future… No other

advertising medium offers the selling power of full colour on such a broad-based high

status market.30

Ahead of the launch of its ownmagazine, the Observer promised advertisers ‘the immediacy
of a newspaper with the impact of a colour magazine’ and insisted that the Observer Maga-
zine would reach ‘leadership groups… opinion formers, people with power and
influence.’31

As the first colour supplement to enter the market, the Sunday Times Magazinemight
have been expected to clean up. After all, in the first half of 1962 there was increased inter-
est in colour press advertising, and the Daily Herald, the Daily Mail and the Daily Express
persuaded companies such as Kellogg’s to pay handsomely for the privilege of placing
full-page colour advertisements.32 The Sunday Times Magazine, however, initially found
it difficult to attract advertisers: it was an unknown quantity, and the vast cost of
getting the magazine off the ground meant that there were nagging concerns—and a
whispering campaign, possibly orchestrated by Beaverbrook and the Sunday Express33—
that it would not long survive. Such concerns might have been exacerbated by the Maga-
zine’s arrival in the wake of Thomson’s frustrated attempt to merge his company with
Odhams Press, and that organisation’s subsequent takeover by Cecil King’s Fleetway
Publications in early 1961.34 This was an embarrassingly public failure which Thomson
conceded was ‘a pretty severe disappointment’.35 Although Thomson would enjoy the
last laugh, noting that the Sunday Times Magazine, and all the success it enjoyed, was a
project that the Thomson group ‘would not have been able to tackle had we gone in
with Odhams,’ the initiative still carried the taint of Thomson’s earlier failure to gain
access to the magazine publishing industry.36 The Canadian tycoon’s reputation for relent-
less, successful expansion was shaken, and the Magazine, in its early days, might have
suffered as a result.

SUPPLEMENTAL INCOME 5



So real were concerns about the prospects of the Sunday Times’ colour supplement
that although advertisers booked space for one-off advertisements, most were wary of
making a longer term commitment. During the spring and summer of 1962 there were
as few as four pages as colour advertisements in some editions. When in August that
year Private Eye published a parody of the Magazine it asked ‘Why are there no ads in
this take off? Because there aren’t enough in the Sunday Times colour section to make it
worthwhile.’37 During its first year the Sunday Times Magazine lost money at an eye-water-
ing rate: as much as £20,000 in some weeks,38 and as much as £800,000 in total.39 However,
such losses were offset by the profits generated by Thomson’s other papers and STV, which
after a shaky start had by the early 1960s become, to quote its chairman, a ‘license to print
money’.40 The Observer and the Telegraph could not call on similar resources. As such, they
had to wait on the side-lines, ready to launch their own colour supplements should the
Sunday Times Magazine prove a success, yet wary of committing themselves too soon.

Although agencies such as Collett Dickenson Pearce (CDP) were quick to recognise
the potential of the colour supplement, and encourage their clients to buy space, the
advertising industry as a whole remained cautious.41 Thomson, speaking at his newspaper
group’s AGM in June 1962, noted that the Sunday Times Magazine was ‘too new a devel-
opment for its advantages as an advertising medium to have been appreciated so far by
all advertisers and advertising agencies’.42 As losses mounted, the decision was taken to
slash advertising rates, by as much as 40% in some instances. This brought in some
larger accounts—most notably Ford and the Central Office of Information—and the
Sunday Times marketing team, without the knowledge of the advertisers, used these pres-
tige accounts to persuade the major advertising agencies of the Magazine’s long-term via-
bility. This, in turn, allowed them to sell enough space for the magazine to break even by
October 1962.43 The Sunday Times then went all out to get its colour magazine into profit,
taking every available opportunity to advertise its solus situation—‘The Only One With
Colour’, boasted its posters and advertisements.44 It also continually banged the drum
for its own success. ‘We have,’ the Magazine announced in February 1963 on the occasion
of its first anniversary, ‘nearly 400 pages of advertising already booked this year. And so
much of it is in colour that we are planning to re-organise technically to take it all in.’45

The first birthday celebrations also resulted in the ‘Moscow picnic’, a widely publicised
trip to the Soviet Union that Thomson held to be critically important in raising the
profile of the Magazine.46

As it became apparent that the Sunday Times Magazine had turned the corner, the
Observer and the Telegraph made their moves. Concerns that the market might only
support two Sunday colour supplements determined the course of action taken by both
papers. The Observer worked as quickly as it could to beat the Telegraph to print—some-
thing it managed by less than a month. Its plans for swift action were, though, hampered
both by a lack of capital (the trust that kept the Observer independent also made it more
difficult to raise the large sums needed to launch a colour magazine) and by managerial
indecision. David Astor, who to many people was the Observer, was initially scornful of
the colour supplements, believing that they did not chime with his paper’s sincere intellec-
tual outlook and fearing that introducing one would change the Observer’s tenor.47 His con-
cerns were, perhaps, not unfounded. Richard Cockett, for example, singles out the need to
chase advertisers as the moment when the Observer ‘lost its intellectual momentum’ and

6 RICHARD FARMER



started to become just another ‘attractive advertising medium, an entertainment sheet and
“life-style”magazine’.48 However, the advent of the Sunday Telegraph in 1961 and the pub-
lication of the Sunday Times Magazine in 1962, coupled with lingering advertiser suspicion
of the Observer resulting from the critical stance it had adopted on Suez,49 focussed Astor’s
mind on the need to bring in more money. For the Observer, the decision to publish a
colour supplement was linked not simply to a desire to maximise income—Astor and
Thomson had distinct attitudes regarding the business of newspapers—but rather to a
desire to survive: if the Observer was not profitable, it would fold, despite its long and
impressive history.

The Telegraph decided to issue the Weekend Telegraph on a Friday. Because the
Sunday Telegraph was a relative newcomer, and had the smallest circulation of the
quality Sundays, it was, perhaps unfairly, associated with uncertainty and instability.50

Issuing the Weekend Telegraph on a Friday thus associated it with the better established
and far stronger Daily Telegraph brand whilst providing access to a different stream of
advertising revenue. ‘Perfectly timed to catch the week’s peak shopping period,’51 consu-
mers who read it on a Friday could then buy what they saw on a Saturday. Whilst there was
considerable overlap between advertisers purchasing space in the three ‘quality’ colour
supplements, there were also differences, and these were most marked in theWeekend Tel-
egraph, which, because of its parent paper’s overtly conservative leanings and older read-
ership, appealed to a certain kind of advertiser. As such, it was a perfect medium for a
business such as Dunn & Co., which even John Salmon of CDP, the agency that handled
its account, described as ‘a spectacularly dull men’s outfitters’. Salmon found it difficult
to convince this rather staid retailer that the lion’s share of its advertising budget would
be best used buying a series of full-colour pages in the Weekend Telegraph, but having
done so in 1968, the company didn’t look back: ‘the merchandise wasn’t colourful, but it
looked better in colour’. Sales increased to the extent that Dunn & Co. eventually
became a national television advertiser.52

The colour supplements were more often associated with advertisers seeking to
appeal to the young. When Hamilton became editor of the Sunday Times in October
1961, he sought to make the paper more attractive to younger readers of the sort who
had previously tended to favour the Observer. The introduction of the Sunday Times Maga-
zine, with its focus on fashion, travel, home and consumption, was one part of this strategy,
the adoption of a more independent-minded and heterodox political outlook, another.53

The fight for young, educated, A and B readers mattered, because reaching this particular
group of consumers was a priority for many advertisers; ‘young married couples whose key
purchases are ahead of them and who take readily to new ideas’54 constituted that ‘section
of the population which is most interested in fashion and spends the most money on it’.55

In his quest to make the Sunday Times Magazine ‘attractive to people below the age
of 35’56—a fairly arbitrary cut-off point that was further lowered in the first edition of the
supplement, which stated that to ‘be of the Sixties… you should be under 30’57—Hamilton
determined to develop a ‘new journalistic treatment’58 to take advantage of the ‘build-up
of brilliant new graphic design—the outpourings of art schools in the late forties and
fifties.’59 In this, the colour supplements built on foundations laid by magazines such as
the Royal College of Art’s ARK, Clive Labovitch and Michael Heseltine’s Town,60 and
Jocelyn Steven’s Queen, this last a modish, high-end publication whose delicate grasp of,

SUPPLEMENTAL INCOME 7



and ability to squeeze profit from, ‘the magic bubble of up-to-dateness’ Hamilton hoped to
emulate.61 Indeed, Mark Boxer, the ‘iconoclastic’ 30-year-old Hamilton appointed as the
Magazine’s editor in the hope of realising his bold vision, had previously been art director
at Queen.62

The Sunday Times Magazine was, though, not alone its desire to take advantage of
contemporary trends in graphic design. At the Daily Mail, Mike Randall instituted ‘revolu-
tionary changes’ in the early 1960s that took the paper ‘out of the “straightjacket” of
“the old restrictive orthodoxy”,’ whilst as design director at the Express between 1959
and 1964, before his move to and reinvigoration of the Observer, Ray Hawkey was
tasked with introducing something akin to ‘a magazine flavour, polished, sophisticated,
modern.’63 The period also saw a move towards more rationalised newspaper front
pages—less cluttered, more spacious; fewer stories, larger banners.64

However, the speed with which each edition of a newspaper had to be written, laid
out and printed, and the need to be able to react—often at very short notice—to a swiftly
changing news agenda made it all but impossible to make each edition unique in terms of
design; the conventional ‘jig-saw puzzle structure’ remained standard in the British press.65

Additionally, printing technologies and issues pertaining to the quality of newsprint made
it very difficult to include or do justice to more exciting developments in design. The colour
supplements did not seek to intervene in current affairs—it was ‘wildly expensive to have
last-minute [colour] printing’66—and could therefore be laid out weeks in advance; this
made it possible for them to play with design more energetically, and more radically,
than could either broadsheets or tabloids. The magazine format permitted different lay-
outs, with longer-form articles or themed content spread of a number of pages—some-
times successive, sometimes not—and this allowed for changes in the compositional
relationship between advertising and editorial content. In an attempt to distinguish the
colour supplements from the traditional newspaper, layouts sought wherever possible to
avoid presenting undifferentiated, regimented columns of text. With their large print
runs the colour supplements were unusually visible and so constituted some of the earliest
examples of truly ‘mass circulation postmodern media in Britain.’67

The ‘ultra-modern’ style, visible to varying degrees in each of the colour sup-
plements, was not universally popular.68 The Observer was criticised by one reader for des-
cending ‘to the level of a woman’s glossy magazine’—all ‘technical brilliance’ in terms of
presentation and ‘dreary banalities’ in terms of content.69 The first edition of the Sunday
Times Magazine prompted more than 1000 letters of complaint, many of them about
layout and visual style.70 Hamilton responded the following week, declaring himself to
have some

sympathy with the objections of elderly readers who found themselves bewildered, if not

repelled by what they sometimes called the ‘too modern’ appearance of the section.

Perhaps it was, for its first number, too unconventional in typography and layout. But it

follows a modern trend in design, as younger readers familiar with the contemporary illus-

trated magazines are well aware.71

The colour supplements, though, were not aimed at ‘elderly readers,’ and the Sunday Times,
the Observer and the Daily Telegraph paid little heed to threats to cancel subscriptions
‘after… 25 years’.72 Equally easy to dismiss were criticisms that the Sunday Times Magazine

8 RICHARD FARMER



was ‘nothing more than a vehicle for colour advertising…Out of forty pages only three are
devoted to news items and one of these is the front cover!’73

The relationship between advertising and editorial proved more contentious for the
colour supplements than for the newspapers. Some readers found it difficult to distinguish
between advertisements and the more consumerist elements of the editorial content.
Boxer himself noted that ‘The sense of style and the creativity of the ads from CDP have
set us at the Sunday Times standards to match in the editorial.’74 The photographers
engaged to provide the pictorial accompaniment to ‘probing editorial enquiries into
social conditions in the Black Country’ were often the same as those whose photos
graced advertisements for ‘candy-striped shirts or speeding sports cars’—with the same
techniques and visual language used ‘interchangeably’ until, Christopher Booker
claimed, ‘the whole world through their viewfinders had been reduced to the same
grainy, pacey, ever more “realistic” dream.’75

The discrepancy between the serious, conscientious content of some of the editorial
and the glamourous sophistication of much of the advertising created a tension that
haunted the colour supplements. In December 1969, the Sunday Times Magazine carried
a piece by Karl Miller, editor of the Listener, which took the colour supplements to task
for promulgating an ‘ethos of spending, of ownership and of opportunity and expansion’
by means of advertisements that were not simply consulted, but actually ‘read and
enjoyed.’ (Miller’s article was punctuated by advertisements for Ronson pipes and Findla-
ter’s sherry). Miller’s main concern, though, was the juxtaposition between the advertising
and editorial, especially in terms of how the former crowded in on and mediated the latter.
True, Miller averred, the ‘respect for affluence that radiates from the advertisements is tem-
pered by sharp feelings of guilt and social responsibility’ prompted by the photojournalism.
But, he suggested, the supplements’ privileging of advertising meant that it was more likely
to be the case that a reader’s feelings of outrage, concern or distress, of affection, joy or
amusement, were contained within a framework of affluence and consumption. The result-
ing dissonance meant that the supplements had little substance and no real sense of integ-
rity, making it hard to recognise, let alone take seriously, the frequent descents into
thoughtfulness.76 John Berger arrived at a similar conclusion.77

However, it is surely too simplistic to assert, as one Observer reader did, that the
colour supplements were just ‘another propaganda sheet for the Affluent Society.’78

True, many editions married stylish colour advertisements for airlines or holiday desti-
nations with beautifully photographed pieces on the joys and hardships of exotic travel
or photogenic places of historical interest, but the supplements’ photographic content
was intended, according to Hamilton, to differentiate them from publications such as
the Illustrated London News, i.e. ‘another… nice, cheerful but slow-moving record of the
events of the world.’79 The colour supplements provided an outlet for some striking photo-
journalism on both domestic and international subjects, providing compelling visual
accounts of drug addiction, old age, mental health issues, colonialism and wars in
Vietnam or Nigeria. Such images were far from apolitical, and implicit or explicit criticism
of British and American involvement in global affairs was not uncommon.80

The colour supplements, to a greater degree than even Picture Post, provided a sti-
mulating and challenging medium in which ‘pictures were allowed to run over several
pages in the true documentary style’.81 This differed from the newspapers, where the

SUPPLEMENTAL INCOME 9



use of photographs was illustrative rather than provocative, literal rather than poetic, safe
rather than challenging. Indeed, at their best the colour supplements were capable of sub-
verting established narratives. For example, on 28 March 1965 the Sunday Times Magazine
carried a number of pieces on the theme of ‘The North [of England]’; John Bulmer’s contri-
bution was a series of colour photographs that showed a bright and vibrant region, thereby
disrupting some of the (metropolitan) prejudices and assumptions about a part of Britain
that was all too frequently stereotyped according to the tropes and preoccupations of
‘kitchen sink’ literature and New Wave films.82 Indeed, it was in the widespread use of pho-
tography that the colour supplements were probably most distinctive. In commissioning
photographers to provide pictures, be they colour or monochrome, on a wide range of
different subjects, the supplements both provided employment to photographers and
placed their work before a large audience, elevating its status and helping to create an
appreciation of the medium as a serious artistic endeavour.

As James Curran has noted, advertising affords the quality press a disproportionate
influence. In 1973, more than 60% of the total income of popular Sunday newspapers came
from sales. This led these papers to chase readers and reduced the space given over to
‘serious’ issues. However, in 1973, the quality Sunday papers got almost three quarters
of their total revenue from advertising and could therefore afford to devote more space
to news and current affairs, knowing that this approach was likely to attract wealthy,
high-brow readers and in this way make themselves more desirable to advertisers. Estab-
lishing a ‘virtual monopoly’ on serious issues afforded the quality daily and Sunday papers a
significant political role.83 This may be too gloomy and reductive a prognosis, however, for
although it is certainly possible to view the Sunday Times Magazine, the Observer Magazine
and the Weekend Telegraph as birds of a feather—they often carried exactly the same
advertisements and ran near-identical features—the papers that they propped up
advanced, and continue to advance, quite divergent editorial agendas. What’s more,
because they did not need to stand alone, the colour supplements were able to take
risks, providing space for longer-form writing and dedicating entire issues to single
themes that could not have been accommodated within the main paper. Boxer recognised
that the pitfalls of this ‘big bite’ approach were more than compensated for by its potential
strengths: ‘You may not like it this week, but next week there should be something that
holds you; and we will treat it fully… ’84

The colour supplements also worked to introduce broadsheet readers to types of
content not often associated with newspapers, or presented familiar types of content in
fresh and unfamiliar ways. As such, the supplements reflected, and perhaps even
advanced, some of the social and cultural changes then underway in Britain, most
obviously by means of exploring and expounding the links between consumption and
the construction and refinement of identity. The prominence within the various colour sup-
plements of features exploring ‘lifestyle’—a word and a concept that these publications did
much to popularise—offers rich material to the cultural historian, but also worked to show
British consumers (or a small subset of them, at least) to themselves.

Colour photographs fetishising food and dining abounded, speaking to increased
interest in gastronomy as a source of pleasure and as means of self-expression. The ‘Cook-
strip’ columns drawn by Len Deighton, alumnus of the Royal College of Art and sometime
contributor to ARK, exemplified this trend. Having first appeared in the Observer, the

10 RICHARD FARMER



Cookstrips found a more natural home in that publication’s Magazine; their male-oriented,
predominantly pictorial representations of food preparation speaking to nascent changes
in gender roles and taking advantage of the possibilities afforded by gravure printing and
the celebration of graphic design.85 Also in the Observer Magaszine were Shirley Conran’s
regular features on décor, furniture and interior design, articles that were complemented
by one-off pieces on specific aspects of the home beautiful. Even though such pieces
were mocked contemporaneously—the Beatles’ trendy house in Help! was in many ways
a tongue-in-cheek pastiche of the aesthetic promoted by the colour supplements—they
were also forward looking, suggesting to readers that they could embrace the new and
the individual and reject the tired and the traditional.

The colour supplements were also a forum in which popular culture could be exam-
ined and celebrated (although this was truer in the Observer and the Sunday Times than in
the Telegraph). Pop groups such as the Beatles and the Who adorned the front covers of the
colour supplements, and were discussed in some detail inside, and the bright, colourful and
vibrant pop art produced by, for example, Peter Blake and Any Warhol, and the striking op
art created by Brigit Riley, chimed with the supplements’ design principles and interest in
the immediate. Although this coverage could sometimes read like a primer for people with
no previous exposure to the subject, the supplements rarely sneered at the pleasures
afforded by popular culture; rather, they recognised its importance and paid it the compli-
ment of treating it seriously and intelligently.86 Wittily combining consumerism and
popular culture, the colour supplements demonstrated that these phenomena were acces-
sible to, and could be enjoyed by, all sections of British society, and promoted the idea that
knowledge of changing fashions and the development of personal taste could be sincere
components of one’s life, not adjuncts to it.

The colour supplements became crucial to the prospects of the newspapers that
issued them. Without the income generated by its magazine, for instance, the Observer
might not have survived.87 Similarly, the profits generated by the Sunday Times—much
of it by the Magazine—were used to keep The Times afloat after it was purchased by
Thomson in 1966.88 And profits there certainly were. For the year ending August 1968,
the combined advertising revenue generated by the quality colour supplements was
£9.4 million; in the same period, the national Sundays earned £26 million.89 There was suf-
ficient advertising money for each of the three colour supplements to survive and, to differ-
ent degrees, thrive: Thomson’s Sunday Times, the longest established and with the largest
weekly sale, tended to be the most lucrative, and in late 1968, for example, it attracted
approximately half of all colour supplement advertising revenue, with the Observer and Tel-
egraph accounting for about one quarter each.90 This advertising windfall did not draw
advertising away from the main paper; the colour supplements brought in additional
advertising, and additional readers. The first half of 1967 saw the Observer’s audited
weekly sale rise to more than 900,000, the highest in the paper’s history, with the colour
supplement—bringing in more advertising than ever—closely linked with this increase.91

The first editions of the Sunday Times Magazine were estimated to have boosted sales by
almost 20%, an impressive achievement in itself, but one that was all the more lucrative
because it did not result in any significant dilution of its A and B readership: ‘an additional
source of revenue had been opened up. Advertisers were offered more middle-class
readers and a new outlet to appeal to them in.’92

SUPPLEMENTAL INCOME 11



By the end of the 1960s, the words ‘colour supplement’ had, according to Karl Miller,
become a ‘favourite term of abuse’.93 Pejorative uses of the term could be found in reviews
of plays and films, positioning the colour supplements as trite or superficial. Although such
criticisms are frequently arresting—it feels as if some critics sought to out-do each other
with their slights—they should not obscure the fact that the colour supplements were
easy to snipe at because they had, in a short period of time, come to enjoy such promi-
nence. Yet the colour supplements also need to be understood in terms of their wider sig-
nificance, both in newspaper culture and British society more generally. Their increased use
of colour, and their desire to better integrate image and text, instituted formal changes that
continue to resonate within the British press to this day. Their eagerness to provide a plat-
form for photographers ushered in a greater appreciation of that art in Britain. Their event-
ual triumph spoke to the print media’s ability to innovate and adapt in order to forcefully
assert its continuing relevance. Their sincere, but not portentous, appreciation of various
cultural forms and products helped to integrate the popular within the high-brow. One sus-
pects, however, that for Roy Thomson and his fellow proprietors, most satisfying of all was
the colour supplements’ commercial success: for all their avowedly polychromatic inten-
tions, these publications helped keep their newspapers in the black.

Disclosure Statement

No potential conflict of interest was reported by the author.

Funding

This work was supported by Arts and Humanities Research Council [grant number AH/

L014793/1].

Notes

1. Hamilton, Editor-in-Chief, 111. Initially known as the Colour Section and then the Colour

Magazine, the colour supplement was renamed the Sunday Times Magazine in 1964, and

shall be referred to by this title throughout this article. I have also used a single name for

the colour supplements put out by the Observer and the Daily Telegraph.

2. Giles, Sundry Times, 154.

3. See, for example, Hamilton, Editor-in-Chief, 104–20 passim; Thomson, After I was Sixty, 121–7.

4. Cockett, David Astor, 246–8; Hobson et al., Pearl of Days, 347–74; Hart-Davis, House the Berrys

Built, 200–1.

5. Booker, Neophiliacs, 49–50; Wintour, Rise and Fall, 116–7; Cox and Mowatt, Revolutions from

Grub Street, 93–4.

6. Television Mail, 20 September 1968, 18

7. Tunstall, “British Press,” 27.

8. Johnson and Turnock, “From Start-up to Consolidation,” 16; see also Taplin, Origin of Televi-

sion Advertising, 87.

9. Garrett, “Commercial Production,” 386.

10. Taplin, Origin of Television Advertising, 37–9.

12 RICHARD FARMER



11. Fletcher, Powers of Persuasion, 31.

12. Taplin, Origin of Television Advertising, 37–9.

13. Tunstall, “British Press,” 19.

14. Fletcher, Powers of Persuasion, 30–1.

15. It should be noted that BBC2 broadcast in colour from mid-1967.

16. Biggs, Colour in Advertising, 55, 60, 63.

17. Ibid., 59.

18. On contemporary colour printing technologies, see Worlds Press News, 28 July 1967, 17.

19. The Economist, 12 September 1964, 1043; The Economist, 26 September 1964, 1213. There

were also disagreements with the National Federation of Retail Newsagents about

charges made for combining the supplements with the main paper and about whether

additional charges could be made for home delivery. Daily Telegraph, 2 October 1964, 1.

20. Television commercials promoting colour supplements were, of course, also broadcast in

black and white until November 1969.

21. Braddon, Roy Thomson, 301.

22. Greenhill and Reynolds, Way of the Sun, 125.

23. Hirsch and Gordon, Newspaper Money, 73.

24. Curran, “Advertising and the Press,” 252.

25. Thomson, After I was Sixty, 121–2. See also the Daily Mirror’s short-lived move into the colour

supplement market in 1969, which was rumoured to have lost £1 million pounds a month

for the six months it survived. Cleverley, Fleet Street Disaster, 59.

26. Hirsch and Gordon, Newspaper Money, 15.

27. Curran, “Advertising and the Press,” 256.

28. Hirsch and Gordon, Newspaper Money, 40.

29. Curran, “Advertising and the Press,” 247.

30. Financial Times, 9 November 1961, 5.

31. Financial Times, 27 August 1964, 9.

32. Observer, 24 June 1962, 5.

33. Braddon, Roy Thomson, 310–11; Thomson, After I was Sixty, 125.

34. On Thomson, King and Odhams, see Braddon, Roy Thomson, 291–300. Braddon claims that

had Thomson been successful, he would have become ‘the most powerful publisher in the

world.’

35. Thomson, After I was Sixty, 101.

36. Ibid., 121.

37. Private Eye, 24 August 1962, 9.

38. Hobson, Knightley and Russell, Pearl of Days, 353.

39. The Economist, 9 May 1964, 632. Thomson put the total loss at £900,000 in the first eighteen

months. Thomson, After I was Sixty, 122.

40. See Thomson’s speech at Thomson Group AGM in The Economist, 8 June 1963, 1078;

Thomson, After I was Sixty, 56.

41. Salmon and Ritchie, “Once Upon a Time,” 12–13.

42. Quoted in The Times, 12 June 1962, 19.

43. Hobson et al., Pearl of Days, 366.

44. Fletcher, Powers of Persuasion, 87.

45. Sunday Times Colour Magazine, 10 February 1963, 39.

SUPPLEMENTAL INCOME 13



46. Thomson, After I was Sixty, 126–7. During the trip to Moscow, Thomson, during an interview

with Khrushchev, offered to buy Pravda.

47. Cockett, David Astor, 246–7.

48. Ibid., 243.

49. See, for example, Astor’s ‘folly and crookedness’ editorial. Observer, 4 November 1956, 8.

50. Thomson was, allegedly, not above dropping hints that the Sunday Telegraph’s prospects

were poor at best. See Hart-Davis, House the Berrys Built, 201.

51. Campaign, 15 November 1968, 9

52. Salmon, “Spectacularly Dull,” 159–61.

53. Young, “Rupert Murdoch and the Sunday Times,” 383; Hamilton, Editor-in-Chief, 108;

Braddon, Roy Thomson, 304.

54. Financial Times, 9 November 1961, 5. See also Thomson, After I was Sixty, 124–5.

55. Thomson quoted in Advertiser’s Weekly, 4 May 1962, 9.

56. Hamilton, Editor-in-Chief, 108.

57. Sunday Times Magazine, 4 February 1962, 20.

58. Thomson, After I was Sixty, 124–5.

59. Hamilton quoted in Hobson, Knightley and Russell, Pearl of Days, 350.

60. See Braybon, “About Town,” 95–106.

61. Booker, Neophiliacs, 46.

62. Hamilton, Editor-in-Chief, 108. On Boxer’s university career, which became the stuff of

legend, see Wollheim, “Mark Boxer,” 28–30.

63. Collins, “Journalism and Design,” 37, 39.

64. For examples of these transformations, see Evans, Editing and Design, 28–35.

65. Irving, “Can Newspapers Move,” 114–5.

66. Boxer, “Colouring up Sunday,” 248.

67. Seago, Burning the Box of Beautiful Things, 47

68. Pat Long, quoted in Cox and Mowatt, Revolutions from Grub Street, 196.

69. A. C. Gosling, letter, Observer, 13 September 1964, 34.

70. Hobson, Knightley and Russell, Pearl of Days, 363.

71. Sunday Times, 11 February 1962, 42.

72. Diana Imber, letter, Observer, 13 September 1964, 34.

73. H. Shaw, letter, Sunday Times, 11 February 1962, 42.

74. Salmon and Ritchie, “Once Upon a Time,” 13.

75. Booker, Neophiliacs, 48.

76. Miller, “Sunday Dilemma,” 27–32.

77. Berger, “Ways of Seeing,” 145–6.

78. Ken Garland, letter, Observer, 13 September 1964, 34.

79. Hamilton, Editor-in-Chief, 108.

80. See Woudhuysen, “Ranged Left,” 17–19.

81. McCabe, “War Camera,” 33.

82. Some stereotypes remained, and readers were treated to a monochrome shot of a coal-

blackened miner about to step into a pit-head shower.

83. Curran, “Advertising and the Press,” 247–8. See also Sampson, Anatomy of Britain, 582.

84. Boxer, “Colouring up Sunday,” 248.

14 RICHARD FARMER



85. In a sly piece of intertextuality, a Cookstrip column can be seen on the wall of Harry Palmer’s

flat in the cinematic adaptation of Deighton’s The IPCRESS File (1965).

86. Boxer, “Colouring up Sunday,” 248.

87. Cockett, David Astor, 248.

88. Thomson, After I was Sixty, 169–70.

89. Campaign, 27 September 1968, 24.

90. Campaign, 1 November 1968, 16.

91. Worlds Press News, 21 July 1967, 2.

92. Hirsch and Gordon, Newspaper Money, 75–8.

93. Miller, “Sunday Dilemma,” 27–32.

ORCID

Richard Farmer http://orcid.org/0000-0003-1790-2046

Bibliography

Berger, John. “Ways of Seeing.” In The Listener, 3 February 1972: 145–146.

Biggs, Ernest. Colour in Advertising. London: Studio, 1956.

Booker, Christopher. The Neophiliacs: The Revolution in English Life in the Fifties and Sixties.

London: Collins, 1969.

Boxer, Mark. “Colouring up Sunday.” Impressions 7, no. 8 (1965): 246–249.

Braddon, Russell. Roy Thomson of Fleet Street. London: Collins, 1965.

Braybon, Anne. “About Town: A Case Study from Research in Progress on Photographic Networks

in Britain, 1952–1969.” Photography and Culture 1, no. 1 (2008): 95–106.

Cleverley, Graham. The Fleet Street Disaster: British National Newspapers as a Case Study in Mis-

management. London: Constable, 1976.

Cockett, Richard. David Astor and the Observer. London: Andre Deutsch, 1991.

Collins, Jeanette. “Journalism and Design: A Marriage can be Arranged.” In The Penrose Graphic

Arts International Annual, Vol. 68, edited by Bryan H. Smith, 37–52. London: Northwood,

1975.

Cox, Howard, and SimonMowatt. Revolutions from Grub Street: A History of Magazine Publishing in

Britain. Oxford: Oxford University Press, 2014.

Curran, James. “Advertising and the Press.” In The British Press: a Manifesto, edited by James

Curran, 229–267. London: Macmillan, 1978.

Evans, Harold. Editing and Design – Book Five: Newspaper Design. London: Heinemann, 1973.

Fletcher, Winston. Powers of Persuasion: The Inside Story of British Advertising, 1951-2000. Oxford:

Oxford University Press, 2008.

Garrett, James. “Commercial Production.” In British Television Advertising: The First 30 Years, edited

by Brian Henry, 383–401. London: Century Benham, 1986.

Giles, Frank. 1986. Sundry Times. London: John Murray.

Greenhill, Peter, and Brian Reynolds. The Way of the Sun: The Story of Sun Engraving and Sun Prin-

ters. Claremont, ON: True to Type Books, 2010.

Hamilton, Denis. Editor-in-Chief: The Fleet Street Memoirs of Sir Denis Hamilton. London: Hamish

Hamilton, 1989.

SUPPLEMENTAL INCOME 15

http://orcid.org/0000-0003-1790-2046


Hart-Davis, Duff. The House the Berrys Built: Inside the Telegraph, 1928-86. London: Hodder &

Stoughton, 1990.

Hirsch, Fred, and David Gordon. Newspaper Money: Fleet Street and the Search for the Affluent

Reader. London: Hutchinson, 1975.

Hobson, Harold, Phillip Knightley, and Leonard Russell. The Pearl of Days: An Intimate Memoir of

the Sunday Times, 1822-1972. London: Hamish Hamilton, 1972.

Irving, Clive. “Can Newspapers Move from the Stone Age to the Space Age?” In The Penrose

Annual 1967, edited by Herbert Spencer, 106–118. London: Lund Humphries, 1967.

Johnson, Catherine, and Rob Turnock. “From Start-up to Consolidation: Institutions, Regions and

Regulation Over the History of ITV.” In ITV Cultures: Independent Television Over Fifty Years,

edited by Catherine Johnson, and Rob Turnock, 15–35. Maidenhead: Open University

Press, 2005.

McCabe, Eamonn. “The War Camera Goes on Leave.” British Journalism Review 1, no. 3 (1990): 33–

41.

Miller, Karl. “A Sunday Dilemma: Getaway People and Ghetto People.” In Sunday Times Magazine,

1969, December 14: 27–32.

Salmon, John. “A Spectacularly Dull Men’s Outfitters.” In Inside Collett Dickenson Pearce, edited by

John Salmon, and John Ritchie, 159–161. London: B. T. Batsford, 2000.

Salmon, John, and John Ritchie. “Once Upon a Time.” In Inside Collett Dickenson Pearce, edited by

John Salmon, and John Ritchie, 9–17. London: B. T. Batsford, 2000.

Sampson, Anthony. Anatomy of Britain. London: Hodder and Stoughton, 1962.

Seago, Alex. Burning the Box of Beautiful Things: The Development of a Postmodern Sensibility.

Oxford: Oxford University Press, 1995.

Taplin, Walter. The Origin of Television Advertising in the United Kingdom. London: Sir Isaac Pitman

& Sons, 1961.

Thomson, Roy. After I was Sixty: A Chapter of Autobiography. London: Hamish Hamilton, 1975.

Tunstall, Jeremy. “The British Press in the Age of Television.” The Sociological Review 29, no. 1

(1981): 19–35.

Wintour, Charles. The Rise and Fall of Fleet Street. London: Hutchinson, 1989.

Wollheim, Richard. “Mark Boxer: An Oblique Memoir.” Threepenny Review 50 (1992): 28–30.

Woudhuysen, James. “Ranged Left.” Blueprint November 1984: 17–19.

Young, Hugo. “Rupert Murdoch and the Sunday Times: A Lamp Goes out.” The Political Quarterly

55, no. 4 (1984): 382–390.

Richard Farmer Department of Film, Television and Media Studies, University of East Anglia,

Norwich NR4 7TJ, United Kingdom. E-mail: r.farmer@uea.ac.uk

16 RICHARD FARMER

mailto:r.farmer@uea.ac.uk

	Abstract
	Disclosure Statement
	Notes
	ORCID
	Bibliography



