
SCrEENINg 
THE worLd

children’s, factual and news

HOw UK bROadcaSteRS PORtRayed 
tHe wIdeR wORLd In 2007-8
MaRtIn ScOtt



INTroduCTIoN 1 

CHApTEr 1  2
InteRnatIOnaL cHILdRen’S PROGRaMMInG 2007
 
CHApTEr 2   10 

InteRnatIOnaL factUaL PROGRaMMInG 2007

CHApTEr 3   20
cOnStRUctInG Kenya: HOw tHe UK bROadcaSt MedIa 
cOVeRed tHe POSt eLectIOn VIOLence In Kenya

DFID is committed to building the support 
for development needed to bring an end 
to global poverty. This work begins at 
home. The broadcast media has a vital 
role to play in bringing a fair and accurate 
account of complex issues such as poverty, 
trade, conflict and climate change to our 
television screens, in formats that appeal 
to and engage UK audiences of all ages. 

The latest Screening the World research, 
funded by DFID, highlights important 
issues about international coverage on our 
television screens. I hope it will encourage 
broadcasters to look seriously at how they can 
do more to help the British public become 
better informed about the wider world.

gillian Merron
Parliamentary Under Secretary of State  
for International development

ForEword

rESEArCH CoMMISSIoNEd By IBT, FuNdEd By  
THE dEpArTMENT For INTErNATIoNAL dEvELopMENT

CoNTENTS



1

introduction

IBT has commissioned this new research 
because it addresses the international content 
of three key genres – children’s, factual and 
news – which are crucial to the future of public 
service broadcasting. Television is the main 
source of information about the wider world for 
most people in the UK. Yet, as this research 
shows, there are some worrying trends, with 
a narrowing of the range of countries, stories 
and voices featuring in international coverage.

Children’s programming is particularly at 
risk. As global citizens, children need access 
to information about the lives and cultures of 
people in other countries and television has  
a vital role to play in providing this. In chapter 
1, for the first time, we measure the nature 
and volume of children’s programming with 
international content, in order to have a clearer 
understanding of what information about 
the wider world is available for children on 
television in the UK. 

Despite the proliferation of TV channels 
aimed at children, programming about 
the United States dominates, and without 
the BBC there would be very little diversity 
in international coverage. The findings 
highlight the central role played by just two 
programmes, Blue Peter and Newsround. 
If current trends continue, children in the 
UK will find that television, which has the 
potential to open their eyes to the rest of the 
world, will instead limit their horizons and 
understanding. It’s a critical situation which 
requires urgent action.

The second chapter of this report is the 
latest instalment in a unique longitudinal 

study, first commissioned by IBT in 1989, 
which has tracked the changing nature of 
international factual programming on UK 
television. The statistics for 2007 show that 
BBC2 and Channel 4 dominate, but there is 
a continuing migration of international factual 
programming to digital channels, where they 
are less likely to reach wide audiences. 

The results also suggest that programming 
often falls into global stereotypes as 
international coverage of the United States  
and Europe was dominated by crime and 
travel respectively, and Africa by wildlife  
and the Middle East by conflict. 

Chapter three explores some of the 
issues raised by the coverage of the post 
election violence in Kenya and highlights the 
difficulties which UK broadcasters face in 
reporting a fast moving and complex news 
story. The audience was unprepared and 
the early reporting provided little context 
and too much emphasis on tribal causes. 

This ‘broad brush’ approach in the first few 
days framed the way in which UK viewers 
understood subsequent events, even though 
later coverage revealed a more complex 
picture. Reporters should think about how 
they can provide more context in the early 
coverage of a crisis and broadcasters need to 
acknowledge that audiences want more than 
simply bad news and to continue to look for 
creative ways of broadening the news agenda. 

Mark Galloway
Director, International Broadcasting Trust



2

cHAPtEr 1 
intErnAtionAl cHildrEn’s 
ProgrAmming 2007

Newsround, BBC1



3

Children’s television is seen as under threat 
and an influential coalition headed by Save 
Kids’ TV is calling on the Government to take 
urgent action. One of their concerns is the 
dominance of North American programming 
and the fear that it will lead to cultural 
homogeny, limiting children’s understanding 
of the wider world. As global citizens, 
children need access to information about 
the lives and cultures of people in other 
countries. Television has a vital role to play 
in providing this. 

The purpose of this study – the first of its 
kind – is to measure the nature and volume 
of children’s programming with international 
content, in order to have a clearer 
understanding of what information about 
the wider world is available for children on 
television in the UK.

The results for the terrestrial channels 
demonstrate the dominance of North 
America and the key role the BBC plays 
by maintaining a diversity of international 
coverage. Of the 19 digital channels studied 
only 7 had any developing world coverage 
over the two week period we sampled. The 
report also highlights the significant role 
played by Blue Peter and Newsround. Blue 
Peter’s coverage of developing countries 
was greater and more diverse than the 
output of ITV1, Channel 4 or FIVE.

ExEcutivE summAry



4

service broadcasters have had no quota for children’s output, 
with children’s treated in the same way as many other public 
service broadcasting (PSB) genres such as religion, arts and 
drama. In 2007 ITV1 and FIVE significantly reduced their 
commitment to children’s programming and the BBC is now the 
main commissioner of UK-made children’s programming. 

One of the concerns expressed by consumer groups is the effect 
of the dominance of North American programming. It is feared this 
will lead to cultural homogeny, which could impair the development 
of children in the UK, both culturally and socially, and limit their 
understanding of the world around them. It is also feared that low 
cost imports from the US will increasingly undermine the desire by 
broadcasters to commission new children’s programming made in 
the UK despite the fact it is more culturally relevant to the audience. 

If UK citizens, both adults and children, are to have a well-rounded, 
informed understanding of the world they live in, they need access to 
information about the lives and cultures of people in other countries. 
UK television has a vital role to play in providing this information. 

The purpose of the research presented in this chapter is to measure 
the nature and volume of international children’s programming 
on UK television in order to have a clearer understanding of what 
information about the wider world is available to children on TV. 

To capture as wide a range of information about programmes 
with international content that are made for children, this 
study has looked at three elements of television content 
during 2007: terrestrial channels’ output, digital channels’ 
output and Blue Peter and Newsround, both on the BBC.

KEy Findings
The results for terrestrial channels demonstrate the dominance 
of North America, (46% of all international children’s 
programming) and the crucial role of the BBC in providing a 
diverse range of new international children’s programming. 

Of the 19 digital channels investigated during the 2 week 
sample period, only 7 channels had any developing country 
programming at all. This amounted to only 7% of all international 
programming which was overwhelmingly dominated by North 
America. North America was found to be the focus of 79% of 
all international children’s programming over this period. 

The results for Blue Peter and Newsround demonstrate the vital 
role that both programmes play, in providing diverse content about the 
wider world outside the US and UK. Blue Peter’s coverage of developing 
countries was greater and more varied than ITV1, Channel 4 or FIVE 
during 2007. One note of caution, however, is that with audiences of 
around 400,000 (see section on Viewing Figures below) for both Blue 
Peter and Newsround, the impact they have is less than it once was. 

introduction
Children’s television has been at the heart of the UK’s public service 
broadcasting system for over fifty years but is now under scrutiny 
as a genre which is in decline, and some would say, ‘in crisis’. 

In 2007, the communications regulator, Ofcom published a report 
which has been instrumental in influencing IBT to commission this 
research. The Future of Children’s Television Programming examined 
what is being broadcast on TV for children in the UK and what viewers 
think of it. The research presented in this chapter provides, for the 
first time, objective evidence on the volume and nature of children’s 
programming with international content on UK television. We hope that 
this report will contribute to the debate about the future of children’s 
television in the UK and focus attention on the crucial issue of the 
way in which the wider world is presented to the next generation. 

A wealth of research indicates that high quality programming can 
have a positive effect on children’s development and stimulate their 
interest in the world around them. This has always been a key element 
of the public value behind programmes like Blue Peter, Magpie, 
Wise Up!, Rainbow, Art Attack and How! The list of entertaining, 
educative shows which are in the archive is a long one. However, 
the list of such programmes currently being made is much shorter. 

From the Ofcom report, it can be seen that despite the rise in the 
number of hours of programming for children, there are concerns that 
the quality, range and diversity of that programming is diminishing. 
Programming on commercial children’s channels was especially 
found to be lacking in diversity, weighted towards animation which 
makes up 67% of their output. Ofcom’s audience research indicates 
that there is a significant gap between parents’ expectations of 
children’s programming and what is actually on air. It concludes that: 

“While a clear majority of parents regard public service 
programming for children as very important, less than half 
think it is being delivered satisfactorily, especially in reflecting a 
range of cultures and opinions from around the UK.” (The Future of 
Children’s Television Programming: Research Report, Ofcom, 2007, page 1)

There are a number of factors which have contributed to this 
decline in high quality, diverse UK-produced programming. 

Between 1998 and 2007 the number of dedicated children’s 
channels in the UK increased from 6 to 25. By 2007, 90% of 
households with children had multi-channel television. Today nearly 
6 times the amount of children’s programming is transmitted as in 
1998. As a result of growing competition for advertising revenue 
and an increasingly fragmented audience, share and budgets 
per hour have fallen and broadcasters are now less able to fund 
original programming for children. Since 2001 Ofcom found that 
investment in children’s programming had fallen by 17%, while 
investment in television production as whole had risen by 4%. 

Since the Communications Act in 2003 commercial public 



5

sample 1: 
new international children’s Programming on terrestrial 
channels for all of 2007
Figure 1 appears to illustrate the dominance of ITV1 in providing 
new international children’s programming on terrestrial channels 
with twice as much programming as BBC1. However, none of ITV1’s 
first-run international children’s programming was factual and it was 
dominated by acquisitions from North America, with animations such 
as Bratz, a series based on the doll franchise of the same name. Only 
3%, or 3.3 hours of ITV1’s international children’s coverage was of 
the developing world due to 8 new episodes of the animated series 
The Emperor’s New School, set in parts of the old Inca Empire. 

Channel 4 and FIVE had even smaller amounts of developing 
country content than ITV1, with 1.8 hours and 1.4 hours respectively. 
However, the international children’s output on these two channels 
was entirely free from animations with programmes such as Take 
away my Takeaway on Channel 4 which showed teenagers travelling 
to the country from which their favourite takeaway originates and 
the wildlife programme Michaela’s Wild Challenge on FIVE.

The most striking feature of BBC1 and BBC2’s coverage 
is that it was dominated by developing country programming. 
Examples include Serious Andes on BBC1 which is an 
observational documentary following a group of children as they 
attempted to climb the Andes and Mama Mirabelle’s Home 
Movies on BBC2 which is an animated series about wildlife 
around the world. Between them BBC1 and BBC2 had 88% of 
all new developing country children’s programming in 2007.

To give some context to the data in figure 1, it is interesting to 

note that there was three times as much new international adult 
factual content, as discussed in chapter two of this report, as 
there was new international children’s programming, in 2007. 

Figure 2 highlights the dominance of North America with 46% of 
all new international children’s programming as well as the lack of 
coverage of certain regions of the world such as Oceania (5%), Africa 
(2%) and the Middle East (0.2%). In the entire year, there was only 
one new children’s programme about the Middle East which was a 
half hour episode of Take Away my Takeaway on Channel 4. By 
contrast, with programmes such as Power Rangers on ITV1, The O.C. 
on Channel 4 and Hannah Montana on FIVE, North America had by 
far the greatest amount of new international children’s output on ITV1 
(47%), Channel 4 (92%) and FIVE (72%). Interestingly, only  
8% of the BBC’s new international children’s coverage was about 
North America. 

BBC1’s coverage was the most diverse. With programmes like 
Mortified, a comedy set in Australia, Serious Andes shot in Ecuador 
and Roman Mysteries, a fantasy drama set in ancient Rome, new 
international children’s programming on BBC1 covered every 
continent. On BBC2 the two regions which received the most 
coverage were Latin America and Africa with output including 
the animated wildlife programme, Mama Mirabella’s Home 
Movies and the mystery/adventure series, Escape from Scorpion 
Island which is set on a tropical island and filmed in Brazil. 

These results clearly demonstrate both the dominance of 
North America in new international children’s programming 
on the terrestrial channels and the important role of the 
BBC in maintaining a diversity of international coverage.

Figure 1: New international and developing country programming on the 5 terrestrial channels 
in 2007

 BBC1               BBC2                 ITV1               Channel4             FIVE 

 Original developing country output    Original developed country output (including various/other)  

P
ro

gr
am

m
e 

H
ou

rs
120

100

80

60

40

20

0

Figure 2: Percentage of new international children’s programming on terrestrial channels 
in 2007 covering different regions of the world. 

 North America  46%

 Various/other 15%

 Europe 12%

 Asia 11%

 Latin America 9%

 Oceania 5%

 Africa 2%

 Middle East 0.2%

Figure 3: Number of programme hours of developed and developing country children’s programming on 19 digital channels for 2 sample weeks in 2007

 Developing    Developed and Various/Other   

P
ro

gr
am

m
e 

H
ou

rs

200

180

160

140

120

100

80

60

40

20

0

Disn
ey

Je
tix

Boo
mera

ng

Nick
elo

de
on

Nick
 R

ep
lay

Ca
rto

on
 N

etw
ork

Nick
 Jr

Po
p G

irl

Nick
 Jr

 2
CI

TV

Nick
 To

on
s

Ca
rto

on
 N

etw
ork

 To
o

CB
BC

Cb
ee

bie
s

Ca
rto

on
ito Po

p

Tin
y P

op

Pl
ay

ho
us

e D
isn

ey

Disn
ey

 C
ine

mag
ic



6

sample 2: 
All international children’s Programming on 19 digital channels 
for 2 sample weeks in 2007
Figure 3 illustrates two important findings. Firstly, the distinct lack 
of developing country children’s programming on digital channels. 
12 of the 19 channels examined showed no developing country 
children’s programming at all over the two week sample period. Of the 
7 channels that did show programming set in the developing world 
only 2 of these, Disney and Disney Cinemagic, showed more than 
5 hours, and it consisted entirely of animation, such as Tarzan and 
Aladdin, which are likely to give only a very superficial impression of 
the developing world. Overall, developing country programming made 
up just 7% of all international programming and approximately 1.3% 
of all children’s programming over these 2 sample weeks. The only 
new developing country children’s programming in the sample period 
was 5 episodes of Mama Mirabelle’s Home Movies on CBeebies. 

The second feature of children’s coverage illustrated 
in Figure 3 is that the amount of international children’s 
programming varied dramatically between channels. While 
Jetix and Disney had around 190 hours over the two week 
period there were 9 channels that had fewer than 20 hours. 

With 79% of children’s programming set in North America, 
figure 4 demonstrates the extent to which international children’s 
programming on digital channels in 2007 was dominated by 

this one region. Examples of North American programming 
include Saved by the Bell on Nickelodeon and Spiderman and 
Power Rangers on Jetix. North America also received the most 
coverage of any region on 14 of the 19 channels studied. 

Programmes categorised as ‘various/other’ received the 
second most coverage with 11% of all international programme 
hours. Output in this category included programmes which were 
set in several locations or where the exact location of a particular 
episode could not be determined because of lack of available 
data, such as Dora the Explorer on Nick Jr. It is likely that this 
category contains a small proportion of programming set in 
parts of the developing world but disaggregating this category 
would not have had a significant impact on the results. 

The remaining 10% of international coverage was set in Africa, 
Oceania, Europe, Latin America and the Middle East. There was no 
programming at all which covered Asia. Only 5 channels had any 
coverage of Africa with episodes of Tarzan and Timon and Pumba on 
Disney Cinemagic making up two thirds of this coverage. Australia 
was the only country in Oceania to receive any coverage and just 
featured on 4 channels with programmes such as The All New 
Sleepover Club on Nick Replay. Only 5 channels showed coverage 
of Europe including Jetix which had the new factual programme 
The Making of Ratatouille shot in Paris. Latin America only received 
coverage on two channels, Disney and Disney Cinemagic, consisting 

Serious Andes, BBC1

Figure 4: Percentage of international children’s programming for different regions of the  
world on digital channels in 2007, over 2 sample weeks

 North America 79%

 Various Other 11%

 Africa 3%

 Europe 2%

  Latin America and 
the Caribean 2%

 Oceania 2%

 Middle East 1%



7

of just two programmes, The Emperor’s New School and Brandy  
and Mr Whiskers. The Caribbean received no coverage at all. 
Coverage of the Middle East was shared between just four channels 
and consisted mostly of episodes of Aladdin on Disney Cinemagic. 

Although they contributed two of the smallest amounts of 
international and developing country children’s programming,  
output on CBBC and CBeebies did cover the widest range of 
regions. Mamma Mirabella’s Home Movies and The Koala Brothers 
on CBeebies referred to Africa and Australia, while on CBBC 
Fergus McPhail, Friends and Heroes and Even Stevens referred 
to Australia, the Middle East and North America. Our Planet on 
CBeebies which is a documentary series examining issues that 
affect the natural world was one of only two factual programmes 
set in a foreign location shown over the sample period. 

sample 3: 
international content of Blue Peter and Newsround in 2007
Blue Peter 
The international content of Blue Peter was identified in three 
different ways. Firstly, by the number of complete programmes shot 
in a foreign location. During 2007, 9 complete programmes, each 
24 minutes in duration, were shot in 6 different countries. Examples 
included Blue Peter on Ice in Sweden, Jungle Survival in Bolivia 
and Sand, Scree and Scrums in Namibia. Secondly, international 
content was identified by the number of short location reports which 
covered other countries. In total, 25 such films were shown totalling 
2.5 hours, and shot in 9 different countries. These included Camel 
Farmer in Oman, Geth in Venice and Ugandan Monkeys. Finally, there 
were 8 studio features which directly related to foreign countries or 
international themes such as Civilisations’ Response to Global Warming. 

In total, there were 6.5 hours of international programming on 
Blue Peter in 2007 which amounted to approximately 10% of its 

total content. Of this, 4 hours comprised developing country content. 
This represents more new children’s coverage of the developing 
world than ITV1, Channel 4 or FIVE. By featuring content from North 
America, Latin America, Africa, Asia, Europe and Oceania, Blue 
Peter also covered more regions than any other terrestrial or digital 
channel during their respective sample periods, except BBC1. 

Objectively defining what is international content for children is 
of course problematic because much of what they watch is set in 
imaginary worlds which may share similarities with real locations 
but not be factually accurate. Therefore, although it is not a feature 
of coverage that is quantifiable, the real nature of factual content 
produced by programmes like Blue Peter about the wider world 
is significant since children will gain a more accurate impression 
of what everyday life is like in Africa from the Blue Peter item 
Anna and her Bike, about the life of a young girl in Malawi, than 
from an animation set in a generic ‘Africa’ such as Tarzan. 

These results demonstrate not only the important contribution  
that Blue Peter makes to providing developing country children’s 
programming but also highlight the chronic lack of such programming  
on almost all other channels. 

Newsround
The results from two weeks of listings of output from Newsround 
show that the programme had at least one international report  
every other day. 

Over the 14 days analysed, Newsround had 8 international reports  
in 7 programmes about 2 different countries (Iraq and Vietnam). The 
pegs for these were the anniversary of the war in Iraq and a typhoon  
in Vietnam. 

The coverage of Iraq included background to the current situation, 
reports on the lives of children in Baghdad and a report on children 
in the UK who have parents serving in Iraq. The stories from Vietnam 

Blue Peter, BBC1



8

covered the news as it played out that week and included a report on  
the impact the typhoon had. 

In both cases, rather than being isolated reports about one-off 
events, the reports on both countries ran over several consecutive days 
showing the genesis of the impact of the typhoon in Vietnam and five 
different aspects of the conflict in Iraq. This type of coverage helps 
children to build up a more rounded impression of what everyday life 
is like in these countries compared to the traditional news approach. 

 
viEwing FigurEs 
The viewing figures in tables 1 and 2 are for the two sampled weeks 
and demonstrate two points. Firstly, the vital role that BBC1, and 
in particular, Blue Peter and Newsround, play in providing content 
for children. Secondly, the relatively low viewing figures that even 
the most popular children’s programmes now receive on terrestrial 
television in an increasingly crowded multi-channel environment. 

Raven BBC1

Title Day Viewers Channel
  (millions)

Blue Peter Mon 0.51 BBC1
Newsround Thu 0.50 BBC1
The Scooby Doo Show Mon 0.49 BBC1
My Parents are Aliens Tue 0.48 ITV1
Newsround Tue 0.48 BBC1
Newsround Wed 0.48 BBC1
Grange Hill Mon 0.48 BBC1
Even Stevens Thu 0.47 BBC1
The Scooby Doo Show Wed 0.47 BBC1
Newsround Mon 0.47 BBC1

Title Day Viewers Channel
  (millions)

The Sarah Jane Adventures Mon 0.44 BBC1
Newsround Mon 0.38 BBC1
Newsround Thu 0.38 BBC1
Blue Peter Tue 0.34 BBC1
Chute! Thu 0.33 BBC1
Best of Friends Thu 0.33 BBC1
Newsround Fri 0.33 BBC1
Trapped Fri 0.33 BBC1
Thumb Wrestling Mon 0.32 BBC1
Newsround Tue 0.32 BBC1

Table 1: Top ten children’s programmes for week ending 20/03/07  
(source - Broadcast Magazine)

Table 2: Top ten children’s programmes for week ending 14/10/07  
(source - Broadcast Magazine)

conclusion
This research into the international content of children’s programmes 
in 2007 confirms that the BBC has become the overwhelmingly 
dominant provider of public service broadcasting for children in the 
UK. There is a real danger that this over-reliance on the BBC will lead 
to an even greater lack of variety in programming and a diminishing 
diversity of viewpoints. 

Across all the channels, there’s also a striking dominance of 
North American programming and a chronic lack of programmes 
about other parts of the world. As children in the UK grow up in an 
increasingly globalised and interconnected world, television has a 
vital role to play, in helping them to understand the wider world. The 
dominance of North America will only serve to limit their understanding 
and, if the trend continues, ultimately lead to a cultural homogeny.



9

mEtHodology
Measuring the amount of international programming that is primarily 
directed at children is problematic. Characteristics of children’s television 
such as the low level of factual programming, the setting of stories 
in imaginary worlds and the blurring of boundaries between genres, 
make it more difficult to differentiate ‘international content’ as opposed 
to UK content. Therefore, in a departure from previous IBT research 
which has focused on factual output, we have decided to analyse 
all children’s content for international themes and subject matter. In 
order to gauge the international content of children’s programming as 
fully as possible three complementary approaches have been used. 

sample 1: 
whole programmes on BBc1, BBc2, itv1, channel 4 and FivE for 
the entire year of 2007
Despite the range of digital channels available, terrestrial channels 
still play an important part in the viewing habits of children in the 
UK. Consequently, all new international children’s programming 
was recorded from the five main terrestrial channels using publicly 
available listings such as Radio Times and the same methodology 
as for the adult factual study (see chapter 2). These results were 
also cross-checked with the relevant broadcasters. Only new 
children’s programming was recorded – ie programmes having 
their first run on UK television, regardless of origination.

sample 2: 
whole programmes from all children’s digital channels during a 
two week sample period
Last year’s Ofcom report on the future of children’s programming 
found that 90% of homes with children in have multi-channel 
television. However, the vast number of channels makes recording 
total output challenging, so a sample from two weeks was recorded. 
19 children’s channels available on a children’s Sky package were 
included in the study. Two weeks from the months of March and 
October were selected to avoid school holidays – March 17-23 2007 
and October 6-12 2007. The data was collected from Digiguide, 
analysed and was then subject to cross-checking with most of the 
relevant broadcasters. We were unable to verify results with Disney 
or Turner. Although the results from this sample period give us an 
indication of the amount of international children’s content on digital 
channels, there are significant limitations to such a small sample size.

In the two week sample period there were virtually no new 
international children’s programmes on the 19 digital channels. 
In order to provide meaningful data from which to draw 
conclusions about the nature of children’s programming repeats 
were also included in the study of digital programming. 

sample 3: 
international content of Newsround and Blue Peter in 2007
Although no previous IBT study has included the international 
content of magazine programmes it was felt that Blue Peter 
and Newsround both made such a significant contribution to 
international coverage for children that it was important that they 
were included. Blue Peter was able to provide listings of the entire 
content of every programme in 2007. From this, the amount 
of international content was then determined. Newsround was 
able to provide listings of international content for the 2 sample 
weeks which were covered in the analysis of digital channels. 

dEFinitions
International children’s programming: Programming directed 
at children (aged 16 and under) and whose principal themes 
are explicitly and directly related to countries outside the 
United Kingdom (including animated programmes).
Developing country children’s programming: Programming 
directed at children (aged 16 and under) and whose 
principal themes are explicitly and directly related to 
developing countries (including animated programmes).

These definitions have been devised in an effort to exclude 
‘family’ programming which may be watched by children 
but which is not intended solely for them, such as Dr Who. 
In order to classify animated programmes as ‘international’, 
a distinction is made between those which are felt to offer 
significant opportunity for information takeaway about real, 
rather than fictional, places. Using this distinction, programmes 
such as Bratz and Power Rangers have been included while 
programmes such as Spongebob Squarepants have not. Deciding 
which programmes could be defined as ‘international’ was 
done in consultation with all of the relevant broadcasters. 



10

cHAPtEr 2 
intErnAtionAl FActuAl 
ProgrAmming 
2007

Paul Merton in China, FIVE



11

The findings presented in this chapter are 
the result of a unique longitudinal study, first 
commissioned by IBT in 1989, which has 
tracked the changing nature of international 
factual programming on UK television. 
These statistics for 2007 show that BBC2 
had the largest amount of international 
factual programming, followed closely by 
Channel 4. They also provide evidence of a 
continuing migration of international factual 
programming to digital channels, with 
More4 now making a significant contribution 
to the overall total with almost twice as much 
international factual output as ITV1. This is 
a significant trend as the digital channels 
have smaller audiences and their output is 
mainly watched by viewers who intentionally 
seek it out. Programmes on the terrestrial 
channels are more likely to reach a wider 
audience. Overall, international coverage 
was dominated by North America and 
Europe, with these regions characterised 
by high levels of programming about crime 
and travel respectively. By comparison, 
Africa received little coverage and that was 
dominated by wildlife programming. 

ExEcutivE summAry



12

introduction
As increasing globalisation and migration require us to interact with 
other cultures and our economic, political and social interdependence 
with other countries becomes ever more apparent, so there is a 
growing need for UK citizens to have a greater awareness and 
understanding of the wider world and their place in it. As UK citizens’ 
primary source of information about the wider world, television is 
uniquely placed to inform and educate audiences about other places.

The findings presented in this chapter represent the latest 
contribution to a series of biennial reports into the nature 
and volume of international and developing country factual 
programming on UK television. This unique longitudinal 
study was first commissioned by 3WE, IBT’s sister charity, 
in 1989/90 (the two organisations merged in 2007).

Collecting comparable data over a number of years allows 
the identification of general trends in output over time. The 
results of this study show that the international factual output 
of the four main terrestrial channels in 2007 was the lowest 
recorded since these reports began but that developing 
country factual content has increased to 39% of international 
factual output, the highest proportion since 1996/97. 

The data highlights the increasing migration of international factual 
content to digital channels which now makes up 24% of the total, 
the highest figure to date. ‘Soft’ programming topics such as travel 
continue to dominate whilst ‘harder’ ones such as conflict and disaster 
and politics constitute only 12% of all international factual output. 

The results of this study also help to identify changes in the 
nature and volume of international programming within and 
between broadcasters. In 2007, BBC2 had the largest amount 
of both international and developing country factual output, 
followed closely by Channel 4 which had only marginally less 
international factual output but a considerably smaller proportion 
of developing country output. ITV1 was found to have had almost 
no developing country factual output in 2007 and its lowest 
amount of international factual output since this study began.

Changes to the methodology in this report mean that we 
can now see how different regions of the world are covered. 
They show, for example, that Africa receives relatively little 
coverage and is dominated by wildlife programming whereas 
the Middle East is dominated by conflict and disaster 
programming. Europe and North America together make up 
47% of all international factual output and are characterised by 
high levels of travel and crime programming respectively.

The results of this research also highlight examples of 
international programming that made a positive contribution to 
UK television’s coverage of the wider world. Without Millionaires’ 
Mission on Channel 4 and Mission Africa on BBC1, for example, 

there would have been virtually no factual coverage of international 
development issues. These two programmes also help to reduce 
the dominance of wildlife programmes in coverage of Africa and as 
peak time programmes on terrestrial channels, they demonstrate 
an attempt by the broadcasters to engage different audiences 
with complex issues that are often considered to be less ‘popular’. 
Programmes on the BBC such as Tribe and those in the India and 
Pakistan ‘07 season such as Lost World of the Raj, Saira Khan’s 
Pakistan Adventure, Ganges and India with Sanjeev Bhaskar 
helped to show different cultures and different ways of life in other 
countries. Meet the Natives on Channel 4 and Return of the Tribe 
on FIVE both attempted to make the important link between our 
lives and the lives of other people in different parts of the world. 

rEsults
Figure 1 illustrates the total amount of international factual 
programming in each of the years that have been measured 
by the IBT studies and makes a distinction between terrestrial 
and other channels in later years. The data shows that the total 
amount of international factual output in 2007 (952.8 hours) 
was the fourth highest since the longitudinal research began and 
that since 2000/01 the total amount has remained significantly 
higher than in the 1990s. Despite this, figure 1 also reveals that in 
2007, the international factual output of the four main terrestrial 
channels was the lowest ever recorded at just 582 hours. 

The discrepancy between these results is explained by the 
continuing migration of international factual content to digital 
channels which was first identified in the 2003 IBT report, 
The World on the Box. In 2007, the majority of the BBC’s 
Storyville programmes such as An Islamic History of Europe, 
Godless in America, Why We Fight, and Journeys with George 
were shown almost exclusively on BBC4 whereas in the past, 
such international documentaries could have been found on 
BBC2. Digital channel content now makes up the highest ever 
percentage of total output at 23%. This is significant as digital 
channels such as BBC4 have much lower viewing figures 
than terrestrial channels and output on niche channels is 
only likely to be watched by audiences who intentionally look 
out for programming that they already have an interest in. 

The other main result illustrated in figure 1 is that for the first 
time, More4 made a significant contribution to the overall total 
with 66.3 hours of international factual output. This was largely 
due to the True Stories strand which included programmes such 
as Czech Dream, ABC Colombia and Escape from Luanda. 

Figure 2 shows that despite the overall total of developing 
country factual programming being the second highest ever 
recorded, at 371.8 hours, the developing country factual output 

Figure 1: Total hours of international factual programming since 1989/90

20
07

 BBC1, BBC2, ITV, C4    FIVE    BBC3 and 4    More4

P
ro

gr
am

m
e 

H
ou

rs

1400

1200

1000

800

600

400

200

0

19
89

-9
0

19
91

-9
2

19
93

-9
4

19
96

-9
7

19
98

-9
9

20
00

-0
1

20
03

20
05



13

of the four main terrestrial channels was the third lowest recorded 
at just 227.4 hours. Developing country factual content on 
digital channels now makes up the highest ever percentage of 
total output at 24%. As with figure 1, these results show further 
consolidation of the trend for international factual content to 
migrate from the main terrestrial channels to digital channels. 

Although the contribution of FIVE, BBC3 and BBC4 to developing 
country factual programming has remained fairly consistent, in 2007 
all three channels made their biggest contribution to developing 
country programming. Also, total developing country factual 
output has risen by 44% since 2003. It now accounts for 39% of 
international factual content, the highest proportion since 1996/97. 

The break down of results by channel in figure 3 shows 
which channels had the greatest and least overall content in 
2007 and the relative amount of developing country factual 
programming. BBC2 had the largest amount of both international 
and developing country factual output, followed closely by 
Channel 4 which had only 10.1 hours less international factual 
output but a considerably smaller proportion of developing 

country output. ITV1 had almost no developing country factual 
output and only BBC3 had less international factual coverage. 

BBC1, BBC4, Channel 4 and FIVE all had very similar amounts 
of developing country factual output, ranging from 52.3 hours on 
BBC4 to 66 hours on Channel 4. Apart from BBC3, all channels had 
more coverage of developed countries than developing countries.

Figure 3 also illustrates the significant amount of international 
and developing country factual programming that the digital 
channels provided. With a range of Storyville documentaries, the 
Why Democracy season and programmes such as Indian School 
and Bombay Railway, BBC4 had the fourth highest amount of 
international factual programming and more developing country 
factual programming than BBC1. Although BBC3 had little developed 
country factual programming, the two series Last Man Standing 
and Fat Men Can’t Hunt helped it to almost 25 hours of developing 
country factual programming. With programming like War Oratorio 
and a week of documentaries in the China Rising series, More4 had 
almost twice as much international factual output as ITV1 and only 
17 hours less developed country factual programming than BBC1. 

Banged Up Abroad, FIVE

Figure 3: Total hours of developed and developing country factual programming for each 
channel in 2007

 Total hours of developed country factual programming  

 Total hours of developing country factual programming    

P
ro

gr
am

m
e 

H
ou

rs

250

200

150

100

50

0

BBC1
BBC2 IT

V1

Ch
an

ne
l 4

FI
VE

BBC3
BBC4

More
4

Figure 2: Total hours of developing country factual programming since 1989/90

 BBC1, BBC2, ITV, C4    FIVE    BBC3 and 4    More4

P
ro

gr
am

m
e 

H
ou

rs
450

400

350

300

250

200

150

100

50

0

19
89

-9
0

19
91

-9
2

19
93

-9
4

19
96

-9
7

19
98

-9
9

20
00

-0
1

20
03

20
05

20
07



14

As figure 4 shows, the international factual output of BBC1 
and BBC2 have mirrored each other since 2000/01 with 
peaks in both 2000/01 and 2005 (with the Africa Lives season) 
and troughs in 2003. The figures for both channels in 2007 
represent a levelling out of output at around 120 and 220 hours 
respectively. Over the last seven years, BBC2 has had at least 
79 hours more international factual output than BBC1. 

The 2007 results for ITV1 show a considerable drop in international 
factual output from a previously very consistent amount of around 130 
hours to a record low of just 35.3 hours. It is likely that the change in 
methodology for this study had a disproportionate impact on ITV1 and 
the figure for ITV1 was artificially high in previous years because the 
methodology allowed the inclusion of reality shows shot abroad such 
as I’m a Celebrity…Get me out of Here!. This year’s research suggests 
ITV1 has almost entirely abandoned any commitment to providing 
significant coverage of the wider world and particularly developing 
countries. The only developing country factual programmes on ITV1 
in 2007 were Commando on the Front Line, Tonight with Trevor 
McDonald: Mind the Gap Year, 21UP South Africa, Bethlehem: No 
Room for Peace and The South Bank Show: Isabel Allende in Chile.

As figure 4 also shows, after a steep decline in coverage from 
302.1 hours in 2000/01 to 222.3 hours in 2003, the international 
factual output of Channel 4 has remained remarkably stable with 
an increase of only 1.5 hours from 2005 to 2007. While it had 
the highest international factual output of any channel in both 
2000/01 and 2003, BBC2 had more in 2005 and 2007. 

Although FIVE had the third highest amount of international 
factual output in 2007 with 151.9 hours, this represents a 
drop of 37% since 2000/01. Its developing country output 

included Paul Merton in China, Search for the Lost Treasures 
of Afghanistan and Macintyre: Edge of Existence.

Taken together, the three digital channels have shown the most 
striking change in output which has increased by 61% since 2003 
when their contribution was first recorded. In 2007, their total 
international factual output was only one hour less than BBC2’s. 

Figure 5 shows that the ‘softer’ programme topics including 
miscellaneous, travel, religion culture and arts, history and wildlife 
were the five topics with the greatest output. ‘Harder’ topics 
such as conflict and disaster, development, environment and 
human rights and politics had the least amount of programme 
hours. The two most common topics, miscellaneous and travel, 
collectively took up 40% of all factual programming, which shows 
the extent to which factual UK television output relating to the 
rest of the world is still dominated by ‘soft’ programming such 
as Holiday on BBC1 and A Place in the Sun on Channel 4. 

Politics and development, environment and human rights made up 
less than 7% of all international factual programming. They included 
various episodes of Dispatches on Channel 4 such as The Indian 
Miracle? and several programmes on BBC4 from the Why Democracy 
season such as The Iron Ladies of Liberia and The Kawasaki Candidate. 

It’s striking that the BBC and Channel 4 both had international 
factual output covering every one of the nine topics, whereas 
60% of ITV1’s coverage related to travel and miscellaneous 
and 74% of FIVE’s to wildlife, crime and miscellaneous. 

For the first time in this longitudinal study we have looked at 
which parts of the world are covered by broadcasters. As figure 
6 shows, not surprisingly, North America had the most overall 
international factual output, largely due to content on Channel 4 

Figure 4: International and developing country factual programme hours by channel, 
2000/01 – 2007 

P
ro

gr
am

m
e 

H
ou

rs
350

300

250

200

150

100

50

0
BBC1 BBC2 ITV1 C4 FIVE Digital Channels

 2000/01 
 Developing 

 2000/01 
 Developed 

 2003 
 Developing 

 2003 
 Developed 

 2005
 Developing 

 2005 
 Developed 

 2007 
 Developing 

 2007 
 Developed 

Figure 5: Programme hours for each topic covered in international factual programming for 
each broadcaster in 2007

 BBC1, 2, 3 and 4    ITV1    C4 and More4    FIVE

P
ro

gr
am

m
e 

H
ou

rs

200

180

160

140

120

100

80

60

40

20

0

Misc
ell

an
eo

us
Tra

ve
l

Reli
gio

n,
 C

ulu
re 

an
d 
Ar

ts
Hist

ory

Wild
lif

e
Cr

im
e

Co
nfl

ict
 an

d 
Disa

ste
r

De
ve
lop

men
t, E

nv
iro

nm
en

t

an
d H

um
an

 R
igh

ts
Po

lit
ics

Figure 6: Total factual coverage of each region of the world and by each broadcaster 
in 2007

 BBC1, 2, 3 and 4    ITV1    C4 and More4    FIVE

P
ro

gr
am

m
e 

H
ou

rs

250

200

150

100

50

0

Nort
h 
Am

eri
ca

Eu
rop

e
As

ia
Af

ric
a

La
tin

 A
meri

ca

an
d 
Ca

rib
be

an

Oce
an

ia

Midd
le 

Ea
st

Va
rio

us
/O
the

r



and FIVE. 34% of all international coverage on FIVE was of North 
America. Europe received the second most coverage, mostly 
because of Channel 4 and More4 output such as A Place in the 
Sun. Between them North America and Europe had 47% of all 
international factual coverage.

Asia received the third most coverage, largely due to the amount 
of coverage on the four BBC channels. This included Indian School 
and numerous factual programmes from the India and Pakistan ‘07 
season such as Calcutta Uncovered and Lost World of the Raj. The 
BBC had more coverage of Asia than any other region. 

15

Meet the Natives, Channel 4

21Up, ITV1

Interestingly, with programmes like Mission Africa and Long 
Way Down, Africa received nearly as much coverage as North 
America on the BBC channels. However, because there was 
relatively little coverage of Africa on ITV1, Channel 4 and FIVE 
the total amount of international factual programming about 
Africa was less than half that of North America and Europe. 

Latin America and the Caribbean, Oceania and the Middle East 
received the least coverage overall and the least for virtually every 
broadcaster. Together these three regions had only 14% of all 
international factual output. 



16

Coverage of Europe was dominated by travel shows almost 
entirely set in Southern Europe, such as Living in the Sun on 
BBC1 and A Place in Spain on Channel 4. Other significant topics 
about Europe included history (17%), miscellaneous (13%) and 
religion, culture and arts (11%). Programmes included Peter 
and Dan Snow – 20th Century Battlefields on BBC2, Virgin 
School on Channel 4 and Masterpieces of Vienna on BBC4. 
Coverage was not evenly spread throughout the continent as 
almost half the countries in Europe received no coverage.

As figure 7 shows, for Asia the most common topics 
were history (21%), religion, culture and arts (21%), and 
miscellaneous (14%). Programmes included Jonathan Ross’s 
Japanorama on BBC3, and Travels with My Camera on More4. 
South East Asia was dominated by wildlife programmes such 
as Orangutan Diary and Expedition Borneo, both on BBC1.

40% of factual coverage of Africa was about wildlife and 40% 
of all wildlife programming was in Africa. Programmes included 
Lemur Island on FIVE and Meerkat Manor on BBC2. East and 
southern Africa received the majority of Africa’s coverage with 
programmes such as Safari School on BBC2 and Vet Safari on 
BBC1. East Africa received far more coverage about development, 
environment and human rights than any other place in the world, 
largely due to Millionaires’ Mission on Channel 4 and Mission 
Africa on BBC1. Interestingly, west, north and central Africa 
received less than 10% of African coverage between them and 
only 4.5% of coverage of Africa was about conflict and disaster. 

South America took up 59% of all international factual 
coverage of Latin America and the Caribbean. With programmes 
such as Banged up Abroad on FIVE and The Hairy Biker Ride 
Again on BBC2, South American coverage was characterised by 
miscellaneous (21%) and religion, culture and arts (21%). The 
Caribbean was dominated by history (31%), wildlife (26%) and 
religion, culture and arts (28%), with programmes such as Wild 
Caribbean on BBC2 and Cuba! Africa! Revolution! on BBC4. 
Central America received only 13% of Latin American coverage. 

Australia and New Zealand had 66% of coverage of Oceania. 
60% of Australia and New Zealand’s coverage related to travel. 
Coverage of Melanesia was dominated by religion, culture and arts, 
largely as a result of Meet the Natives on Channel 4 and Return of 
the Tribe on FIVE. 

37% of output about the Middle East related to conflict and 
disaster with programmes such as Bethlehem: No Room for Peace 
on ITV1 and various episodes of Unreported World on Channel 4 
and Panorama on BBC1. 

Most of these results about the way different parts of the world 
are portrayed on UK factual programming may not be surprising 
– the fact that Latin America and the Caribbean receive little 

As figure 7 illustrates, the most common topics for North America 
were miscellaneous (37%), religion, culture and arts (19%), crime 
(12%), history (11%) and travel (10%). Programmes included Bill 
Oddie Back in the USA on BBC2, Property Ladder USA on More4 
and Jessie James: The True Story on FIVE. Interestingly, 43% of 
all international crime programming was about North America. 

Figure 7: Programme topics used to cover each region in 2007

 Politics    Development, Environment and Human rights    Conflict and Disaster    Crime   

 Wildlife    Religion, Culture and Arts    History   Travel   Miscellaneous

Nort
h 
Am

eri
ca

Eu
rop

e
As

ia
Af

ric
a

La
tin

 A
meri

ca

an
d 
Ca

rib
be

an

Oce
an

ia

Midd
le 

Ea
st

Va
rio

us
 / O

the
r

P
ro

gr
am

m
e 

H
ou

rs

250.0

200.0

150.0

100.0

50.0

0.0

The South Bank Show: Isabel Allende in Chile, ITV1



17

coverage, Africa is shown largely as a place of wildlife and the 
Middle East as a region of conflict and disaster. But providing this 
data enables us to begin to explore the link between television 
content and audience understanding of other parts of the world. 
For example, the fact that the UK public generally knows very little 
about Latin America and the Caribbean may be related to the low 
level of television coverage.

conclusion
The longitudinal element of this research reveals some striking 
trends. International factual programming on the four main terrestrial 
channels has now reached its lowest overall level since 1989-90. 
The increasing levels of output on BBC3, BBC4 and More4 point to 
the migration of international factual content to digital channels. And 

Millionaires’ Mission, Channel 4

the collapse in recorded programme hours of international and 
developing country factual programming on ITV1 is striking.

It is encouraging that BBC2 and Channel 4 maintain relatively 
high levels of international and developing country factual output. 
However, the results show that output across the channels is 
dominated by the same programme topics and regions of the world 
are often covered in stereotypical ways. If television is to reflect the 
increasingly globalised lives that people in the UK live, then new and 
diverse ways of bringing the world to the UK must be found. Indeed, 
if the BBC is to fulfil its commitment to ‘bring the world to the UK’ 
and Channel 4 its new remit ‘to challenge people to see the world 
differently’ then programming about the Middle East should  focus 
on more than just conflict and programming about Africa on more 
than just wildlife. 

Mission Africa, BBC1



18

mEtHodology
As there have been many changes in programme genres 
and styles since the IBT reports began in 1989, so the 
methodology being used had become increasingly out of 
date. It was decided, therefore, that some alterations should 
be made. Although this makes comparisons with the data 
from previous reports less reliable, because current affairs 
and relevant UK based programming has now been included 
and reality programming shot abroad but with little or no 
relevance to the country has now been excluded, the overall 
totals have remained very much as they would have been. 

data
Included within the survey is all new factual programming:
•  broadcast on BBC1, BBC2, ITV1, Channel 4 and 

FIVE, and on BBC3, BBC4 and More4
•  between 1 January 2007 and 31 December 2007
•  which meets the definition of factual international 

programming or developing country factual given below. 

definitions
For the purposes of identifying and categorising relevant 
programming, the following definitions were used:

Factual international programming 
All non-news factual programming in which the principal themes 
are explicitly and directly related to a country or countries 
outside the UK (whether it was shot in the UK or abroad). 
Developing country factual programming 
All non-news factual programming in which the principal 
themes are explicitly and directly related to a developing country 
or countries (whether it was shot in the UK or abroad). 

These definitions have been changed from the ones used 
in previous reports so that programmes which are shot in 
foreign countries but which have no content relating to that 
country, such as I’m a Celebrity… Get Me Out Of Here! 
do not qualify for inclusion. However, programmes such 
as Meet the Natives which do provide content relating to 
foreign countries but which are filmed in the UK, can now be 
included. Current affairs programmes are not distinguished 
from factual programming because such a distinction 
is no longer considered valuable for this research. 

Developing Countries 
As with all previous IBT studies, this report relies on the classification 
of developing countries used by the United Nations Development 
Programme. The World Population Programme classifications of 
different regions of the world are also used where appropriate. 

Programme hours
Most sections of this report use ‘programme hours’ as the main 
indicators. Where a programme met the criteria described in this 
methodology, the entire time of the programme was counted. For 
programmes broadcast on commercial channels, 10% of programme 
time was deducted to allow for commercial breaks and trailers.

inclusions/exclusions
Open University, school programmes, the Learning Zone, repeats  
and ‘omnibus’ collations were not included in this research. For the 
first time programmes consisting solely or mainly of archive material 
are included. This is done in order to account for programming that 
relies heavily on archive material but which uses this material to 
convey new meanings. The genre of programmes collating clips  
of real life footage from other countries, such as CCTV footage,  
was included. Arts and culture programming was included, but 
programmes featuring celebrity subjects, where the culture of their 
home country was not examined, were excluded. Music shows 
recorded overseas but consisting of performance only were not 
included. Those which blended musical performance with other 
material on the culture or society of the country concerned were 
included. Studio programmes such as Newsnight were not included 
because the information required to identify every piece of 
international content was not available. 

sources
The data was collected from publicly available listings sources 
such as the Radio Times, but was then subject to rigorous 
cross-checking with the broadcasters, who have co-operated 
closely in order to verify the information needed for correct 
classification of individual programmes. We would like to 
thank all the broadcasters for their help and co-operation.

issue categories
Programmes were categorised into the following broad issue bands:
•  Conflict and Disaster: comprising international and civil 

war, global security, terrorism, crime and civil unrest 
within the past ten years, and both historical and 
contemporary natural and man-made catastrophes.

•  Crime: all aspects of crime, criminal activity and investigation, 
including CCTV and police video compilations. 

•  Development, Environment and Human Rights issues.
•  History: factual programmes telling stories which took place over 

ten years ago (in order to distinguish the ‘History’ category from 
‘Conflict and Disaster,’ in the case of war documentaries). This 
category also comprised archaeology, and included standard 
documentaries made up of archival footage and ‘talking head’ 
interviews, if the historical subject matter was placed outside  
the UK.



19

Since it was launched in October 2001 the CBA-DFID Broadcast Media 
Scheme has provided support for UK based programme makers who 
aim to ‘reflect the real world’ to the UK television audience. 

The cost of researching and developing programme proposals to 
submit to broadcasters in the hope of a commission is substantial  
and it is inevitably cheaper and less risky to research a programme 
idea in Durham than in Delhi. But by reducing this financial risk for 
producers, the CBA-DFID Broadcast Media Scheme works to 
increase the volume of programme ideas set in and about the 
developing world that are submitted to UK commissioning editors. 

The Scheme is funded by DFID but run by a small team from the 
Commonwealth Broadcasting Association (CBA), thereby enabling 
producers to maintain their editorial independence. Support is given 
either via the idea specific Programme Development Fund or the 
person specific Travel Bursary Fund. The Scheme also provides 
programme makers with practical support, such as flight, visa and 
health information and professional contacts, via the global network  
of CBA member broadcasters.

Since 2001, 159 programme ideas have been supported via the 
Scheme. 40 of the 95 projects awarded support from the Programme 
Development Fund have so far either been broadcast or 
commissioned, a commissioning success rate of 44% compared to 
an industry average of 7%. To put this in context, in 2007 ITV1 
broadcast just 9 factual programmes about the developing world, 
FIVE broadcast 68 and Channel 4 broadcast 105. 

 Over the 6 years that the Travel Bursary Fund has been running, 
64 awards have been granted giving 70 different programme makers 
an opportunity to research international programme ideas. 41 of these 
awards have already resulted in at least one broadcast programme 
with many awards resulting in multi media coverage across the UK. 

In 2007, Channel 4 broadcast a series of short documentaries 
supported by the Scheme that celebrated Indian independence. Made 
in India was shown in peak time and attracted an audience of 1.2 
million per episode. The Scheme also worked with the BBC to send 5 
non-journalists from the UK to rediscover their family roots and ties in 
India and Pakistan. Output from the 5 bursars was used for TV, radio 
and online coverage of the anniversary of Indian independence.

Travel bursar, Alison Pinkney, from Lion Television, was one of the 
team of producers who developed and filmed Indian School shown on 
BBC4 and BBC2 during 2007. This series followed from the success 
of African School, also developed by a travel bursar from the Scheme. 

Extensive media coverage resulted from multi media journalist 
Susan Schulman’s bursary trip to Sierra Leone during 2007.

War Oratorio was a feature length musical film, broadcast on  
More4 in 2007. Filmed in Afghanistan, Uganda and Kashmir the film 
combined the language of musical performance and documentary  
to tell the real stories of people caught up in the maelstrom of war.

Sally-Ann Wilson. Project Director

Indian School, BBC4

cBA-dFid BroAdcAst mEdiA scHEmE

•  Miscellaneous: comprising lightweight human interest 
topics, observational documentaries or docu-soaps, science 
and medicine less easily classifiable programmes. 

•  Politics: comprising elections and political change, political 
economics, and political analysis within the past 10 years.

•  Religion, Culture and Arts including anthropology.
•  Travel: all variations on the travel/adventure/holiday programme. 
•  Wildlife and natural history: shows mainly about animals. 

Purely reconstituted footage of animals was distinguished 
from animal programmes examining their environmental and 
human contexts, which would fall into the ‘Development, 
Environment and Human Rights’ category.



cHAPtEr 3
constructing KEnyA:  
How tHE uK BroAdcAst mEdiA 
covErEd tHE Post-ElEction 
violEncE in KEnyA



This report explores some of the issues 
raised by the coverage of the violence in 
Kenya and highlights the difficulties which 
UK broadcasters face in reporting a fast 
moving a complex news story. The audience 
was unprepared for the crisis and the early 
reporting provided little context and too 
much emphasis on tribal causes. This 
‘broad brush’ approach in the first few  
days framed the way in which UK viewers 
understood subsequent events, even though 
later coverage revealed a more complex 
picture. Broadcasters acknowledge that 
mistakes were made – for example running 
out of date pictures on a loop which 
suggested the violence was ongoing when  
it was not. With the content from UK 
broadcasters now being watched around  
the world, reporters need to be sensitive to 
local issues and contexts. Graphic images 
including body parts and inflammatory 
language feel very different to a local 
audience in the midst of a crisis compared 
to an international audience watching from  
a distance.

21

cHAPtEr 3
constructing KEnyA:  
How tHE uK BroAdcAst mEdiA 
covErEd tHE Post-ElEction 
violEncE in KEnyA

ExEcutivE summAry



introduction
Covering the violence which broke out in Kenya after the disputed 
elections posed a number of challenges for UK broadcasters. Since 
television news is the main source of information for most UK citizens 
about the wider world, the way in which such an important African 
news story is reported is likely to have a significant impact on how UK 
audiences perceive Africa. This report explores some of the issues 
raised by the coverage and highlights the difficulties broadcasters 
face in covering a complex and fast moving news story. It is based on 
a series of interviews conducted once the violence had subsided, with 
broadcasters, journalists and commentators in the UK and in Kenya.

An ill PrEPArEd AudiEncE
For many of the interviewees, their initial concern with the coverage 
was that the UK public was remarkably ill prepared for the events that 
took place after the election because of the way in which Kenya had 
been ‘constructed’ previously by the UK media. Michael Holman, 
former Africa editor of the Financial Times argues that ‘for many 
people [in the UK], Kenya is Africa and Africa is Kenya… Kenya 
is the iconic African state… You’ve got almost the happy image of 
Africa as a place of sun, sea and surf’. This is why, he believes, 
when the violence broke out, UK audiences were so unprepared 
for it and ‘to have this vision of Kenya destroyed has really been 
quite traumatic’. A senior BBC journalist agrees that ‘there was little 
preparation for the audience for what was going to happen’. The 
immediate question this raises, according to Holman, is ‘how did 
we ever come to think of Kenya as such a stable, prosperous, law 
abiding country? The press in general have got quite a lot to answer to 
because they create the illusion that … they are now knocking down’. 

In an article in the Financial Times in June 2007 Kenya was 
said to have a ‘sprightly’ economy that is ‘beginning to thrive’ 
with a political regime that has ‘inspired fresh optimism in the 
country’. The author, Barney Jopson, described a country where 
politics had been successfully de-linked from economics and 
announced that ‘while industry battens down the hatches in 
many African countries ahead of polls, business confidence in 
Kenya appears to be growing’. In the same week, the Economist 
presented an entirely different view, observing that ‘Kenya’s 
general state of disrepair is striking. Tens of billions of dollars 
of aid have been spent, yet in many respects the country’s 
infrastructure is worse than it was 40 years ago … Kenya 
often feels like a country that cannot cope’. Holman cites this 
article in the Economist as one of the few examples of accurate 
reporting about Kenya in the UK press before the election.

morE BAd nEws
The second theme that emerges from our interviews is the 
issue of which stories are covered and why. The build up to the 
Kenyan election was relatively peaceful and the election itself, 
with images of people queuing to vote, appeared to represent 
a story of democratic success in Africa. Yet this was barely 
mentioned by the UK media. Deborah Rayner from Channel 
4 News acknowledges that ‘the actual election itself didn’t 
get sufficient coverage’ and a BBC journalist told us ‘we know 
that people… in African journalism were trying to get news 
organisations interested in the election. But there was – I am 
told – little interest’. Similarly, when the violence subsided and a 
peace deal was signed, the UK media coverage was minimal. 

22

‘this week’s violence has shown 
how tragically and quickly 
ethnicity can be exploited when 
political tension is high’
mike wooldridge, BBc news, 2.1.08

‘Political tensions have exposed 
tribal divisions so they are 
settling old scores’
Karen Allen, BBc news, 30.12.07



23

Tim Singleton, Foreign Editor at ITV News, explains the 
lack of coverage before the violence began by arguing that 
‘news is only news when something happens and I don’t think 
our viewers would have forgiven us if we had done lengthy 
pieces in December about the build up to the elections’. 

The argument that the only news viewers are interested in is 
bad news was rejected by almost every other interviewee. Beatrice 
Karanja, a Kenyan journalist, argues that such a view ‘assumes the 
British public are thick’. She points to the relatively large diaspora 
populations in the UK and the fact that UK citizens travel widely, 
to make the point that audiences are worldly enough to want to 
know about more than just conflict and violence. Sally-Ann Wilson 
Project Director of the CBA – DFID Broadcast Media Scheme 
points to numerous pieces of research such as Reflecting the Real 
World 1 and 2, Live Aid Legacy, Making Sense of the World and 
Viewing the World, all of which document audience frustration 
with the broadcast news media’s focus on bad news and highlight 
the desire of audiences to be given a more complete picture of 
the world. Sinead Rocks, the editor of Newsround says that their 
audience research demonstrates that what both adults and children 
really want to see from news media is something unexpected. 

Singleton defends ITV News arguing that ‘perhaps you are 
open to the accusation that you only report on the country when 
things go bad but that’s news.… Unfortunately we don’t live in a 
media world where everything gets equal attention all of the time. 
That is just not realistic’. Rocks disagrees, suggesting that ‘you 
can confound expectations because every news programme has 
room for features or investigations or stories that are of interest to 
the audience that may not necessarily be in the news that day’. 

inAdEquAciEs in EArly covErAgE 
The issue of greatest concern to interviewees was the character of 
the early coverage of the violence and particularly the emphasis 
on tribalism. As Helen Palmer, Global media officer at Oxfam 
argues, coverage ‘fell very quickly into the ‘Africa is a tribal basket 
case scenario’ without explaining the wider context’. Paul Mason 
from Newsnight agrees that ‘they were too ready to categorise 
it as an ethnic conflict’. For Holman, the church massacre at 
Eldoret received disproportionate coverage because ‘once again 
it fulfilled the stereotypes of an Africa that is driven by bloodlust 
and tribalism’. Firoze Manji from Fahamu, the African human 
rights network, believes ‘it is institutional racism. When they see 
two Africans fighting, they look no further than tribalism’.

Tim Marshall from Sky News defends the initial focus on tribalism. 
‘Yes it is tribalism and actually I would stand by that. I think then what 
actually happened has born that out. Sometimes there is a sort of 
media angst that doesn’t want to go down that line, but it clearly was 
related to tribalism… The essential truth is that [there were] very stark 
images of people being killed with machete blows simply because they 
were from the wrong tribal or ethnic background. That is undeniable. 
It is recorded on camera. That is the brutal truth of what happened’. 

As BBC journalist Adam Mynott says, ‘it would be ludicrous to 
suggest [tribalism] wasn’t a factor and a big factor in all aspects of 
Kenyan lives’. All interviewees agree with this but many also stress 
the importance of highlighting other explanations and complexities 
such as the role of land rights, poverty, corruption, hopes for 
democracy and resource allocation. Without this wider context, 
Palmer argues, we can not get ‘beyond this stereotypical picture 
of Africans running around with machetes killing each other’.

‘this, the new face of one of Africa’s 
most stable democracies’
Karen Allen, BBc news, 2.1.08

‘the killing started early today,  
it is shockingly brutal, human
sculls hacked open by men  
with pangas (machetes)’
Jonathan miller, channel 4 news, 3.1.08



24

Mynott believes ‘it is all down to the balance and nuance and 
getting the emphasis right. It’s a complex picture and should not be 
looked at in one dimension’. Fellow BBC journalist Mason agrees: ‘I 
think a lot of people in journalism also feel like me that you have to 
understand the complexity, understand the deep social roots of the 
resource allocation problem. To many Kenyans it looks like the Kikuyu 
elite allocated all the resources to itself. You have to understand that in 
order to explain the ethnic violence, not to condone it but to explain it’. 

Marshall says the coverage did evolve: ‘In the first couple 
of days you are immediately assessing something and you 
are also operating out of a lot of the news agency wire stuff’. 
He says this is typical of how broadcasters cover this kind of 
story. ‘In the first couple of days you are going to get the broad 
brush, basic lines and then the complexities... I don’t think we 
should beat ourselves up too much about the coverage’.

The fact that coverage improved over time is accepted by almost all 
of our interviewees but they offer different explanations. Many blame 
the ‘fire fighting’ approach of some broadcasters. ‘They don’t do their 
research properly, they don’t speak to the right people and they fly 
from the UK with no political or historical [background]’ (Karanja). ‘I 
think it’s the classic scenario of people jetting in from outside vs. the 
experts on the ground. Certainly people like Adam Mynott at the BBC 
know the situation very well and explain the context very well… When 
they flew an anchor out from London and got him to tell us what he 
saw on the way from the airport – I don’t think that was particularly 
illuminating’ (Palmer). According to a senior BBC journalist ‘there is a 
tendency for editors to slot African stories into something simplistic. 
And you can understand it. If you are given a choice of reporting the 
latest negotiations between politicians nobody in the UK has heard 

of, or a human interest story that symbolises the conflict, you are 
going to choose the latter’. One British reporter who was in Kenya 
during the violence told us ‘a huge amount of international press 
arrived who had basically come there with the question, knowing 
nothing about it, which tribe is fighting who? Which tribe doesn’t like 
the others? Tell me which tribe is it? You can’t [just] blame editors if 
the culture of journalists is ‘all African conflicts are about tribes”. 

Although Palmer is encouraged by the improved Kenyan coverage, 
she believes the early reporting had serious consequences. ‘While 
it is great to have the more nuanced analysis coming through, the 
initial framework of the story is set by the opening few days’. 

When asked about the practicalities of reporting the Kenyan 
crisis, Marshall points to the difficultly facing broadcasters in 
explaining complex stories in a short amount of time. ‘In terms 
of TV news for a mass audience, you can’t go into every nuance 
of tribal background that broadsheet newspapers can do in their 
2000 words’. But for Firoze Manji from Fahamu, the lack of context 
in the early coverage was a serious failure. ‘When a crisis occurs, 
the principal role of the media should be to provide the necessary 
empirical background immediately so that it provides the context for 
interpreting events that are taking place’. Newsround editor Sinead 
Rocks agrees. ‘Our obligation is to give as many facts as possible 
but also to contextualise things. We treated it the way we treated 
any story, just to bring it down to a very factual level and to explain 
things as clearly as we can. A lot of news services just report a story 
and assume a great deal of prior knowledge – now we obviously 
can’t do that’. By adopting this approach, Newsround managed 
to provide coverage that did not rely on the single explanation 
of tribalism even with severe time and resource constraints.

‘Kenya’s crisis has thrown up 
stereotypical images of an African 
conflict. But the country’s present 
agony is the product of a fast 
developing economy and massive 
aspirations to democracy which  
have been dashed’
Paul mason, BBc news, 3.1.08

‘these horrific images come 
from the dandora district of 
nairobi, showing a man being 
slowly hacked to death today by 
a gang wielding machetes. He is 
left for dead in the street’
Jonathan miller, channel 4 news, 3.1.08



25

Deborah Rayner from Channel 4 News believes the choice 
of the team is critical. She says she was only able to send a 
team of five people, but these were ‘five people who really know 
what they are talking about... Sometimes on these big stories 
people get flung out and it could be their very first assignment’. 
Channel 4 also had the benefit of Lindsey Hilsum who knows 
Kenya well. Before flying to Kenya herself she sent briefings 
to the team on issues such as Kenya’s history and the correct 
pronunciation of the names of the different tribes. ‘Then we 
hired locally, very carefully. That is something Channel 4 News 
always does, you hire the very best people you can and you 
listen to them… we were very careful to hire a mix of tribes’.

inciting or insEnsitivE?
The most serious claim made by interviewees is that certain 
characteristics of the international media’s content could be 
responsible for inciting or exacerbating some of the violence 
in Kenya. A few days after the violence had started, Wachira 
Waruru from the Media Council of Kenya issued a statement 
urging the international media to show restraint in the naming 
of communities involved because, he argued, ‘this only 
goes to fuel and inflame already heightened emotions’.

Helen Palmer believes that because the international media ‘ran 
out of date pictures on a loop, they suggest the violence was ongoing 
when it was not’. Sylvia Mwichuli, from the UNDP in Kenya argues 
that this can make people believe that the violence being committed 
against their tribe is worse than in reality, which can help perpetuate 
the violence. ‘Because Kenyans were so stressed out, every time you 
see… the media you are not sure if they are [pictures] for today or 

for yesterday but you see as if it is today’. Adam Mynott is ‘ashamed 
to say’ that the BBC also used out of date footage on a loop but 
added ‘I can sort of understand it from an editorial point of view… 
the most exciting pictures are the ones you stick on’. Mason adds 
that ‘the continuous loop of something being shown is a problem 
and something I think editors need to think about [particularly 
because] Kenyans are not that used to 24 hour rolling news’.

Several respondents claim that the nature of the coverage 
suggested that violence was occurring in more places than 
it actually was. ‘Some of the international media gave the 
impression that the whole of Kenya has been on fire for the last 
five or six weeks and that is very misleading. Eighty percent 
of the country has been largely unaffected’ (Mynott).

Tim Marshall, from Sky, concedes that ‘where I do think [they have] 
got a point is about the stuff on a loop, especially if your not paying 
close attention to the words… and I also think that it is incumbent 
upon us to point out that this is happening in a relatively small 
geographical area of a large country. I hope we did point that out but I 
am conscious of the power of the image and people are watching and 
you hear ‘Kenya’, you see violence and that’s your image of it. I see 
that point… We have a responsibility to put the pictures into context, 
we try and do it, we don’t always succeed… everyone’s fallible’. 

Making a reliable assessment of whether or not the international 
media inflamed the situation is beyond the capacity of this research. 
As Tim Singleton from ITV News argues, ‘you’ve got pictures of 
people hacking each other to death, political leaders accusing each 
other of genocide, I don’t think you need us to stir it up’. Beatrice 
Karanja believes that those people involved in the violence are 
unlikely to have had access to television, that local radio stations 

‘Human beings were butchered 
like animals’
orla guerin, BBc news, 9.1.08

‘in this idyllic African landscape, 
another victim lies in the grass. 
His body has been here 10 days 
now and it’s been decapitated’
orla guerin, BBc news, 9.1.08



26

played a more important role in inciting violence and that much 
of the violence was pre-planned. ‘It is blaming the media for 
human instinct or for something that is already going to happen’. 

But what this debate does highlight is the fact that as the UK 
media reaches more audiences around the globe, journalists and 
editors will need increasingly to engage with context specific issues. 

grAPHic imAgEs 
Wachira Waruru, who chairs the Media Council of Kenya, 
warned the international media about the use of graphic images 
which ‘only serve to take away the dignity of Kenyans who are 
at the moment going through very hard and traumatic times’. 
In his interview with us, he added that ‘when watching the 
news… about violent acts in Europe or America… you don’t 
see dead bodies, you don’t see body parts… you don’t see 
nearly dying people… The international media should apply the 
same principles when covering conflict here in our country’. 

Marshall defends Sky’s use of images: ‘We specialise in 
eye witness reporting. To be frank, that is as worthy if not 
more worthy to show the world what is really happening 
than it is to spend your time stroking your chin, having these 
intellectual debates about what’s going on. The history of our 
profession shows that the more you are able to expose the 
truth – earlier on – the quicker international action is taken’. 

Singleton believes ITV News did show restraint: ‘There were 
some agency pictures of people literally being hacked to death. 
We never showed the point of death. In the Kenyan instance we 
showed the start of the attacks on them and then news froze the 
picture and moved on and said the pictures are too graphic to see’. 

inFlAmmAtory lAnguAgE
Some interviewees expressed concern that the language used 
by reporters was often sensationalist and inappropriate. Palmer 
believes that ‘the language that some of the UK journalists used 
was very apocalyptic, it was very much ‘Kenya is finished, it’s 
going down the tubes right now’. Sky News came in for criticism. 
For example, Emma Hurd told viewers that ‘the appetite for 
bloodshed here doesn’t seem to be waning’ (29.1.08). The BBC’s 
Adam Mynott spoke of ‘a frenzy of savage brutality’ (26.1.08) 
while ITV News reported that ‘the police are caught between two 
tribes whose thirst for blood has not been sated’ (28.01.08). 

Tim Singleton denies that the phrase ‘thirst for blood’ was 
inappropriate. ‘I think it is hard to exaggerate the brutality of 
some of the deaths of the people in these riots’. Singleton’s 
view is that ‘we always strive to use the best language – but 
sometimes in difficult circumstances it is easy to drift into cliché 
and exaggeration, but to accuse the media of stoking up the issue 
through insensitive language – I don’t think that really holds water’.

There is clearly a danger that the initial coverage, characterised 
by graphic images of dead and mutilated bodies with accompanying 
language reporting that ‘human beings were butchered like animals’ 
(Ola Guerin, BBC News), then becomes the frame of reference which 
the audience uses to understand all the subsequent coverage. 

‘it was a frenzy of savage brutality, 
people in naivasha were 
attacked and slashed by mobs 
wielding machetes in sickening 
acts of depravity’
Adam mynott, BBc news, 27.1.08

‘Kenya is bracing itself for 
further violence. tribe is now 
the language of hate. it’s no 
longer just about the election’
Karen Allen, BBc news, 28.1.08



27

intErviEwEEs
 Michael Holman – Former Africa Editor,  
Financial Times
Beatrice Karanja – Kenyan journalist
Firoze Manji – Director, Fahamu
Tim Marshall – Foreign Affairs Editor, Sky News
Paul Mason – BBC Newsnight Correspondent
David Mugonyi – Reporter, The Nation, Kenya
 Sylvia Mwichuli – Africa Communications Co-
ordinator for the UN Millenniun Campaign
Adam Mynott – BBC East Africa Correspondent
Helen Palmer – Global media officer, Oxfam
 Deborah Rayner – Senior Foreign Editor, Channel 4 News
Sinead Rocks – Editor, Newsround
Tim Singleton – Foreign Editor, ITV News
Wachira Waruru – Chair, Media Council of Kenya
 Sally-Ann Wilson – Project Director, CBA-
DFID Broadcast Media Scheme

conclusion And rEcommEndAtions 
Although this chapter focuses just on Kenya, it raises broader 
concerns about the nature of international news coverage in general. 
Reporting a fast moving and complex news story is challenging but 
audiences need to be provided with as much context as possible 
in order to understand the significance of events, as they unfold. 

The audience was unprepared for the crisis and the early 
reporting provided little context and too much emphasis on tribal 
causes. Broadcasters need to be aware that a ‘broad brush’ 
approach in the first few days of coverage of an international 
crisis frames the way audiences understand subsequent 
events, even if later coverage provides more detail and a wider 
range of voices. Reporters should give thought to how they 
can provide more context in the early coverage of a crisis. 

There is also a continuing contradiction between research 
that points to a wide ranging audience appetite for engaging 
news stories about a variety of international issues and 
the assumption by some broadcasters that audiences 
are only interested in ‘bad news’. Covering off the agenda 
stories are a vital way of providing the context, alternative 
perspectives and variety that audiences say they want. 

With the content from UK broadcasters reaching ever increasing 
parts of the world, broadcasters should be sensitive to local 
issues and contexts. Graphic images and inflammatory language 
feel very different to a local audience in the midst of a crisis, 
compared to an international audience watching from a distance.

 

‘the appetite for bloodshed here 
doesn’t seem to be waning’
Emma Hurd, sky news, 29.1.08

‘we even found a luo and a 
Kikuyu, the two main warring 
factions, sharing the same bed’
Emma Hurd, sky news, 30.1.08



28

AcKnowlEdgEmEnts
This report was written by Martin Scott and edited by Mark Galloway 
and Sophie Chalk. Our thanks to all the broadcasters who worked 
with us to verify the statistics quoted in the report, to all the 
interviewees who spoke to us about Kenya, and to DFID for funding 
this research project. Design by birdy.

rEFlEcting tHE rEAl world?
The first report in this series was published in June 2006. It included 
interviews with broadcasters and research exploring how audiences 
responded to different genres of programming about the developing 
world.

Copies can be downloaded at www.ibt.org.uk or www.cba.org.uk

rEFlEcting tHE rEAl world 2
The second in a series of research reports published by IBT, this 
looked at how UK television and new media portrayed developing 
countries. Based on a series of interviews with broadcasters, new 
media specialists and commentators, the report also included 
audience research examining the viewing habits of young people. 
Published in September 2007. 

Copies can be downloaded at www.ibt.org.uk or www.cba.org.uk



International Broadcasting Trust
CAN Mezzanine  
32-36 Loman Street  
London  SE1 0EH
www.ibt.org.uk

Printed on Revive paper; guaranteed minimum 80% de-inked post consumer waste by Park Lane Press, an ISO 14001 certified printer




