
Page 1 of 26 Journalism 

57 

58 

59 

60 
1 

https://mc.manuscriptcentral.com/journalism 

 

 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 
13 

14 Ben Jones 

 
 
 
 
 
 
 
 

‘Working with the media taught us a lot’: 

Understanding The Guardian’s Katine initiative 

15 School of International Development, University of East Anglia, 

16 
17 Norwich, UK1 

18 
19 

20 

21 Abstract 

22 

23 
24 

One of the more important ventures in the world of media and development over the past decade has 
25 
26 been The Guardian newspaper’s “Katine” project  in Uganda. The newspaper, with funding from its 

27 
28 readers and Barclays Bank, put more than two and a half million pounds into a Ugandan sub-county 

29 

30 over the course of four years. The project was profiled on a dedicated Guardian micro-site, with 

31 

32 regular updates in the printed edition of the newspaper. In this article I look at the relationship that 

33 developed between journalists and the NGO and show that the experience was both disorienting and 
34 
35 reorienting for the development project that was being implemented. The scrutiny of the project that 

36 
37 appeared on the microsite disoriented the NGO, making its work the subject of public criticism. The 

38 

39 particular issues explored by journalists also reoriented what the NGO did on the ground. I also point 

40 

41 to the ways the relationship grew more settled as the project moved along, suggesting the amount of 

42 work that sometimes goes into what is often characterised as the relatively uncritical relationship 
43 
44 between journalists and NGOs. 

45 
46 

47    
48 1 

I would like to give particular thanks to Kate Wright, Martin Scott, Penny Plowman and Dan Wroe 
49 
50 and two anonymous referees for comments on earlier drafts of this article. The interviews that 

51 
52 provide quotes for the article came out of a review of the Katine Initiative funded by The Guardian and 

53 

54 administered by the School of International Development at the University of East Anglia. Other 

55 

56 material was taken from the website www.guardian.co.uk/katine 

http://www.guardian.co.uk/katine


Journalism Page 2 of 26 

57 

58 

59 

60 
2 

https://mc.manuscriptcentral.com/journalism 

 

 

This public recognition needs to be understood against what turned out to be a difficult relationship.  

56 

1 

2 

3 Keywords 

4 

5 The Guardian, NGOs, Journalism, Civil Society, International / Transnational Journalism, Internet 

6 

7 

8 

9 

10 Introduction 

11 

12 
13 

14 The Katine initiative was a major development initiative that ran from 2007 to 2011.  It was located  in 

15 Katine sub-county in eastern Uganda and was sponsored by readers of The Guardian and Barclays 

16 
17 Bank and was implemented by the Non-Governmental Organisation (NGO) AMREF. Over four years, 

18 
19 more than two and a half million pounds was channelled into development work in the sub-county. 

20 

21 Journalists from the newspaper – sports writers, feature editors, staff from the health and environment 

22 

23 desks – went to Katine and described what they saw. The sub-county was also visits by politicians, 

24 business leaders, development experts, and even the English Premier League Trophy (as part of a 

25 
26 football  tournament). The novelty of the partnership was recognized for the way it brought 

27 
28 development to a wider audience, and the website won the 2008 International Visual Communications 

29 

30 Association’s Clarion award and the 2008 One World Media “new media award”. The Guardian, 

31 

32 Barclays  and  AMREF (the  NGO responsible for the project)  also won the 2010 Coffey International 

33 Award for  Excellence recognising the  positive  impact  the  project  had  had  in  promoting the UN’s 
34 
35 Millennium Development Goals.2 

36 
37 

38 

39 
40 

41 The initiative trained a spotlight on the NGO and this was an often uncomfortable experience for those 

42 involved. Parts of the project were picked apart by journalists and bloggers. In some cases, the NGO 
43 
44 changed its approach because of the focus of a particular reporter, with new elements being 

45 
46 introduced because they worked in media terms. The Guardian was both funding and reporting on the 

47 

48 project, and so the words of journalists, and what appeared on the website influenced the way the 

49 

50 project worked out on the ground. A senior manager at AMREF told me that ‘being in the spotlight is 

51 not something we are used to’ and described the experience as a ‘healing process’.3 A field worker 
52 
53 

54 
2 

AMREF is an acronym referring to the African Medical Research Foundation. 

55 
3 

Interview with management, Kampala country office, 1 July 2010. 



Page 3 of 26 Journalism 

57 

58 

59 

60 
3 

https://mc.manuscriptcentral.com/journalism 

 

 

project in more detail, I discuss some of the assumptions that characterise studies of NGOs and 

1 

2 

3 commented that ‘with this project every small bit of what you do in the community is on the website’ 

4 

5 and that ‘a newspaper is always on the watch, twenty-four hours…they see what you are 

6 implementing, [if] you try to divert a bit [then] there is a big question’.4 
7 
8 

9 

10 Later parts of the article look at examples of this scrutiny and how this was difficult for the NGO to 

11 

12 deal with. I give examples of what happened when stories of things going wrong appeared on the 

13 

14 website, and of commentators questioning the competence and ethics of the NGO. I also show the 

15 relative power of journalists and how this shaped aspects of the project, an example that runs counter 
16 
17 

18 

19 

20 

21 
22 

23 less critical over time. Over the course of the project, the NGO got better at managing the demands 

24 of The Guardian as interest in the initiative within the paper appeared to fade. I make a point about 
25 
26 

27 

28 

29 

30 
31 

32 journalism. I then introduce the Katine initiative and my own relationship to the project, before moving 

33 onto examples from the field. 
34 
35 

36 

37 

38 

39 NGOs and journalism 

40 

41 
42 

NGOs have exercised a good degree of authorship over how their work appears in mainstream 
43 
44 media. In many of the places where they work they are assumed to be the good guys in a context 

45 
46 where most of the actors are a problem: corrupt governments, militias, armies, big business. While 

47 

48 academic work has long been critical of work in the NGO sector only very recently has the work of 

49 

50 

51 

52 
53 

54 
4 

Interview with field staff, Katine office, 5 July 2010. By “divert” the respondent meant “diverge”  from 

55 

56 the project place, rather than anything that might imply corruption. 

to much of the literature on journalism and NGOs (where NGOs are assumed to have the upper hand) 

(Cottle and Nolan 2007, Franks 2008, Polman 2010, Powers 2013). Amidst these discussions of 

conflict in the project I also point to the ways the relationship grew more settled and, in some ways, 

the amount of work that sometimes goes into what has often been assumed to be an easy and 

relatively uncritical relationship that exists between journalists and NGOs. Before looking at the 



Journalism Page 4 of 26 

57 

58 

59 

60 
4 

https://mc.manuscriptcentral.com/journalism 

 

 

1 

2 

3 NGOs come under similar levels of scrutiny in mainstream journalism (Fisher 1997).5 As Polman has 

4 

5 argued ‘journalists scarcely question aid organizations’ and often struggle to see the work of NGOs  in 

6 a critical light (2010). Lugo-Ocando and Nguyen, in a harshly worded critique of the way journalists 
7 
8 work with the development sector, suggest that ‘not much has been done to investigate how the 

9 
10 media  and  aid  agencies…  interact  with  each  other  in  shaping  the  agenda  on  international 

11 

12 development’ and that the current state of affairs is ‘opaque, superficial and ideologically biased’ and 

13 

14 ‘an example of a failure of transparency and accountability’ (Lugo-Ocando and Nguyen 2017: 71-73). 

15 Rothmyer goes as far as to suggest that reporters writing about the developing world can be found 
16 
17 ‘routinely following the lead of press‐savvy aid groups on topics such as war victims and refugees’ 

18 
19 (2011: 4).6 NGOs are often presented as skilful in managing journalists, while journalists come across 

20 
21 as both dependent and sympathetic in their dealings with NGOs. 

22 

23 
24 

In the following section I develop these ideas in light of the particular experience of the Katine 
25 
26 initiative. I discuss both the increasing sophistication with which NGOs approach their work with the 

27 
28 media. I look at the ways in which scholars have understood the position of journalists reporting on 

29 
30 development issues. I also question assumptions made above about the dependence and sympathy 

31 

32 of journalists or the apparent sophistication of ‘press-savvy’ NGOs. As the relationship between The 

33 Guardian and AMREF shows it is not always a story of journalists being taken in, or of an aid 
34 
35 organisation charming a particular journalist into producing uncritical or unquestioning reporting. 

36 
37 Even when it looks like a journalist is being uncritical we should not assume that this is something 

38 
39 arrived at unquestioningly or easily. 

40 

41 
42 

Publicity is at the heart of the NGO enterprise, and good publicity is important for obvious reasons: 
43 
44 fund raising; awareness raising; and also because it helps NGOs influence policy and development 

45 
46 debates (Smith and Yanacopulos 2004, Powers 2013, 2016; Van Leuven and Joye 2014). Smaller 

47    
48 5 

The recent crisis surrounding the use of sex workers by OXFAM staff in Haiti – and other stories of 
49 
50 abuse and corruption in the sector – illustrate how ‘shocking’ this sort of behavior appears when set 

51 
52 against the more usual way the work of NGOs working in humanitarian situations is reported. 

53 

54 
6 

Scholars working on the NGO sector have noted examples of NGOs being criticized by the media, 

55 

56 though this is more than outweighed by accounts that largely supportive (cf. Lewis 2007: 10-12). 



Page 5 of 26 Journalism 

57 

58 

59 

60 
5 

https://mc.manuscriptcentral.com/journalism 

 

 

47 

1 

2 

3 NGOs often concentrate publicity around fund-raising, with less of an interest in the mainstream 

4 

5 media; larger international NGOs need publicity for awareness-raising and campaigning and policy 

6 work  (Yanacopulos  2005).7 As Powers observes the identity of larger international NGOs is 
7 
8 increasingly tied to their interest in global policy agendas (Powers 2016) and campaigning NGOs like 

9 
10 OXFAM and ActionAid have professional press and publicity divisions, with journalists on the staff, 

11 

12 and success is measured, in large part in media terms, by influencing global policy agendas (Jones 

13 

14 2016). Smith and Yanacopulos make a general point about NGOs getting involved in a more complex 

15 ‘production and reception of development’s public faces’ as in many ways they have become more 
16 
17 like media organisations (2004). 

18 
19 

20 

21 This leads to the first set of observations around the sophistication of NGOs in their relationship to the 

22 

23 media. Kimberly Abbott of the International Crisis Group has argued that ‘NGOs are taking on more 

24 and more functions of news media in their capacity to gather and manage foreign news’ (2009).8 
25 
26 NGOs produce press releases and media packages and in many cases NGOs are behind the stories 

27 
28 that appear in the mainstream media (Rothmyer 2011, Powers 2016). Suzanne Franks, a former BBC 

29 

30 producer, makes a point about the ‘growing media sophistication of NGOs’, who ‘send out well-trained 

31 

32 staff – some of them former journalists – to produce well-edited packages and then offer them’ to 

33 media organisations (2008: 31). Powers writes of NGOS with ‘sizable public relations departments 
34 
35 whose primary task historically has been to pursue media coverage’ (2016: 12). A number of NGOs 

36 
37 have should rather be thought of as ‘expert news source organisations’ ready with ‘background 

38 

39 information and reliable eyewitness accounts’ (van Leuven and Joye 2014: 160). Wright makes an 

40 

41 interesting argument about the way digital technologies make it easier for NGOs to produce carefully 

42 constructed pieces in an effort to have their copy picked up by cash-strapped news organizations 
43 
44 (2015). 

45 
46 

7  
This  shift towards advocacy took  on particular  importance in  the  late 1990s and early  2000s  as 

48 
many international NGOs pulled out of direct “in-country” work, instead preferring to sub-contract their 

49 
50 work to local civil society organizations working on development issues (Watkins and Swidler 2012: 

51 
52 199). 

53 

54 
8 

http://www.niemanlab.org/2009/11/kimberly-abbott-working-together-ngos-and-journalists-can- 

55 

56 create-stronger-international-reporting/ 

http://www.niemanlab.org/2009/11/kimberly-abbott-working-together-ngos-and-journalists-can-


Journalism Page 6 of 26 

57 

58 

59 

60 
6 

https://mc.manuscriptcentral.com/journalism 

 

 

1 

2 

3 
4 

5 In the above there is something close to Nick Davies’s argument that newspaper reporting  has 

6 become a form of ‘churnalism’, with journalists simply relaying press releases over which they have 
7 
8 little direct input (Davies 2008). A 2014 study of reporting on development issues in the Belgian press, 

9 
10 for example, found that media reporting on development issues depended mostly on NGO press 

11 

12 statements, while a more recent study looking at media coverage of the UN’s Millennium 

13 

14 Development Villages project found that most of it was ‘derived from press releases’ (Schiffrin  and 

15 Ariss 2017: 76).9 The picture is of hard-pressed journalists recycling the press releases and media 
16 
17 packages of well-resourced NGOs. Though as we will see later on the landscape inhabited by NGOs 

18 
19 is more diverse than this. International NGOs are not always as media-ready as they wuld like to be 

20 

21 and few organisations have the sort of media outfits available to the larger campaigning NGOs such 

22 

23 as OXFAM or Save the Children. 

24 

25 
26 The second set of observations concern what has been termed the ‘social proximity’ of journalists and 

27 
28 NGO workers (Powers 2016). In a recent article, Powers points to the way NGO workers and 

29 

30 journalists often see themselves as ‘natural allies’, sharing similar outlooks and values. There is a 

31 

32 sense in both professions, particularly those doing humanitarian work, that they are responding to 

33 what are often acute crises and where it is important to quickly assemble some facts (cf. Hoijer 2004; 
34 
35 Cameron  and Haanstra 2008). Though Powers’ is more interested in the way this closeness 

36 
37 encourages NGOs to focus their media strategies on mainstream news outlets (rather than alternative 

38 

39 media  sources),  his  work  points  to  the  assumed  similarity  between  the  professions. As one 

40 

41 respondent, a media officer from International Crisis Group told him: ‘“they’re sharing planes, they’re 

42 sharing cars, and they’re sharing food. They’re living together in many cases” (Powers 2016: 13). 
43 
44 Wright, in a discussion of the role freelance journalists play in producing the media content of many 

45 
46 NGOs, found one respondent describing their work as that of an ‘activist’, seeing this both as a way of 

47 

48 making sense of the blurred boundaries between the professions, and the emergence of a category of 

49    
50 9 

The attraction for NGOs in this sort of coverage is relatively clear. A much cited study suggested 

51 
52 that for every New York Times article a disaster stricken country would receive an extra $600,000 in 

53 

54 US humanitarian aid, while each additional death would only increase the amount by an additional 

55 

56 $400 (Drury, Olsen and Belle 2005: 465). 



Page 7 of 26 Journalism 

56 

57 

58 

59 

60 
7 

https://mc.manuscriptcentral.com/journalism 

 

 

1 

2 

3 journalist that increasingly relies on commissioned work (2015: 14, see also Dichter 1999). 

4 

5 
6 

These leads to what can seem like a given when it comes to writing about NGOs and journalists – the 
7 
8 lack of questioning, the sense of alliance between the professions, the ‘media sophistication’ of 

9 
10 NGOs.   And yet the case material below shows a situation where questions were asked, where 

11 

12 distrust was part of the mix, and where the NGO often felt fairly unsophisticated when it came to 

13 

14 dealing with a media organisation.  The larger point to make is that any relationship between an NGO 

15 and a media organisation comes out of what are often complex sets of interactions, negotiations  and 
16 
17 compromises, and it is helpful to observe these interactions in the making (cf. Wright 2015). In the 

18 
19 later case analysis, I use evidence from the Katine initiative to point to the amount of work that went 

20 

21 into what became a more settled relationship between The Guardian and AMREF. Before discussing 

22 

23 some of these interactions, however, a few more words on the project and the source material  that 

24 forms the basis for the analysis. 

25 
26 

27 

28 

29 

30 
31 

32 The Katine initiative 

33 

34 

35 

36 

37 

38 

39 

40 

41 

42 

43 

44 

45 

46 

47 

48 

49 

50 

51 

52 

53 

54 

55 



Journalism Page 8 of 26 

57 

58 

59 

60 
8 

https://mc.manuscriptcentral.com/journalism 

 

 

56 

1 

2 

3 Katine was launched through a Guardian Christmas appeal back in 2007. Interested readers could 

4 

5 give a one-off donation or commit to giving a monthly sum. They could also track the progress of the 

6 project on the website and in the newspaper. Barclays Bank made an initial donation of £500,000, 
7 
8 part of which helped meet the costs of setting up the website, and contributed a further £1 million in 

9 
10 match-funding, much of which was directed to the village savings and loans associations that formed 

11 

12 part of the livelihoods part of the project. The project got off to a slightly bumpy start with a piece by 

13 

14 The Guardian’s then editor, Alan Rusbridger: ‘Can we, together, lift one village out of the Middle 

15 Ages?’.10 The article captured both the optimism surrounding the project in the newspaper, and the 
16 
17 awkwardness that finds its way into many mainstream media representations of Africa. 

18 
19 

20 

21 A number of NGOs responded to The Guardian’s original call for expressions of interest. AMREF’s 

22 

23 winning proposal came in the form of what is referred to as an “integrated rural development project”. 

24 The project made investments in health, education, governance, livelihoods and water and sanitation 
25 
26 across a single location. Those involved told me that there was a sense that AMREF was chosen 

27 
28 because the proposed project site was rural; it would be a place that readers could identify with in 

29 

30 thinking about development in Africa. It was uniformly poor and its rural location meant that it  seemed 

31 

32 like a more bounded space that an urban location. Readers viewing the website or reading the paper 

33 would have a defined sense of the geography within which their project was operating. Of the 
34 
35 shortlist of three organisations, the other two appear to have been bids by major, UK-based, 

36 
37 international NGOs. What seems to have given AMREF the edge was that the NGO, though 

38 

39 international, was based in Africa, with its headquarters in Nairobi. It had a different profile from the 

40 

41 more  famous  or  visible  international  NGOs  in  the  competition. Alan Rusbridger noted in his 

42 introductory piece that the staff were ‘97% African’.11 
43 
44 

45 

46 When I spoke with staff at the NGO they told me they were not ‘like the OXFAMs’ and that Katine  had 

47    
48 10

 https://www.theguardian.com/katine/2007/oct/20/about. Many of the comments posted at the foot 
49 
50 of Rusbridger’s initial piece received were critical of the ‘Middle Ages’ tag (though it is, perhaps,  worth 

51 
52 noting that Rusbridger was himself paraphrasing the development economist Paul Collier and his 

53 

54 view that many poor people live in, ‘a reality that is the 14th century’.) 

55 
11

 https://www.theguardian.com/katine/2007/oct/20/about. 

http://www.theguardian.com/katine/2007/oct/20/about
http://www.theguardian.com/katine/2007/oct/20/about


Page 9 of 26 Journalism 

56 

57 

58 

59 

60 
9 

https://mc.manuscriptcentral.com/journalism 

 

 

23 

1 

2 

3 been a ‘sharp learning curve’.12 AMREF’s earliest iteration was as a Flying Doctors service in the 

4 

5 1950s, with most of its money coming from a small but consistent pool of donors. AMREF had arrived 

6 fairly late to the sort of media work that defined the operations of many large international NGOs. 
7 
8 AMREF’s background in health also made it a slightly unusual choice to run a rural development 

9 
10 project (and Guardian staff would later wonder about whether the ‘top down’ approach of AMREF 

11 

12 owed something to its medical background – many senior staff are doctors). The decision to work 

13 

14 with The Guardian was made with a degree of hesitation, and AMREF, like many smaller 

15 development NGOs, lacked the sorts of elaborate press and media outfits that dominate accounts of 
16 
17 aid organisations working with the media. When I spoke with staff members there was little sense at 

18 
19 the outset of what working with The Guardian would mean: ‘within AMREF we had a lot of 

20 

21 discussions, we saw both sides; working with the media was a significant area of interest, it taught us 

22 a lot’, suggesting a mixture of curiosity and inexperience.13 

24 

25 
26 By now it should be clear that the sort of ‘natural alliance’ between NGOs and journalists, with the 

27 
28 NGO in the stronger position, was not a perfect description of the Katine initiative. In many ways 

29 

30 neither party was entirely clear how things would work; AMREF lacked much of the media 

31 

32 sophistication of many of the NGOs that form the focus of the literature outlined above, while for The 

33 Guardian it was their first time doing anything like this. As one Guardian journalist told me ‘none of us 
34 
35 were development experts’ going into the project.14 While one AMREF staff member told me that we 

36 
37 are ‘not like the OXFAMs with their big media outfits’, and many NGO workers I spoke to felt that  they 

38 

39 were  in  a  fairly  weak  position  relative  to the newspaper. Field staff spoke of the disorienting 

40 

41 experience of having journalists visit the sub-county, asking questions and raising expectations in the 

42 community. It was also clear that in the early stages of the project AMREF were not prepared for the 
43 
44 type of publicity that came with the project. 

45 
46 

47 

48 The Guardian’s involvement in Katine grew out of a desire to form new partnerships and an interest  in 

49 

50 making sense of new media technologies (Lewis, Williams and Franklin 2008, Franklin 2014, Conrad 

51 
52 12 

Interview with management, Kampala country office, 8 July 2010. 

53 

54 
13 

Interview with management, Kampala country office, 9 July 2010 

55 
14 

Interview with Guardian journalist, 22 June 2010. 



Journalism Page 10 of 26 

57 

58 

59 

60 
10 

https://mc.manuscriptcentral.com/journalism 

 

 

5 

38 

1 

2 

3 2015).15 The key impetus came from The Guardian’s then editor, Alan Rusbridger who wanted to use 

4 ‘all the possibilities of the web to give maximum exposure to the challenges of development’.16 It is 

6 
also important to understand how little web-based technologies had been used up to that point, and 

7 
8 how different the media landscape has since become (Fenton 2009). Facebook had 20 million 

9 
10 subscribers and Twitter, Snapchat, and Instagram had not yet been invented, or were not yet widely 

11 

12 used. Katine moved coverage away from one-off stories, or the time-bound reporting that traditionally 

13 

14 profiles major crises in the developing world; what Cottle and Nolan refer to as the ‘fleeting  coverage’ 

15 of much development journalism (2007: 863 see also Schiffrin and Ariss 2017). In place of one-off 
16 
17 stories there would be an account of development work in something close to real time.17 It was this 

18 
19 sort of long-form reporting that resulted in the Katine initiative winning a number of media awards. 

20 

21 
22 

23 Katine should also be seen as a response to the ‘structural changes, brought on by dwindling 

24 profitability, technological transformation, audience fragmentation’ with less coverage of international 
25 
26 affairs in the newspaper sector (Powers 2013: 6, see also Hannerz 2004: 23). The project was part- 

27 
28 funded by Barclays Bank at a time when The Guardian was just coming out of a period of staff 

29 

30 retrenchment. For younger staff at the paper Katine offered a relatively secure space to continue in 

31 

32 journalism at a time the sector as a whole was struggling (cf. Waisbord 2011). The initiative also 

33 helped The Guardian link up to a number of other actors – development agencies, micro-finance 
34 
35 institutions, universities, pharmaceutical companies, government ministries – who used the website 

36 
37 

15 
The Pew’s State of the News Media 2016 report noted the precarious situation of newspapers in 

39 
the United States, with delinking advertising revenue in both print and online versions (down 8% from 

40 
41 the previous year). 

42 
43 16 

Interview with Alan Rusbridger, 22 June 2010. 

44 

45 
17 

It is perhaps worth saying that ordinary readers of the newspaper seemed to have little interest in 

46 

47 the project. Though I was never able to get a precise sense of overall traffic to the microsite, I was 

48 told by one of the website editors that it was ‘very, very small’. Much of the sustained interest in 
49 
50 Katine came from the media divisions of larger NGOs, and I was told by one of the editors that these 

51 
52 divisions wanted to know ‘how we are using the internet, Twitter, blogging and videos to talk about 

53 

54 development and how we can engage people… how you can have those “north-south dialogues” on 

55 

56 the blog’. 



Page 11 of 26 Journalism 

57 

58 

59 

60 
11 

https://mc.manuscriptcentral.com/journalism 

 

 

47 

1 

2 

3 as a space for discussion and publicity.18 The Guardian’s “Global Development” website which is, in 

4 

5 many ways the successor to Katine, relies on financial support from the Gates Foundation (along 

6 similar lines to The Guardian’s Cities website which has funding from the Rockefeller Foundation).19 
7 
8 

9 

10 

11 

12 Methods 

13 

14 
15 

My understanding of the stresses and strains of the project came from my own involvement with the 
16 
17 project over its full life, and in this sense can be considered part of what Mosse has written of as the 

18 
19 type of analysis that comes from being partly an ‘insider’ (2006). I authored one of the early blogs  on 

20 

21 the site (about the history of the region) and also conducted a review of the project at the end (I  have 

22 

23 published a number of articles and a book on the Teso region where Katine sub-county is located). 

24 (Jones 2009). For NGO workers there was weariness and wariness when I met them, particularly as 

25 
26 the project came to a close. They regarded my review of the project as one more thing that might 

27 
28 provoke criticism. Journalists were more open in conversation, and I remember one particular instant 

29 

30 where a reporter told me of both the simultaneous achievements of the initiative and the ‘blurred’ 

31 

32 boundaries that emerged. The Guardian’s position was both a funder of the project and as a 

33 journalistic enterprise committed to professional standards of reporting. 
34 
35 

36 

37 The article draws on the semi-structured interviews with Guardian journalists, AMREF staff, and 

38 

39 people living in Katine. I spent time at The Guardian’s London headquarters, visited AMREF’s 

40 

41 country offices in London and Kampala, and participated in some of the public events that The 

42 Guardian organized around Katine. I have anonymised sources, and the quotes used are illustrative 
43 
44 of what a number of respondents told me about an issue. Journalists often repeated the same points, 

45 
46 

18 
It also made sense of The Guardian’s commitment to campaigning journalisms.  I was told by one 

48 
of the reporters on the project that it was an opportunity for journalists to take a very specific situation 

49 
50 ‘and see if it is happening in the rest of Uganda, the rest of Africa.’ 

51 
52 19 

A relationship between news journalism and financing from foundations such as Rockefeller and 

53 

54 Gates that is growing. A report found that ‘between 2009 and 2011, 1012 foundations in the United 

55 

56 States made 12,040 media related grants’ totaling $1.86 billion. (Bunce 2016: 3). 



Journalism Page 12 of 26 

57 

58 

59 

60 
12 

https://mc.manuscriptcentral.com/journalism 

 

 

1 

2 

3 while project staff often had a similar experience of the project and the relationships involved. A total 

4 

5 of twenty-two interviews were conducted: eight with journalists and staff employed by The Guardian; 

6 fourteen with AMREF staff (of which four were with senior managers in London and the Uganda 
7 
8 country office, and eight with AMREF staff in the Katine office). 

9 
10 

11 

12 In what follows there are two examples of the relationship between AMREF and The Guardian. The 

13 

14 first looks at the public scrutiny that surrounded the early phases of the project and the building of a 

15 primary school. I show how this coverage was disorienting for staff at the NGO, and points to the 
16 
17 ways in which scrutiny was very different from the sort of publicity the NGO hoped for. The second 

18 
19 looks at the health strand of the project, and shows how journalists influenced what the project did on 

20 

21 the ground by their focus on particular issues. In this instance journalism reoriented the NGO’s  work. 

22 

23 I also suggest that as the project evolved the moments that were disorienting or reorienting became 

24 fewer, and that the relationship grew more settled and established. What may be though of as the 
25 
26 relatively uncritical relationship between NGOs and journalists is not always arrived easily (cf. Lugo- 

27 
28 Ocando and Nguyen 2017). 

29 

30 

31 

32 

33 

34 
35 Disorienting scrutiny 

36 
37 

38 

39 In the early part of the project the main effect of The Guardian’s spotlight on Katine was to show up 

40 

41 the sizeable gap between the public face of the NGO and the way it went about its work in the field. 

42 This was not a particularly comfortable experience for AMREF. NGOs are usually able to control the 
43 
44 differences between what turns out to be fairly messy work on the ground, and presentational aspects 

45 
46 of their work: a leaflet, a web campaign or a policy paper (Lewis 2007: 165). AMREF staff were also 

47 

48 less practised in dealing with criticism than their counterparts in some of the bigger, more high profile 

49 

50 NGOs. Criticism focused on the details of a single project, rather than the generalities of the NGO, 

51 and could be levelled against individual staff as well as at the NGO as a whole. Commentary on the 
52 
53 website was often sharp  in tone. There were concerns early on that the NGO was spending too 

54 
55 much money on trainings; that some of the building work was over-budgeted and of poor quality; that 

56 



Page 13 of 26 Journalism 

56 

57 

58 

59 

60 
13 

https://mc.manuscriptcentral.com/journalism 

 

 

1 

2 

3 the relationship between the NGO and the local population was less than the stated ideal of 

4 

5 ‘participation’. 

6 

7 
8 Take what  was,  perhaps,  the most  complicated  story told  on the  website;  that  of  the building of 

9 
10 Amorikot Primary School.   Over  the  course of two years, Guardian journalists  and members of  the 

11 

12 public who wrote into the website documented the mixed and uneven experience of Amorikot. 

13 

14 AMREF adopted an approach that differed from the usual ‘community-supported’ model used by other 

15 NGOs in the Teso region. They brought in a contractor from Kampala, the capital city, and the school 
16 
17 was put up quickly, and there was a sense that things were not quite right. A quick rundown of what 

18 
19 appeared on the website demonstrates just how contested, problematic and long-running was the 

20 

21 story of building the school: 

22 

23 
24 

Sep 08 The  new  school  opens.20 Alam Construction refurbished seven classrooms in 
25 
26 Amorikot. These classrooms were budgeted at 18.7 million Ugandan shillings. Katine 

27 
28 also provided Amorikot Primary School with 126 desks and a number of new 

29 

30 textbooks. 

31 

32 
33 

The same month there were reports that Alam were delaying their work.21 
34 
35 

36 

37 The budget for Amorikot is questioned by journalists and bloggers. Richard Kavuma 

38 

39 noted that the government spends only 14 million Ugandan shillings per classroom. 

40 

41 “Ugandalife”, who regularly comments on Katine blogs and who runs a project in 

42 Masaka district in Uganda, said that he had built classrooms for only 9.5 million 
43 
44 Ugandan shillings 22. 

45 
46 

47 

48 Mar 09 Katine staff defend their approach by stating that their work was of better quality than 

49 

50 government contracted school buildings and done more quickly. 

51 
52 20 

http://www.guardian.co. uk/katine/2008/sep/16/education.news 

53 

54 
21 

http://www.guardian.co.uk/katine/2008/sep/22/education.news 

55 
22 

http://www.guardian.co.uk/society/katineblog/2008/sep/29/education 

http://www.guardian.co/
http://www.guardian.co.uk/katine/2008/sep/22/education.news
http://www.guardian.co.uk/society/katineblog/2008/sep/29/education


Journalism Page 14 of 26 

57 

58 

59 

60 
14 

https://mc.manuscriptcentral.com/journalism 

 

 

32 

47 

1 

2 

3 
4 

5 Jun 09 Guardian journalist Madeleine Bunting reviews the project and questions the 

6 education budget.23 
7 
8 

9 

10 AMREF take legal advice over delays in school building work, claiming that Alam 

11 

12 construction have defaulted in their work24 

13 

14 
15 

July 09 Community journalist Joseph Malinga reports that the number of desks accounted by 
16 
17 Katine staff contradicted the actual number of desks found in the schools. AMREF 

18 
19 suggests that this report was inaccurate25 

20 

21 
22 

23 Sep 09 Joseph Malinga reports on the unhappiness of locals, school teachers included, with 

24 the work of AMREF. After trying to end the contract with Alam Construction, AMREF 

25 
26 is obliged to let them resume work on another primary school in Katine.26 

27 
28 

29 

30 Nov 09 Concerns among parents and teachers are reported, particularly over the question of 

31 whether Amorikot will become a registered government school.27 

33 

34 
35 The last piece, by Anne Perkins from November 2009, suggested that the confident exterior of the 

36 
37 new school at Amorikot threatened to become a “shell”, with declining local support, no money from 

38 

39 the district education office, unused textbooks and a shortage of teachers.28 While there were a 

40 

41 number of more positive, descriptive pieces elsewhere on the website – “training to make a 

42 

43 23 
http://www.guardian.co.uk/society/katineblog/2009/jun/23/education-AMREF-review 

44 

45 
24 

http://www.guardian.co.uk/katine/2009/jun/17/kadinya-school-construction 

46 
25 

http://www.guardian.co.uk/katine/2009/jul/29/school-desks-textbooks 

48 26 
http://www.guardian.co.uk/katine/2009/oct/12/education-AMREF 

49 
50 27 

http://www.guardian.co.uk/katine/katine-chronicles-blog/2009/nov/30/amorikot-school-government- 

51 
52 failure 

53 

54 
28 

http://www.guardian.co.uk/katine/katine-chronicles-blog/2009/nov/30/amorikot-school-government- 

55 

56 failure 

http://www.guardian.co.uk/society/katineblog/2009/jun/23/education-AMREF-review
http://www.guardian.co.uk/katine/2009/jun/17/kadinya-school-construction
http://www.guardian.co.uk/katine/2009/jul/29/school-desks-textbooks
http://www.guardian.co.uk/katine/2009/oct/12/education-AMREF
http://www.guardian.co.uk/katine/katine-chronicles-blog/2009/nov/30/amorikot-school-government-
http://www.guardian.co.uk/katine/katine-chronicles-blog/2009/nov/30/amorikot-school-government-


Page 15 of 26 Journalism 

56 

57 

58 

59 

60 
15 

https://mc.manuscriptcentral.com/journalism 

 

 

32 

41 

1 

2 

3 difference”, “primary schools get health kits” – the dominant story was of Amorikot was of the 

4 

5 unevenness of AMREF’s work and the poor design of the project. This was all a long way from the 

6 idea of Katine as an opportunity for AMREF to advertise its work. 
7 
8 

9 

10 Getting schools built in Uganda is a difficult business. It relies on a range of actors – contractors, 

11 

12 builders, NGOs, district officials, Parent Teachers Associations – where mismanagement and 

13 

14 corruption would seem to be the norm (Wiegratz 2016, The Monitor 2002). What was unusual about 

15 the construction of Amorikot Primary School was that it happened on a website in something close to 
16 
17 real time, in ways that risked damaging the reputation of the NGO. The reporting focused on whether 

18 
19 or not the NGO was competent to do its work.29 The following comment posted by “Ugandalife” was 

20 

21 highly critical of AMREF’s decision to use outside contractors in school building work: 

22 

23 
24 

It was insulting [of AMREF] to suggest that local builders could not build a quality school… 
25 
26 Was the community informed that 173 million (£52,424) was being spent on a school? Not 

27 
28 likely. There were no specifics about what the community involvement was… Of course the 

29 

30 people would be happy with what they got. An oversized tent could have been erected and they 

31 would have been happy…30 

33 

34 
35 This sort of criticism proved difficult for AMREF staff, and was a long way from the sort of publicity 

36 
37 that NGOs desire. The article on school desks carried a strong whiff of corruption (suggesting that 

38 

39 the NGO was budgeting for items it was not delivering). Moreover, these sorts of critical pieces got 

40 more reaction than articles of the more anodyne type: “opening new doors at Katine primary school”.31 

42 
An external evaluation of the project conducted at the half-way stage noted that project staff had little 

43 
44 idea of what blogging might mean in terms of opening up their work to scrutiny and that: staff ‘go to 

45 
46 

47    
48 29 

In this there is a slight difference to the more recent scandal that engulfed OXFAM in the spring of 
49 
50 2018. In the case of OXFAM the scandal focused first on the personal actions of staff members – the 

51 
52 use of prostitutes – and only later focused on broader governance questions. 

53 

54 
30 

http://www.guardian.co.uk/society/katineblog/2008/sep/29/education 

55 
31 

http://www.guardian.co.uk/katine/2008/sep/16/education.news 

http://www.guardian.co.uk/society/katineblog/2008/sep/29/education
http://www.guardian.co.uk/katine/2008/sep/16/education.news


Journalism Page 16 of 26 

57 

58 

59 

60 
16 

https://mc.manuscriptcentral.com/journalism 

 

 

5 

1 

2 

3 work anticipating what they might see on the website’ which makes them feel ‘upset, sometimes 

4 confused and angry’.32 

6 

7 
8 By the end of the project it was possible to see a more established relationship between the NGO and 

9 
10 the newspaper.   This was for a number of reasons.   Interest in the website fell away, and the 

11 

12 comments of critical bloggers such as Ugandalife grew less frequent. The Guardian and AMREF had 

13 

14 gotten more used to each other, and were more conscious of the sorts of difficulties that might arise 

15 when stories appeared on the website. While Katine never achieved the sort of easy ‘alliance’ 

16 
17 described in much of the literature, AMREF developed mechanisms for managing its relationship with 

18 
19 the newspaper, and journalists often felt managed by AMREF. AMREF’s country office in Uganda 

20 

21 exercised a degree of control over interactions between the staff on the ground and visiting 

22 

23 journalists, and field staff told me they resisted responding to pieces on the website, in part because 

24 they felt they had to spend time checking what they said with those higher up. Journalists spoke of 
25 
26 the ‘top down’ style of AMREF management. In a description of a later workshop, one of  the 

27 
28 Guardian journalists present wrote of the way ‘the agenda was tightly controlled’ and that AMREF  ‘left 

29 

30 no space for people’.33 

31 

32 
33 

On a more prosaic level the relationship itself grew more routine, and the personalities involved got 
34 
35 used to each other. The possibility of corruption hinted at in the pieces on school desks and in the 

36 
37 contracting of the school building work were not followed up, nor was there much discussion of the 

38 

39 close and often problematic relationship that exist between AMREF, the Ugandan government, and 

40 

41 the corporate sector. This was not because journalists were not concerned with the way the project 

42 was being implemented, or the way AMREF managed its relationship with other actors. (I was told 
43 
44 later on by one of the journalists involved that there was more to the story of poor contracting and 

45 
46 

47 

48 

49    
50 32 

http://www.guardian.co.uk/katine/2009/sep/03/mid-term-review-report 

51 
52 33

 https://www.theguardian.com/society/katineblog/2009/sep/29/amref-exit-strategy. Though, in a sign 

53 

54 of the uneasiness this sort of reporting produced, there was a follow up piece where participants at 

55 

56 the workshop stating uniformly that they were happy with what had gone on. 

http://www.guardian.co.uk/katine/2009/sep/03/mid-term-review-report
http://www.theguardian.com/society/katineblog/2009/sep/29/amref-exit-strategy


Page 17 of 26 Journalism 

56 

57 

58 

59 

60 
17 

https://mc.manuscriptcentral.com/journalism 

 

 

23 

1 

2 

3 possible  ‘shadow  work’ within the project).34 It was rather that such stories, if published, had the 

4 

5 potential to add more stress and strain to what was already a complex set of relationships and 

6 negotiations. 
7 
8 

9 

10 

11 

12 
13 

14 Reorienting journalism 

15 

16 
17 Journalists, they come to Katine and interview staff. It raises expectations in the community. 

18 
19 When they [community members] see a white person they express their needs. Journalists are 

20 

21 not experts in development, but people go to them and complain to them and say “ask  AMREF. 

22 You gave them the money”… that has been very challenging.35 

24 

25 
26 The above was a comment from one of AMREF’s employees working in Katine. The experience of 

27 
28 having journalists turn up and ask questions raised expectations among locals, and for many people 

29 

30 in Katine journalists were regarded as donors and sponsors of the project. The Guardian was not just 

31 

32 reporting on Katine, it was, in a very real sense, funding Katine, and the tensions that surrounded this 

33 dual  role  remained  throughout  the  project. While some journalists emphasised a fairly clean 
34 
35 distinction between their work and the work of AMREF – ‘we made a decision to do fundraising and 

36 
37 then report on it’ – others spoke of the blurring of boundaries and the awkward sense that journalists 

38 

39 were the ‘white people’ who had ‘given them the money’.36 The decisions taken by journalists in 

40 

41 terms of what they chose to report had consequences for the project. 

42 

43 
44 One area in which the decisions of journalists made a tangible difference was in the field of health. 

45 
46 As time moved on coverage of health focused a lot of attention on issues of drug delivery and the 

47 

48 poor state of the local government health centre. This differed from the approach AMREF had taken 

49    
50 34 

Interview with journalist in Katine 7 July 2010. ‘Shadow work’ meaning work that is billed for  but 

51 
52 does not take place. 

53 

54 
35 

Interview with field staff, Katine office, 7 July 2010. 

55 
36 

Interview with Guardian journalist, 22 June 2010. 



Journalism Page 18 of 26 

57 

58 

59 

60 
18 

https://mc.manuscriptcentral.com/journalism 

 

 

56 

1 

2 

3 in the project design, which had been more interested in preventive measures and community 

4 

5 development initiatives. There was not always an easy marriage between the focus of the NGO and 

6 what interested journalists. In the case of the health strand of the project this divergence affected the 
7 
8 work of the NGO. 

9 
10 

11 

12 In the original design of the health programme, Katine concentrated the majority of its efforts on 

13 

14 prevention rather than treatment. The focus was on having a public health strategy – immunisation, 

15 mosquito nets, trainings, clean water, village health teams – rather than investing too heavily in the 
16 
17 sub-county’s medical infrastructure. AMREF was reluctant to involve itself in the work of the 

18 
19 government-run health centre at Tiriri. AMREF’s position was that the obvious failings of the health 

20 

21 centre – the lack of drugs, absence of qualified medical personnel were matters for the government – 

22 

23 and the most that the NGO could do was to raise awareness of these issues. AMREF focused 

24 instead on community-level health work including the training of village health teams alongside the 
25 
26 provision of clean water and mosquito nets. Journalists, however, increasingly turned their attention 

27 
28 on the problem of the health centre. 

29 

30 
31 

32 A series of articles on The Guardian’s Website put the failings of the medical system in human terms. 

33 In December 2008, a piece asked ‘why is there no medicine in the dispensary?’37 The author, Sarah 
34 
35 Boseley, questioned why other aspects of life in Katine had seen ‘modest but significant 

36 
37 improvements’ and yet the health centre still lacked drugs. In May 2009, Boseley reported the death 

38 

39 of a woman at the health centre. The piece was titled ‘I watched a woman die’, and documented the 

40 

41 story of a woman who had haemorrhaged after giving birth: 

42 

43 
44 I counted the seconds ticking away while nothing was done. No drip, no oxygen mask, no 

45 
46 injections, no resuscitation. They [the medical staff] had seen it too often before. They knew 

47 

48 there was nothing they could do.38 

49 

50 

51 

52 

53 

54 
37 

https://www.theguardian.com/society/katineblog/2008/dec/02/health-centre-drugs 

55 
38 

Interview with Guardian journalist, 22 June 2010. 

http://www.theguardian.com/society/katineblog/2008/dec/02/health-centre-drugs


Page 19 of 26 Journalism 

56 

57 

58 

59 

60 
19 

https://mc.manuscriptcentral.com/journalism 

 

 

1 

2 

3 The piece makes clear the lived experience of what it is like to turn up to a health clinic in Uganda: ‘it 

4 

5 has an operating theatre, but nobody qualified to do surgery, and hardly any drugs, let alone a blood 

6 bank’, and connected the story to wider development concerns such as the UN’s Millennium 
7 
8 Development Goals,  the International Day of  the Midwife  and the work  of  charities such  as Merlin 

9 
10 International to tackle these issues.  This was later referred to in the newspaper as one of the most 

11 

12 powerful pieces to appear on the website. 

13 

14 
15 

In a later piece AMREF’s Uganda country director Joshua Kyallo, was asked directly whether ‘health 
16 
17 initiatives… could hope to succeed when the drug stores were empty?’.39 The article linked back to 

18 
19 the piece by Sarah Boseley and Kyallo had to defend AMREF’s approach by saying that drug 

20 

21 provision was not within AMREF’s remit and that the best it the NGO could do was to lobby ‘hard at 

22 

23 both national and district level to try to improve this situation’. This sort of public questioning of an 

24 NGOs approach to a single element of a project was unusual, and AMREF staff explained to me their 

25 
26 frustrations about the way the health programme was being shifted from what was originally proposed 

27 
28 in their project outline. One of AMREF’s managers explained to me that ‘the project was not to 

29 

30 change the system established by government…staff and drug distribution are issues we were not 

31 

32 involved in’; but that there had to be changes because ‘what comes through the newspaper acts to 

33 modify our activities’.40 
34 
35 

36 

37 These sorts of pieces moved AMREF towards a more active role in making drugs widely available in 

38 

39 Katine and in lobbying to upgrade the facilities at Tiriri health centre. By the end of the project  the 

40 

41 NGO was giving village health teams drugs to distribute; Tiriri health centre had a supply of drugs, 

42 solar power, a newlybuilt laboratory and had, for a time at least, piped water and a resident doctor, all 
43 
44 consequences of AMREF’s work in the area. This was not something originally envisaged in  the 

45 
46 project proposal, nor was it something AMREF staff were supportive of, at least in the initial phase. 

47 

48 As one of the field officers told me of reports on the website: ‘It can make you divert from what you 

49 

50 had planned. You had planned A but are forced to do B because at the end of it all the demands are 

51 

52 

53 

54 
39 

https://www.theguardian.com/society/katineblog/2008/nov/21/joshua-kyallo-drugs-and-cattle 

55 
40 

Interview with management, Kampala country office, 1 July 2010. 

http://www.theguardian.com/society/katineblog/2008/nov/21/joshua-kyallo-drugs-and-cattle


Journalism Page 20 of 26 

57 

58 

59 

60 
20 

https://mc.manuscriptcentral.com/journalism 

 

 

Getting used to ‘being in the spotlight’ 

1 

2 

3 different, the expectations are different’.41 

4 

5 
6 

In all of this there is a departure from the usual narrative of NGOs successfully managing journalists 
7 
8 and of NGOs having the upper hand.  There is also a departure from the sense that journalists and 

9 
10 NGO workers are natural allies. As the project came to a close, managers spoke instead of a process 

11 

12 of ‘adaptation’ and ‘healing’, which meant turning the project to some of the issues raised  by 

13 

14 journalists. A “management forum” was set up, where ‘on a monthly basis we [project staff] are  on 

15 call’ to discuss issues related to the project’. The forum resulted in ‘far less issues and far few 
16 
17 challenges than we did in the past’.42 In this evolution there is something closer to working through 

18 
19 the stresses and strains captured in Kate Wright’s account of the negotiations between freelance 

20 

21 journalists and NGOs. Though in Wright’s case the journalists are almost always in a dependent 

22 

23 position, the wider point about the tensions and questions that these sorts of collaborations produce 

24 
remains (2015).43 

25 
26 

27 

28 

29 

30 
31 

32 Conclusion: 

33 

34 
35 Katine was unusual. A British newspaper, with funding from its readers and Barclays Bank, put more 

36 
37 than two and a half million pounds into a rural sub-county in Uganda over the course of four years, 

38 

39 and worked in close collaboration with an NGO. The particulars of the initiative, of a newspaper 

40    
41 41 

Interview with field staff, Katine office, 6 July 2010. 

42 
43 42 

Interview with management, Kampala country office, 1 July 2010. 

44 

45 
43 

It is perhaps worth noting that though AMREF staff sometimes felt pushed around by what 

46 

47 appeared on the website, there is also a sense that, as the project evolved, those working in the NGO 

48 became better at resisting or postponing what was asked of them. While the health programme was 
49 
50 reoriented there were examples of project elements moving forward in ways that many journalists 

51 
52 regarded  as  unsatisfactory.43 The governance strand, for example, was described to me by 

53 

54 journalists as something they had never really ‘got their head around’, and though they were critical  of 

55 

56 AMREF’s approach to empowerment, AMREF made few changes. 



Page 21 of 26 Journalism 

57 

58 

59 

60 
21 

https://mc.manuscriptcentral.com/journalism 

 

 

5 

1 

2 

3 funding a development project, and reporting on it on an almost daily basis appears to be a one off, 

4 and the  dynamics outlined  in  this article  are  in  some ways peculiar to Katine.44 In  other ways, 

6 
though, Katine can be seen as part of a broader trajectory in the relationship between NGOs and 

7 
8 journalism.  In seeking out new partners, and in wanting to have a media profile ‘like the OXFAMs’, 

9 
10 AMREF offers an example of what can be thought of as the mediatisation of the NGO sector (Jones 

11 

12 2016). NGOs are increasingly coming to value those parts of their work that work in media terms, and 

13 

14 the decision to work with The Guardian was part of a broader story on AMREF’s part of moving into 

15 advocacy and public policy work. At the same time, the desire, on the part of The Guardian, to bring 
16 
17 development closer to individual sponsors, to make the ‘distant other’ less distant and more 

18 
19 immediate, was a follow-on from the sorts of media technologies that were starting to become 

20 

21 available in 2007. 

22 

23 
24 

Katine is also something of a synecdoche for the changing face of the news media. It was possible 
25 
26 because The Guardian was seeking out new sorts of partnerships and revenue streams. The 

27 
28 involvement of Barclays Bank was central to the financial model of Katine, and the initiative also 

29 

30 allowed for visits by the CEO of GlaxoSmithKline and a number of development experts and 

31 

32 philanthropists to Katine. The successor to Katine, the Guardian’s “Global Development” microsite, 

33 receives financial support from The Gates Foundation, and many of the journalists involved in Katine 
34 
35 played a key role in setting up this new microsite.45 This is part of the slow evolution of newspapers 

36 
37 away from a model of selling newspapers and working with particular advertisers, towards a world 

38 

39 where newspapers becoming a place for different sorts of content, and where issues that would once 

40 

41 be of little interest to sponsors – global development, cities – become a source of sponsorship. 

42 

43 
44 

45 
44 

The closest example I could find was Save the Children’s Kroo Bay project, set in a slum in 

46 

47 Freetown, Sierra Leone. This project also had its own blog and micro-site, though the initiative was 

48 more straightforwardly a public relations and media exercise; Save the Children managed the content 
49 
50 and coverage. 

51 
52 45 

Browne questions claims that this sort of ‘foundation funded journalism’ promotes some sort of 

53 

54 unitary public interest, suggesting instead that it introduces new types of censorship and self- 

55 

56 censorship in what should be the public square (2010 see also Scott et al. 2017). 



Journalism Page 22 of 26 

57 

58 

59 

60 
22 

https://mc.manuscriptcentral.com/journalism 

 

 

1 

2 

3 The particular focus of this article has been to use Katine as a way of nuancing some of the more 

4 

5 general statements made about the relationship between NGOs and journalism. The standard view is 

6 that journalism has been tilted in favour of NGOs, and that this is because journalists and NGO 
7 
8 workers are seen to be natural allies, and because NGOs are themselves fairly media-savvy.  The 

9 
10 case shows that this relationship is not always an easy one, and that not all NGOs are alike.  While 

11 

12 focus has often been on NGOs having the upper hand with journalists in a dependent relationship, 

13 

14 and with the work of NGOs seemingly beyond criticism, Katine was more complicated (Polman 2010, 

15 Powers 2013, Lugo-Ocando and Nguyen 2017). In the Katine initiative there was scrutiny and 
16 
17 criticism, and journalists were in a position where they are able to influence the work of the NGO. 

18 
19 Katine also reminds us that many NGOs are not always ’the OXFAMs with their big media outfits’, and 

20 

21 that the landscape populated by NGOs is mixed. As the title to the article makes clear, AMREF staff 

22 

23 felt that they have been taught a lot through their experience working with The Guardian. That they 

24 got better as managing their relationship with The Guardian over time should not disguise the 
25 
26 tensions and variation inherent in the ever-changing relationship between NGOs and journalists. 

27 
28 

29 

30 

31 

32 

33 

34 

35 

36 

37 

38 

39 

40 

41 

42 

43 

44 

45 

46 

47 

48 

49 

50 

51 

52 

53 

54 

55 

56 



Page 23 of 26 Journalism 

56 

57 

58 

59 

60 
23 

https://mc.manuscriptcentral.com/journalism 

 

 

1 

2 

3 Bibliography 

4 

5 
6 

Abbott,  K.  (2009)  “Working  together,  NGOs  and  journalists  can  create  stronger  international 
7 
8 reporting,” posted Nov. 9, 2009 by the Nieman Journalism Lab 

9 
10 (www.niemanlab.org/2009/11/kimberly‐abbott‐working‐together‐ngos‐and‐journalists‐can- 

11 

12 create‐stronger‐international‐reporting). Accessed 2 January 2017. 

13 

14 AMREF (2001) AMREF Annual Report 2001. Nairobi, Kenya: AMREF, http://www.amref.org/info- 

15 

16 centre/annual–financial-reports. 

17 AMREF (2007) Putting African Communities First: Enhancing Capacity and Participation to Close the 
18 
19 Gap in Healthy Systems. Nairobi, Kenya: AMREF. 

20 
21 AMREF (2010) AMREF Annual Report 2010: Upholding our Future, Healthy Mothers, Healthy 

22 

23 Children: Our Millennium Development Goal. Nairobi, Kenya: Colouprint, 

24 

25 http://www.amref.org/silo/files/amrefannual-report-2010.pdf. 

26 Browne, H. (2010) Foundation-funded journalism: reasons to be wary of charitable support. 
27 
28 Journalism Studies 11(6): 889-903. 

29 
30 Bunce, M. (2016) Foundations, philanthropy and international journalism. Ethical Space 13(2/3): 6-15. 

31 

32 Cameron, J. and Haanstra, A. (2008) Development made sexy: How it happened and what it means. 

33 
34 Third World Quarterly 29(8): 1475–1489. 

35 Conrad, D. (2015) The Freelancer–NGO Alliance: What a story of Kenyan waste reveals about 
36 
37 contemporary foreign news production. Journalism Studies 16(2): 275-288. 

38 
39 Cottle, S. and Nolan, D. (2007) Global humanitarianism and the changing aid-media field. Journalism 

40 

41 Studies 8(6): 862–878. 

42 

43 Davies, N. (2008). Flat Earth News: An Award-winning Reporter Exposes Falsehood, Distortion and 

44 Propaganda in the Global Media. London: Chatto & Windus. 
45 
46 Dichter, T.W. (1999) Globalization and its effects on NGOs: Efflorescence or a blurring of roles and 

47 
48 relevance? Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly 28(1): 38–58. 

49 

50 Drury, A. C., Olson, R. S. and Belle, D. A. V. (2005) The Politics of Humanitarian Aid: U.S. Foreign 

51 

52 Disaster Assistance, 1964–1995. Journal of Politics, 67: 454–473. 

53 Fenton, N. (2009) Has the Internet Changed How NGOs Work with Established Media? Not Enough. 
54 
55 Annenberg and Nieman Journalism Lab, Harvard University Online Article Series, 

http://www.niemanlab.org/2009/11/kimberly
http://www.amref.org/info-
http://www.amref.org/silo/files/amrefannual-report-2010.pdf


Journalism Page 24 of 26 

57 

58 

59 

60 
24 

https://mc.manuscriptcentral.com/journalism 

 

 

40 

49 

1 

2 

3 http://www.niemanlab.org/ngo/, accessed 27 August 2015. 

4 

5 Fisher, W. (1997) “Doing Good”? The Politics and Anti-Politics of NGO Practices. Annual Review in 

6 Anthropology 26: 439-464. 
7 
8 Franklin, B. (2014) The future of journalism: in an age of digital media and economic uncertainty. 

9 
10 Journalism Practice 8(5): 469-487. 

11 

12 Franks, S. (2008) Getting into bed with charity. British Journalism Review 19(3): 27–32. 

13 

14 Hannerz, U. (2004) Foreign News: Exploring the World of Foreign Correspondents. Chicago: 

15 

16 University of Chicago Press. 

17 

18 Hoijer, B. (2004) The discourse of global compassion: The audience and media reporting of human 

19 

20 suffering. Media, Culture and Society 26(4): 513–531. 

21 Jones, B. (2009) Beyond the State in Rural Uganda, International African Library for the International 
22 
23 African Institute, Edinburgh University Press and Fountain Publishers, Kampala. 

24 
25 Jones, B. (2016) ‘Looking Good: Mediatisation and International NGOs’, European Journal of 

26 
27 Development Research 29(1): 176-191. 

28 
29 Lewis, D. (2007) The Management of Non-Governmental Development Organisations. London: 

30 Routledge. 
31 
32 Lewis, J., A. Williams and B. Franklin (2008) “Four Rumours and an Explanation: A Political Economic 

33 
34 Account of Journalists’ Changing Newsgathering and Reporting Practices.” Journalism Practice 

35 
36 2 (1): 27–45. 

37 
38 Lugo-Ocando, J. and A. Nguyen (2017) Developing News: Global journalism and the coverage of 

39 "Third World" development. London: Taylor and Francis. 

41 Mosse, D. (2006) Anti-social anthropology? Objectivity, objection, and the ethnography of public 

42 
43 policy and professional communities. Journal of the Royal Anthropological Institute 12: 935- 

44 
45 956. 

46 

47 Pew    Research   Center.   2016. The State of the News Media. Accessed online at 

48 http://www.journalism.org/2016/06/15/state-of-the-news-media-2016/ 21 November 2016. 

50 
Plewes, B. and Stuart, R. (2006) The pornography of poverty: A cautionary fundraising tale. In: D.A. 

51 
52 Bell (ed.) Ethics in Action: The Ethical Challenges of International Human Rights Non- 

53 
54 Governmental Organsations. New York: Cambridge University Press, pp. 23–37. 

55 
56 Polman, L. (2010) The Crisis Caravan: What’s Wrong with Humanitarian Aid? New York. Metropolitan 

http://www.niemanlab.org/ngo/
http://www.journalism.org/2016/06/15/state-of-the-news-media-2016/


Page 25 of 26 Journalism 

56 

57 

58 

59 

60 
25 

https://mc.manuscriptcentral.com/journalism 

 

 

Van Leuven, S. and Joye, S. (2014) Civil Society Organizations at the gates? A gatekeeping study of 

news making efforts by NGOs and government institutions. The International Journal of 

Press/Politics, 19: 2: 160-180. 

1 

2 

3 Books 

4 

5 Powers, M. (2013) Humanity’s Publics: NGOs, Journalism and the International Public Sphere. PhD 

6 thesis, New York University. 
7 
8 Powers, M. (2016) NGO Publicity and Reinforcing Path Dependencies: Explaining the Persistence of 

9 
10 Media-Centered Publicity Strategies. The International Journal of Press/Politics 21(4): 490-507. 

11 

12 Rothmyer, K. (2011) ‘They Wanted Journalists to Say ‘Wow’: How NGOs Affect U.S. Media  Coverage 

13 

14 of Africa’, Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy Discussion Paper 

15 Series, https://shorensteincenter.org/they-wanted-journalists-to-say-wow-how-ngos-affect-u-s- 
16 
17 media-coverage-of-africa/ accessed 14 July 2017. 

18 
19 Schiffrin and Ariss (2017) News coverage of foreign aid: a case study of the Millennium Villages 

20 

21 Project in African, US and UK media. In Developing News: Global journalism and the coverage 

22 

23 of "Third World" development. London: Taylor and Francis, pp. 70-88. 

24 Scott, M., M. Bunce and K. Wright. Donor Power and the News: The Influence of Foundation Funding 
25 
26 on International Public Service Journalism. The International Journal of Press/Politics, 22: 2: 

27 
28 163 - 184 

29 

30 Smith, M. and Yanacopulos, H. (2004) The public faces of development: an introduction. Journal of 

31 

32 International Development 16(5): 657–664. 

33 The Monitor. 2002. ‘Schools collapse in Teso’ by Ongom Komakech. Available at 
34 
35 http://allafrica.com/stories/200211250758.html (access 15 March 2018). 

36 
37 

38 

39 

40 

41 
42 

Waisbord, S. 2011. “Can NGOs Change the News?” International Journal of Communication 5: 142– 
43 
44 165. 

45 
46 Watkins and Swidler (2012) Working Misunderstandings: Donors, Brokers, and Villagers in Africa’s 

47 

48 AIDS Industry. Population and Development Review 38: 197–218. 

49 

50 Wiegratz, J. (2016) Neoliberal Moral Economy: capitalism, socio-cultural change and fraud in Uganda. 

51 London: Rowman & Littlefield. 
52 
53 Wright, K. (2015) ‘These grey areas’: Freelancers and the blurring of INGOs and news  organisations. 

54 
55 Journalism Studies. 17(8): 989-1009. 

http://allafrica.com/stories/200211250758.html


Journalism Page 26 of 26 

57 

58 

59 

60 
26 

https://mc.manuscriptcentral.com/journalism 

 

 

1 

2 

3 Yanacopulos, H. (2005) The strategies that bind: NGO coalitions and their influence. Global Networks 

4 

5 5(1): 93–110. 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

23 

24 

25 

26 

27 

28 

29 

30 

31 

32 

33 

34 

35 

36 

37 

38 

39 

40 

41 

42 

43 

44 

45 

46 

47 

48 

49 

50 

51 

52 

53 

54 

55 

56 


