
Research Article

Soft Power, Hard
News: How Journalists
at State-Funded
Transnational Media
Legitimize Their Work

Kate Wright1 , Martin Scott2, and
Mel Bunce3

Abstract

How do journalists working for different state-funded international news organiza-

tions legitimize their relationship to the governments which support them? In what

circumstances might such journalists resist the diplomatic strategies of their funding

states? We address these questions through a comparative study of journalists work-

ing for international news organizations funded by the Chinese, US, UK and Qatari

governments. Using 52 interviews with journalists covering humanitarian issues, we

explain how they minimized tensions between their diplomatic role and dominant

norms of journalistic autonomy by drawing on three – broadly shared – legitimizing

narratives, involving different kinds of boundary-work. In, the first ‘exclusionary’

narrative, journalists differentiated their ‘truthful’ news reporting from the ‘false’

state ‘propaganda’ of a common Other, the Russian-funded network, RT. In the

second ‘fuzzifying’ narrative, journalists deployed the ambiguous notion of ‘soft

power’ as an ambivalent ‘boundary concept’, to defuse conflicts between journalistic

and diplomatic agendas. In the final ‘inversion’ narrative, journalists argued that,

paradoxically, their dependence on funding states gave them greater ‘operational

autonomy’. Even when journalists did resist their funding states, this was hidden

1The University of Edinburgh, Edinburgh, UK
2University of East Anglia, Norwich, UK
3City, University of London, London, UK

Corresponding Author:

Kate Wright, School of Social and Political Science, The University of Edinburgh, B.05, 21 George Square,

Edinburgh EH8 9LD, UK.

Email: Kate.Wright@ed.ac.uk

The International Journal of Press/Politics

0(0) 1–24

! The Author(s) 2020

Article reuse guidelines:

sagepub.com/journals-permissions

DOI: 10.1177/1940161220922832

journals.sagepub.com/home/hij

https://orcid.org/0000-0002-2896-590X
mailto:Kate.Wright@ed.ac.uk
http://us.sagepub.com/en-us/journals-permissions
http://dx.doi.org/10.1177/1940161220922832
journals.sagepub.com/home/hij
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1177%2F1940161220922832&domain=pdf&date_stamp=2020-05-28


or partial, and prompted less by journalists’ concerns about the political effects of

their work, than by serious threats to their personal cultural capital.

Keywords

state-media relations, censorship, comparative research, global news agencies, journalism,

satellite television

Introduction

How do journalists working for state-funded transnational news organizations

justify their relationships to the governments that finance them? When might

they try to resist the diplomatic strategies of these governments, thus modifying

the operation of state influence abroad? Are there any common patterns in

journalists’ approach to state–media relations that cut across Western and

non-Western news organizations?
In this article, we explore these underresearched and important questions. In

so doing, we illuminate how journalists imagine their relationships to funding

states, as well as the limits of their willingness to cooperate with them.

Discussing these issues necessitates attending to multifaceted diplomatic strug-

gles (Seib 2009), involving notions of state “propaganda” (Bakir et al. 2018:

Freedman 2020) and “soft power” (Nye 1991, 2004, 2008). However, it is very

difficult to neatly divide coercive “propaganda” from the noncoercive, persua-

sive communication commonly associated with “soft power.” Instead, a “grey”

spectrum seems to exist between the two, involving different kinds and degrees

of selectivity, deception, incentivization, and coercion (Bakir et al. 2018).
Even Nye’s (1991, 2004, 2008) classic work makes a notoriously unclear dis-

tinction between “soft power” and “propaganda.” He stressed that governments

should prevent state-funded media, like Voice of America, from being

dismissed as “propaganda” by taking steps to support journalists’ credibility:

These include refraining from intervening in editorial matters and allowing jour-

nalists to criticize the state (Nye 2008). But Nye (2004) also suggested that states

may accrue “soft power” by using international media to develop a sense of

“shared values” across borders (p. 7). As Rawnsley (2015) has observed, this

description could easily apply to Chinese and Russian approaches to international

broadcasting, which are often regarded in the West as state propaganda.
It may, therefore, be more useful to consider how “soft power” and

“propaganda” are deployed strategically by different actors, including the

journalists who work for state-funded transnational news organizations.

These journalists must engage in numerous position-taking strategies to nego-

tiate their relationships to funding and host states, to dominant journalistic

2 The International Journal of Press/Politics 0(0)



norms, to one another, news audiences, and media markets, in order to compete
effectively for material and cultural capital (Bourdieu 1998; Bourdieu and
Wacquant 1992). These complex and different forms of positionality cannot
be reduced to organizational differences. Indeed, the growth of freelancing in
transnational news (Hellmueller and Konow-Lund 2019) means that some
journalists frequently work for multiple outlets, thus adding another layer of
complexity to previous research that highlighted flows of editorial staff between
different kinds of news organizations (Kraidy 2007; Seib 2012).

A nuanced relational approach is also required to assess the cumulative
impact on transnational news of several significant shifts in state–media rela-
tions that took place during 2015–18. During this period, the Chinese and
American governments restructured their relationships to the transnational
news organizations they fund, and the U.K. government discursively reframed
its relationship to BBC World Service Radio. Although the Qatari
government does not appear to have pursued either of these courses of action,
its relationship to Al Jazeera has been seriously threatened by a major diplo-
matic crisis with its Gulf neighbors, which demanded that Qatar close the TV
network down.

This article examines how state-funded journalists responded to these pres-
sures using fifty-two semistructured interviews with staff and freelancers work-
ing for Al Jazeera English, BBC World Service, China Global Television
Network (CGTN, previously known as CCTV), Voice of America, and
Xinhua. Using Bourdieusian field theory, we demonstrate that the ways in
which journalists experienced and coped with such tensions were shaped by
their particular position in the field. However, we also show that journalists
tended to use similar kinds of legitimizing narratives, involving the strategic
deployment of “soft power” and “propaganda.” We then go on to interrogate
the circumstances in which journalists ceased to find their previous legitimizing
narratives convincing, and explain why their resistance to funding states tended
to be limited. Finally, we conclude by discussing the theoretical implications of
this study, including the extent to which transnational news is “fielded.”

Western Transnational News

Initially, it was hoped that “global” satellite TV news, like CNN, would shape
more progressive forms of cosmopolitan politics (Berglez 2008; Chouliaraki
2008; Volkmer 1999), breaking away from domination by domestic political
elites (Bennett 1990; Entman 2003) and domestic news values (Galtung and
Ruge 1965). Yet, analyses of CNN’s output have shown that it tends to be
uncritically supportive of U.S. foreign policy (Thussu 2000). Other forms of
commercially funded transnational journalism practiced in Belgium, France,
and the United Kingdom have also been found to be powerfully shaped by
the staff, cultural perspectives, and political interests of news organizations’

Wright et al. 3



states of origin (Christin 2016; Denĉik 2012, 2013; Van Leuven and Berglez

2016).
Yet, journalists working for Western transnational news organizations have

been portrayed as failing to critically reflect on their diplomatic function, even

when they work for state-funded news organizations. For example, ethnograph-

ic research carried out at the BBC World Service (BBCWS) (Baumann et al.

2011) found that, despite the network’s origins in the BBC Empire Service, BBC

producers did not seem to realize that their cultural and linguistic translation

practices reproduced asymmetrically structured “diasporic contact zones”

(Baumann et al. 2011). The construction of such contact zones, the coauthors

argued, indirectly served British interests, without disturbing the radio net-

work’s “long established reputation for cosmopolitan openness, fairness and

impartiality” (Gillespie and Baumann 2006: 1; see also Ogunyemi 2011).
However the U.K. government’s framing of a new, generous funding package

for BBCWS in terms of British strategic and defense interests (The National

Security Strategy and Strategic Defence and Security Review 2015) has

prompted some journalists to engage in public, critical reflections about their

diplomatic role. A former BBCWS managing editor, Burnett (2015) has criti-

cized the U.K. government for breaking the unwritten code about the “soft

power that dare not speak its name,” thereby endangering the BBC’s reputation

for impartiality. By contrast, a presenter, Bennett-Jones (2018), has attacked the

BBC’s senior managers for what he sees as their uncertainty about whether the

BBCWS “exists to advance British soft power or to do journalism.” He chal-

lenges the “stifling” managerial controls which he says were introduced after the

Hutton Inquiry in 2003, including alleging that BBC managers refused to allow

him to broadcast important details from a ministerial interview, following a

conversation with Foreign Office officials.
Similarly, a series of legislative changes appears to have forced into the open

journalists’ internal disagreements about the extent to which the Voice of

America (VOA) radio network operates independently of the U.S. administra-

tion (Bennett cited in Al Jazeera 2018; Robinson 2017). Historically, VOA has

had a rather “incestuous” relationship with the U.S. administration (Zelizer

2018: 12), and has not been permitted to broadcast domestically under

“antipropaganda” legislation passed during the Cold War period. The decision

to revise this legislation, thereby allowing the network to broadcast within the

US, is highly controversial (Smith-Mundt Modernization Act of 2012, dis-

cussed in Hall 2017). Further legislation passed in 2016 removed the regulatory

power of the bipartisan Broadcasting Board of Governors (BBG), which had

provided a structural firewall between the U.S. administration and state-funded

international media (Hall 2017). The “liberal press” became seriously concerned

about both changes following President Trump’s nomination of the new head of

the BBG: Michael Pack, a close associate of Steve Bannon, the former chief

4 The International Journal of Press/Politics 0(0)



executive of the Far Right media outlet, Breitbart News (Gramer 2018;
Mahdawi 2018).

Like BBCWS, VOA has a legally binding charter, which is supposed to
protect it from political influence, along with the Hatch Act (1939), which
restricts the political activity of federal employees. However, unlike BBCWS,
debates about VOA’s independence (or lack of it) have not been framed in terms
of “soft power.” Instead, critics of President Trump have speculated about his
potential wish to engage in state “propaganda” (Al Jazeera 2018; Robinson
2017; Smith 2019), thus alluding once more to the policy discussions that
took place during the Cold War era (Rawnsley 1996).

Transnational News Funded by Qatar and China

Discussions of journalists’ awareness of their involvement in diplomatic strug-
gles, and their efforts to square this with dominant norms about journalistic
autonomy (Hanitzsch et al. 2011), occur more often in research about the trans-
national news funded by China and Qatar. These forms of transnational
news are portrayed as being involved in a multifaceted struggle for diplomatic
influence around the globe (Seib 2009). But such forms of news have also been
shaped by the interactions of multiple local, national, regional, and global fac-
tors, often producing complex forms of transcultural hybridity (Kraidy 2007).
Thus, the transnational news funded by Qatar and China tends not to be por-
trayed as being wholly controlled by these authoritarian governments.

Research into the private/state-sponsored network, Al Jazeera, provides an
excellent example of this. Maziad (2018) argues that in Egypt, the interactions
between Al Jazeera journalists and members of the Muslim Brotherhood, as well
as the interactions between journalists working on the network’s Arabic and
English output, led to an Islamist takeover of selected channels. Although Qatar
had previously supported the Muslim Brotherhood, she says that this situation
does not appear to have been engineered by Qatari officials and was not in the
country’s strategic interests (Maziad 2018). Indeed, the situation in Egypt
enabled Qatar’s enemies to claim that Al Jazeera was nothing more than a
vehicle for Qatari “propaganda” (Qatar Crisis News 2017), thereby providing
the final trigger for the Gulf diplomatic crisis, which commenced in 2017.

Previously, Al Jazeera had enhanced Qatar’s international status by forging
pan-Arab and other solidarities (Cherkaoui 2014; Seib 2012). This was enabled
by the network’s journalistic credibility, which was achieved through its
adoption of dominant journalistic norms, including objectivity and balance.
This approach was influenced by the network’s recruitment of Western-
trained journalists from the failed BBC-Saudi enterprise, BBC Arabic (Seib
2012). However, Qatar’s deteriorating relations with Saudi Arabia, following
the “Arab Spring” in 2011, appears to have shaped strong correspondences
between Qatar’s foreign policies and the output of Al Jazeera Arabic during

Wright et al. 5



crises (Al Nahed 2015; Cherkaoui 2014; Samuel-Azran 2013). Yet increased
managerial pressure to endorse Qatari policy was rejected by some journalists
at Al Jazeera Arabic, several of whom resigned in protest (Samuel-Azran 2013).

The output of Al Jazeera English corresponds less clearly to Qatari foreign
policy (Al Nahed 2015; Samuel-Azran 2013), retaining its credibility with
Western audiences by positioning itself as a liberal, pro-democratic “voice of
the voiceless.” However, earlier claims that an empowering “Al Jazeera effect”
would reduce government and mainstream media monopoly on information
(Seib 2011) seem to have been somewhat overstated. This is because the station’s
elite sourcing practices (Figenschou 2010) and adoption of Western news frames
(Bebawi 2016) mean that its output tends to be characterized by the mixture of
sameness and difference, rather than radical alterity.

Chinese transnational media are less obviously cultural hybrids (Kraidy
2007). They generally serve Chinese diplomatic interests by framing China as
promoting global order and harmony, or as an equal partner in mutually ben-
eficial exchanges with other non-Western governments (Madrid-Morales 2017;
Marsh 2017). The former premier, Hu Jintao, saw these representations as help-
ing to counter negative, Western news narratives about China, thereby building
particular kinds of “soft power” (Boyd-Barrett 2015; Zhang et al. 2016).
However, the extent to which transnational news funded by China corresponds
to the country’s foreign policy seems to vary according to media organizations,
topics, and locales concerned.

An especially rich body of research explores the practices and perspectives of
journalists working for Chinese transnational news in the strategically impor-
tant region of Africa (e.g., Wasserman 2016; Zhang et al. 2016). African journal-
ists are often acutely aware of Chinese managers’ domination within story
selection, framing, and approvals processes (Umejei 2018). However, even
Xinhua, which is one of the most tightly controlled outlets, changed its jour-
nalism to conform with dominant Western news values, introducing greater
“timeliness” to improve the uptake of its content by other transnational
media, as well as domestic African outlets (Xin 2009, 2012).

African journalists working for the TV network CCTV (now CGTN) have
been able to exercise greater editorial freedom than those at Xinhua, although
they still self-censored, particularly in relation to “controversial” political topics
(Madrid-Morales 2017; Marsh 2017; Umejei 2018). The network’s focus on
solutions-oriented “constructive” approaches (Marsh 2017), and efforts to rep-
resent both China and Africa in a positive, uncritical light (Gagliardone 2013),
mean that its journalists have struggled to gain credibility within more media-
literate African countries, like Kenya and South Africa (Maweu 2016;
Wasserman and Madrid-Morales 2018). Journalists’ concern about this issue
(Gagliardone 2013) is likely to have been exacerbated by the approach taken by
the current president, Xi Jinping, who has stressed the need for journalists to
exhibit absolute loyalty to the party (Repnikova 2017). He has also restructured

6 The International Journal of Press/Politics 0(0)



all international broadcasters under a single umbrella, tasked with “spreading
the party’s guiding principles and policies” (CGTN News 2018).

This Study

We analyze how journalists working for state-funded transnational news
outlets coped with the changes that took place between 2015 and 2018.
Specifically, we ask,

Research Question 1: How did these journalists conceptualize and legitimize their

relationships to the governments that finance them?

Research Question 2: In what circumstances did journalists try to resist the diplo-

matic strategies of their funding governments?

Our analytical framework was influenced by managerial research which demon-
strates that workers construct legitimizing self-narratives to deal with the insta-
bility involved in organizational transitions (Ibarra and Barbulescu 2010),
and/or to negotiate the tensions involved in hybrid roles (Sveningsson and
Alvesson 2003). We have also been influenced by sociological research into
the “boundary-work” conducted by professionals to manage the division
between their own occupational field and that of others (Gieryn 1983).
This includes the ways in which professionals use fuzzy, multivalent “boundary
concepts” to sustain cooperation with those in other fields (Allen 2009; Star
2010), and how they demarcate distinct boundaries between different fields of
activity (Gieryn 1983). In particular, we draw from a rich vein of research into
how journalists articulate “who counts as a journalist, what counts as journal-
ism and what is appropriate journalistic behavior, and what is deviant” (Carlson
2015: 2). This includes our own previous work in which we used Bourdieusian
field theory (Bourdieu 1998; Bourdieu and Wacquant 1992) to illuminate how
other kinds of funders—private foundations—changed journalists’ perceptions
of appropriate forms of journalistic work and output (Scott et al. 2018a).

In this article, we analyze how state-funded transnational news journalists
used legitimizing narratives to accommodate changes in state–media relations,
and to cope with related tensions pertaining to their professional autonomy. In
so doing, we address broader questions about the extent to which transnational
news constitutes a distinctive field, involving shared “rules of the game” (doxa)
and struggles over common stakes (capital) (Christin 2016). To discuss these
issues, we draw from a broader, mixed-methods study about reporting on
humanitarian issues (Scott et al. 2018b), which found that the majority of reg-
ular, original coverage in the English language was provided by state-funded
transnational news organizations. These organizations were the wire agency,
Xinhua, and the broadcasters, Al Jazeera English (AJE), BBC World

Wright et al. 7



Service Radio (BBCWS), CGTN (formerly CCTV News), and Voice of America

(VOA).
The data analyzed here was drawn from fifty-two semistructured interviews

with forty-seven state-funded journalists employed by these organizations, who

were active in humanitarian reporting. (Shorter follow-up interviews were some-

times necessary to check whether planned actions had taken place.) Data from

eight interviews with other journalists who worked for commercial news organ-

izations, including Thomson Reuters and Associated Press news wires and

CNN, were included to add context (Tables included in Appendix).
These interviews were conducted by the coauthors during 2017–18. They

lasted one to two hours each and took place in the major hubs of transnational

news production, Bangkok, London, Nairobi, New York, and Washington.

Skype interviews were used when security or confidentiality issues prevented

meeting in person. Participants were sampled on the grounds of content analysis

or colleague referral. Although just more than half were born and raised in

Western countries, journalists often discussed more complex identities, including

dual ethnic/cultural heritage and/or formative experiences of living in non-

Western countries as a young adult.

Sample Data

The topic of state–media relations was raised spontaneously by journalists when

asked about the resources available to them, as well as the practices, relation-

ships, constraints, and opportunities shaping their practice. The terms “soft

power” and “propaganda” were introduced by study participants, not research-

ers. Transcripts were coded using NVIVO and analyzed thematically.

Data analysis was conducted by the lead author to ensure consistency, and

regular team meetings were held to discuss emerging themes. Due to the sensi-

tive nature of these interviews, we have removed participants’ names, as well as

interview dates.

Legitimizing Narratives: Propaganda and Soft Power

The changes in state–media relations that took place during 2015–18 exerted

an external “shock,” which made it more difficult for journalists to avoid

reflecting on the role of transnational news in international diplomacy.

Commercial news journalists, particularly those at CNN, were acutely aware

of the greater material capital available to their state-funded peers. They fre-

quently mentioned colleagues who had previously moved to AJE for its greater

resources, and many were keen to move to BBCWS because of its new, gener-

ous state funding.

8 The International Journal of Press/Politics 0(0)



However, those working for state-funded news outlets tended to find their

relationship to funding governments more troublesome. Journalists employed

by CGTN and Xinhua reported increased managerial censorship, which had

previously been quite rare (Madrid-Morales 2017; Marsh 2017; Umejei 2018).

Those at AJE spoke of the travel restrictions caused by the Gulf blockade of

Qatar (Maziad 2018), which limited their ability to report on the war in Yemen,

as well as triggering increased bureaucratic obstacles and legal threats by other

countries opposed to Qatar. Journalists working for AJE, VOA, and BBCWS all

decried the ways in which funding governments controlled their budget, as well

as exercising power over organizational strategy.
These tensions were not uniformly distributed but were experienced differ-

ently by journalists according to their positionality. Journalists’ geographic

positioning was an especially important factor, shaping specific legislative/reg-

ulatory environments, local labor pools, and forms of industry competition, as

well as different sociopolitical sensitivities (Youmans 2017). Regarding the

latter, a seismic analogy may be used, as the external “shocks” exerted by

changes in state–media relations tended to be felt most acutely by journalists

covering events in geographic locales where the interventions of their funding

governments were already hotly contested. Such countries included Egypt,

Kenya, Myanmar, Sudan and South Sudan, as well as Syria and Yemen. But

journalists’ efforts to cope with these external “shocks” were also shaped by

other kinds of positioning, including their seniority, employment security, and

cultural background.
Broadly speaking, journalists sought to reassure themselves (and others) by

utilizing three legitimizing narratives, involving interrelated kinds of “boundary-

work” (Gieryn 1983). These legitimizing narratives cut across organizational

boundaries, including those between news outlets funded by democratic and

authoritarian states. The first narrative, which was commonly used by all

kinds of journalists, involved them justifying their work by differentiating it

from state “propaganda.” Journalists defined “propaganda” narrowly, as

involving the deliberate dissemination of falsehood. This narrow definition

had an instrumental use: allowing participants to position themselves as

journalists, rather than state propagandists, because of their commitment to

truth-telling. As one top executive at AJE put it, reporters at the channel

were committed to “searching for truth in the ocean of lies” created by powerful

regimes and self-serving elites in the region. Likewise, regional editors at VOA

stressed that their output was not propaganda because they did not publish

“fake news” or “bullshit,” and BBCWS reporters and producers all stressed

that they disseminated “accurate news” not “propaganda.”
This legitimating narrative involved classic forms of exclusionary boundary-

work, in which specific actors and practices were symbolically expelled as “non-

Wright et al. 9



journalistic” (Carlson and Lewis 2015). Journalists’ definition of “propaganda”
solely in terms of falsehood enabled them to avoid reflecting upon the potential
existence of “propaganda with facts” (Nicholas Pronay quoted in Rawnsley
1996: 10), including state officials’ indirect influence over journalists’ selection
and framing of events (Bakir et al. 2018; Bennett 1990; Entman 2003).

Journalists further justified their own work by excluding a commonly recog-
nized “Other.” This was RT, the cable TV network funded by the Russian gov-
ernment, which was widely regarded by participants as producing untrue
“propaganda” and “not news” (Yablokov 2015). Indeed, even CGTN staff
regarded RT as so lacking in journalistic credibility that one producer even
called it a “joke of a network.” Yet, the same participants had previously expressed
serious concerns about increased managerial pressure to promote “positive” stories
about China and Chinese allies (discussed in Gagliardone 2013), as well as
increased managerial censorship (discussed in Madrid-Morales 2017; Marsh
2017). For instance, one CGTN editor said that they had been repeatedly told
to remove online stories that attracted negative audience comments about China.
Another said they were worried that President Xi’s more centralized, directive
policies might be gradually pushing CGTN journalists “towards the point of
propaganda.”

The second legitimizing narrative was less widespread, as it was only used by
the most senior staff at Al Jazeera and BBCWS. It involved journalists deploy-
ing the loose, ambiguous concept of “soft power” (Nye 1991, 2004, 2008) to
gloss over potential conflicts between the priorities and values of journalists and
politicians. Some of these senior journalists were top executives who had been
personally involved in funding negotiations with government officials.
But others were close to such negotiators because of their formal rank, long-
standing organizational service, and/or accumulation of cultural and social cap-
ital. These senior actors used “soft power” as a kind of loose, multivalent
“boundary concept” (Allen 2009; Star 2010) to sustain ongoing cooperation
with funding states, by making it appear that neither journalists nor diplomats
needed to compromise their identities, values, or objectives to satisfy the other.

News executives tended to use this “soft power” narrative to deflect criticism
by others. When they defined “soft power” at all, they defined it very simply, in
terms of states’ accumulation of international prestige. For example, a senior
managing editor at AJE explained that Western audiences at public talks some-
times challenged him by asking what the Qatari government “got out of” fund-
ing the network. He responded by saying,

I point to this concept of “soft power” and I say, “It’s the same reason why countries

want to host the World Cup, or host the Olympics, or fund football teams. It’s about

prestige in the world, reputation, giving a country some standing.”

10 The International Journal of Press/Politics 0(0)



Thus, the executive diverted attention away from difficult questions about the
extent to which Al Jazeera’s output maps onto Qatar’s foreign policy (Samuel-
Azran 2013), as well as avoiding any consideration of the political effects of
enabling an authoritarian state like Qatar to be associated with a network
branded as the progressive “voice of the voiceless” (Figenschou 2010).

Fuzzy notions of “soft power” were also used by other kinds of high-ranking
journalists to gloss over their own concerns about threats to their political
impartiality. One senior figure began this discussion with a troubling reflection,
saying that,

I mean Caversham [the BBC Media Monitoring Service] was a spy agency, which

we made the use of, and still do. I am sure the intelligence services like to get all

these [reports] on their desk every morning, as I do in my inbox. That is the why

you get the money, isn’t it?

However, this participant rapidly reassured himself about the legitimacy of his
journalism by deploying the notion of “soft power” in ways that portrayed
journalists’ and British diplomats’ interests as overlapping in odd—but roughly
compatible—ways. As he put it,

I mean, what is the point of BBC language services? What is the justification now

for taxpayers to pay for them? . . . It is soft power. That is the reason these services

are being set up. That is why we are trying to broadcast into Ethiopia, into Eritrea,

into North Korea, or expanding in areas which were traditionally British colonies.

[For the BBC] it’s about growing audiences . . .Where do you go for that? You go

for places where there is an appetite for what we are giving and what we are giving

is fair, accurate, balanced news that you don’t get from more dictatorial regimes.

So I guess [the aims of the BBC World Service] do go hand-in-hand with what the

[British] government wants in terms of “soft power,” but it’s also what the BBC

wants in terms of growing its audiences, and providing a service to people who

can’t get that balanced [news] service in another way.

The conceptual “fuzziness” of “soft power” allowed this journalist to portray
the objectives of journalists and politicians as having equal weight within a
mutually beneficial relationship. Thus, the journalist’s strategic deployment of
“soft power” enabled him to avoid dwelling on two profoundly problematic
issues: the impossibility of separating “soft” power from “hard” coercive
power, and the co-structuring of the BBCWS in relation to state security and
intelligence systems (Rawnsley 1996, 2015).

Wright et al. 11



Legitimizing Narratives: Operational and Allocative

Autonomy

The first two legitimizing narratives tended to be underpinned by the way in
which journalists reframed their “independence” in terms of the operational
autonomy they were exercised in their day-to-day work (Murdock 1983). In
this way, they minimized (their own and others’) concerns about their lack of
allocative autonomy over the distribution of resources, and related organization-
al strategies (Murdock 1983). Some of these participants were senior staff, who
were nationals of the state funding their news organization. For example,
American managers at VOA were deeply worried about anticipated budget
cuts, as well as the erosion of the organizational firewalls between the U.S.
administration and state-funded international broadcasters, in the context of
the Trump administration. As one put it,

We all saw what happened during the [election] campaign and the various different

attacks on the media that the president, as a candidate, was waging.

There was a concern amongst journalists . . . that there would be some sort of real

focus on how VoA can reach audiences around the world, and a look at, perhaps,

how the White House can take advantage of that.

These journalists also reflected on profound tensions within VOA’s Charter,
which obliged them to offer accurate, objective, and comprehensive news
while also, as one editor put it, reporting “through the prism of United
States’ government policy” (discussed in Rawnsley 1996). Yet, journalists min-
imized their concern over such issues by emphasizing their ability to engage in
editorial decision-making free of overt “interference” from government officials.
As an American editor at VOA stressed,

We don’t get pressure to take a certain line, to stick to the US government agenda.

I have been running X desk at central news [for 15 years], and I can’t think of a

time when somebody has said “You need to cover this, or you need not to cover

this. This is very important for such-and-such a senator or [a specific US agency].”

It has been left to my judgement.

None of the journalists at VOA reflected upon the potential ideological impli-
cations of the station’s appointment of a right-wing anchor from Fox News,
whose presence resulted in rare interviews with some of the U.S. administra-
tion’s most notable “hawks,” including the national security advisor, John
Bolton, the vice-president, Mike Pence, and even the president himself. When
directly asked, a senior manager simply stated that it was “very nice to get some
top-level people being interviewed on a consistent basis.”

12 The International Journal of Press/Politics 0(0)



Journalists who were not nationals of their funding state also legitimized their
work by stressing their operational autonomy. Many of these participants were
employed by AJE and BBCWS. But intriguingly, even journalists at Xinhua—
who experienced the most regular and explicit censorship—justified their
work by stressing their ability to engage in some forms of day-to-day
editorial independence. They used this approach to refute allegations made by
diplomats from other countries that they were “propagandists,” arguing that
they were personally committed to “independent” forms of journalistic work,
and it was not their fault if their managers forced them to modify stories in
accordance with Chinese policy (discussed in Umejei 2018). For example, one
reporter stressed the journalistic “investigations” they carried out on nongo-
vernmental organization (NGO) field trips, without the knowledge of his
Chinese managers. An editor spoke proudly of the way in which he smuggled
stories on human rights reports past the censors by leading with government
rebuttals. A third correspondent, who was a freelancer, explained that they
wrote for Xinhua most of the time because it paid better. But they pitched
their more “controversial” investigative stories to Al Jazeera.

Clearly, these forms of operational autonomy were limited and individual-
ized, but they had great symbolic importance for local Xinhua journalists,
enabling them to claim that they were “real” journalists, rather than the mouth-
pieces of the Chinese state. Other position-taking strategies designed to maxi-
mize journalists’ autonomy were found at CGTN. For example, some local staff
and freelancers maximized their editorial discretion by waiting to pitch stories
until late in their shift, when differences in time zones meant that their line
management switched from Beijing to the more lenient team in Washington.
Other journalists engaged in longer-term strategies, such as opting to work
on documentaries, where they could benefit from CGTN’s generous resources,
but escape what they said was the stricter editorial oversight involved in
news output.

In addition, journalists’ focus on their operational autonomy was important
because it tended to be shaped by a third legitimating narrative, which appeared
to be the most common of all. At the heart of this narrative was a form of
“boundary-work,” which differed to those discussed in previous scholarship, as
it did not involve constructing a symbolic boundary between occupational fields
(Carlson and Lewis 2015) or fuzzifying boundaries using multivalent “boundary
concepts” (Allen 2009; Star 2010). Instead, this legitimizing narrative inverted
journalists’ concerns about their lack of autonomy, suggesting that dependence
on their funding state was, paradoxically, a powerful source of journalists’ oper-
ational autonomy.

Staff at AJE and CGTN discussed how warm diplomatic relations with their
funding state enabled them to gain access to war zones and other hostile areas,
which other journalists were unable to reach. Their counterparts at BBCWS and
VOA said that state resources enabled them to pursue less popular or more time-

Wright et al. 13



consuming stories, including those involving extensive travel to non-elite coun-
tries and rural areas. This, they explained, gave them far greater “freedom” than
colleagues at commercial news organizations, who were constrained by audience
ratings and the need to generate advertising revenue.

In a sense, this finding is unsurprising: State funding is often seen as provid-
ing journalists with some kinds of greater freedom. But such issues are usually
discussed in relation to the principles of deliberative democracy, public service,
and the need to protect news organizations from political influence (e.g., Benson
and Powers 2011). What was interesting here was not only that journalists
consciously weighed one kind of autonomy against another, but also that jour-
nalists minimized their concerns about the diplomatic function of their work in
these terms. Moreover, this legitimizing narrative was used frequently by jour-
nalists funded by democratic and authoritarian states.

Practical Boundary-Work: Resisting Funding Governments

Although these three narratives were commonly used by journalists to justify
their production of state-funded transnational news, there were times when
some began to question their relationship to their funding state more rigorously.
These journalists sometimes engaged in other forms of “boundary-work”
(Gieryn 1983) that challenged or moderated the diplomatic influence of their
funding state. A key focus of this research was the Kenyan capital of Nairobi,
which is the main production “hub” of transnational news about Africa.
Nairobi’s positioning as a kind of “port of entry” for such organizations
(Youmans 2017) not only shaped the nature of journalistic labor, industry com-
petition, and sociopolitical tensions, but is also (re)shaping the built environ-
ment of the city. For example, during fieldwork, the Chinese government was
building an impressive sixteen-story international news center, at the same time
as the BBCWS was using funding from the U.K. government to turn its Nairobi
office into its largest international bureau (BBC News 2018).

Journalists claimed that what caused them to re-evaluate their previous legit-
imizing rationales was not this material manifestation of foreign powers’ strug-
gle for influence within Africa (discussed in Wasserman 2016; Zhang et al. 2016).
Instead, they were more concerned about the unequal distribution of material
capital within their news organizations. At CGTN and BBCWS, Kenyan staff
were paid far less than international staff. Because most “international” staff
were either Chinese (at CGTN) or British (at BBCWS), many Kenyan journal-
ists and their colleagues from other sub-Saharan countries viewed this disparity
in pay as evidence of an imperialistic mindset (discussed in Boyd-Barrett 2015;
Umejei 2018).

African journalists’ concerns about Kenyans’ lower rates of pay were exac-
erbated by their frustrations about what they saw as their limited ability to
compete for other “stakes in the game,” namely, their personal career prospects.

14 The International Journal of Press/Politics 0(0)



CGTN staff said that it was not possible for them to be promoted: once
appointed to a job, that was where they stayed unless they left the organization.
Meanwhile, BBC journalists said they despaired of the way in which newly
recruited Kenyan staff (funded by the recent windfall from the U.K. govern-
ment) were appointed even farther down the pay scale than existing local staff.
In addition, African staff employed by the BBCWS and CGTN argued that
bureau chiefs were almost always nationals of funding governments, so journal-
ists “like them” would never rise that far up the career ladder.

Such grievances were exacerbated at the BBCWS by the extra financial allow-
ances given to the corporation’s international staff for housing, health care, and
schooling. But CGTN staff were more concerned about their unequal access to
other kinds of material capital. Several African journalists alleged that they were
not allowed to use the staff minibus to travel home until after Chinese managers
had completed their own journeys: a situation that these journalists experienced
as being so discriminatory that one reporter even said it felt like “apartheid.”

African journalists’ concerns about unequal access to material capital within
their organizations appeared to give greater force to the niggling qualms that
some said they had previously felt about their diplomatic role. Some African
staff at CGTN explicitly reexamined their complicity in legitimizing the rapid
expansion of Chinese presence within the continent. Kenyan staff and free-
lancers who worked for the BBC also voiced discomfort about their role in
promoting an attractive vision of British culture (Nye 1991, 2004, 2008),
which created what one producer called a kind of “warm fuzziness” toward
the United Kingdom, and a questionable “trust” in “all things British” among
older generations in East Africa.

This combination of normative and self-interested concerns prompted three
African journalists to leave their jobs at state-funded news organizations, a
fourth withdrew from a regular and longstanding freelancing arrangement.
Several other journalists in this study were considering following suit. Thus, it
initially appeared that local journalists’ unequal access to material capital could
be as significant a cause of resignation among state-funded journalists as
increased managerial intervention in editorial decision making (discussed in
Samuel-Azran 2013). However, a year after the study was completed, only
one participant had stopped working for state-funded transnational news organ-
izations altogether, by making a complete career change. The others had since
moved (or were seeking to move) to new positions at other state-funded trans-
national media organizations. These journalists argued that they had little alter-
native, as work for domestic media in Kenya involved working much longer
hours for less money, and frequently involved greater government intimidation
and censorship.

Moreover, we found little evidence of journalists uniting to resist the diplo-
matic strategies of funding states, either in terms of formal, unionized action, or
in terms of informal group collaboration. The exception to this was one

Wright et al. 15



occasion, in 2017, when Chinese managers at CGTN Nairobi introduced a rule
that every program had to begin with some “positive” African news, in accor-
dance with Chinese diplomatic directives. This policy was later retracted because
of the collective resistance of African staff, including senior editors and corre-
spondents, as well as their more junior colleagues. African journalists’ opposi-
tion to the policy was grounded in their commitment to doxic practices relating
to newsworthiness. As one editor put it,

We had weird stories taking the top slot just to stay positive. But you realize it can’t

work because you can’t talk about, for example, a flower farm or something, but

there is an explosion that has killed dozens of people, and everybody is talking

about that.

However, as in Gagliardone’s (2013) study, this journalist was less concerned
about the prospect of losing credibility with news audiences than with losing
cultural capital in the eyes of other journalists. Indeed, a key factor in African
journalists’ decision to resist this diplomatic strategy was their conviction that
being seen to prioritize Chinese interests over dominant news values would
make it impossible for them to secure positions at other transnational news
organizations in future. Nevertheless, CGTN journalists were acutely aware
that they benefited from far greater job security and better pay than their col-
leagues working for domestic media in Kenya. This seems likely to have shaped
their decision to avoid a heated confrontation with their Chinese managers.
Instead, they took a more conciliatory approach, offering a compromise that
involved “look[ing] for the positive,” even in very negative stories. As one of the
editors explained,

[We said to our Chinese managers]? ‘How about let’s be realistic? At the same time,

even as you are covering the conflicts, the violence, if you see any positive aspect,

you can bring it into the story?.

[For example] just going even to a refugee camp and just seeing children smiling,

trying to be children in the midst of that calamity and difficulty, children trying to

learn even under a tree; that desire for education . . .You kind of show the positive

aspects. So, it’s all in the mix.’

Therefore, collective resistance to funding states seems rare, even among jour-
nalists with relatively secure staff contracts. When such resistance occurred, it
was partial, involving African staff negotiating a mutually acceptable compro-
mise with senior managers. We did not find any occasion when journalists
united to defend a distinct border between the journalistic and political fields.
Indeed, it is illuminating to compare the negotiating strategy employed by these
African journalists with the instrumental use of “soft power” by the most

16 The International Journal of Press/Politics 0(0)



senior journalists at AJE and BBCWS. Although the power dynamics clearly
differed, both sets of actors defused conflict by creating the appearance of
a fuzzy, ambivalent overlap between the journalistic and political fields, which
could benefit both sides.

Conclusion

In this article, we analyze the legitimizing narratives that state-funded transna-
tional news journalists used to resolve tensions between their diplomatic role
and dominant journalistic norms, especially notions of autonomy. Despite
important differences in their positioning, we found that these journalists
tended to utilize three key legitimizing narratives, which (re)negotiated the sym-
bolic boundary between the journalistic and the political field (Bourdieu 1998;
Carlson and Lewis 2015; Gieryn 1983). These narratives cut across divides
between news organizations, including those funded by authoritarian and dem-
ocratic governments.

The first exclusionary narrative, used by all kinds of journalists, involved
justifying their work by differentiating their “truthful” reporting from the
false “propaganda’ disseminated by symbolic Others, especially the Russian
cable network RT (Yablokov 2015). The second “fuzzifying” narrative was
only used by the most senior journalists at AJE and BBCWS. These participants
used “soft power” (Nye 1991, 2004, 2008) as a loose, ambivalent “boundary
concept” (Allen 2009; Star 2010) to make it appear that the journalistic and
political fields could overlap in mutually beneficial ways, without either journal-
ists or funding governments having to abandon their identities, values, or objec-
tives. Both of these narratives tended to rely on a third inverted narrative, which
involved journalists arguing that, paradoxically, their dependence on funding
states served as a powerful source of operational autonomy (Murdock 1983),
enabling them to pursue time-consuming and expensive stories about the suf-
fering of marginalized groups in remote or hostile areas.

These findings contribute to media sociology by showing that there are dif-
ferent forms of journalistic “boundary-work” in operation within transnational
news, which involve journalists accommodating changes in state–media rela-
tions, rather than resisting state interests and directives. Journalists funded by
democratic and authoritarian governments are often prepared to consciously
“trade off” different forms of autonomy against one another, compromising on
one to gain greater advantages in another. We also help develop political com-
munication theory by showing that although “soft power” and “propaganda”
are often criticized for being multivalent critical terms, this is precisely why they
are of such strategic importance in the legitimizing narratives of state-funded
journalists. By deploying deliberately narrow definitions of “propaganda” as
well as the conceptual of “soft power,” journalists were able to sidestep more
complex and troubling questions about the relationship of their work to the

Wright et al. 17



operation of state security and intelligence, so continuing to justify their employ-
ment by state-funded news organizations to themselves and others.

Indeed, what is perhaps most important about the “boundary-work” dis-
cussed in this study is how rarely it prompted journalists to resist the diplomatic
strategies of their funding state. Local journalists critically reexamined their
legitimizing narratives when angered by their unequal access to material capital
within their news organizations, in terms of pay, promotion, and job-related
perks. Then, these journalists began to wonder if they might be serving the
imperialistic strategies of funding states, rather than working as “independent”
journalists (Boyd-Barrett 2015). However, the lack of better career options
within domestic media meant that even the most cynical tended to go on to
apply to other state-funded transnational news organizations. Indeed, the only
occasion when journalists collectively resisted the diplomatic strategies of their
funding government was when they feared that failing to do so would damage
their cultural capital so badly in the eyes of other journalists that they would be
unable to secure positions at other transnational news outlets.

These findings have implications for broader arguments about the extent to
which transnational news is “fielded.” Our research supports the findings of
others who have pointed to the ongoing dominance of domestic perspectives
and personnel (Christin 2016; Denĉik 2012, 2013; Van Leuven and Berglez
2016). The doxic practices of transnational news journalists also involved the
news value of negativity, which shapes the production of foreign news in domes-
tic media (Galtung and Ruge 1965). In addition, African journalists’ concern
about the paucity of opportunities available to them in the domestic job market
was clearly a crucial factor in their decision making. Together, these findings
seem to suggest that transnational news journalists occupy the same journalistic
field as their domestic colleagues, rather than belonging to a distinct field of
their own.

However, the structuring of the job market meant that the “stakes of the
game” or what mattered most to these journalists was their cultural capital in
the eyes of those employed by other transnational news organizations. Indeed,
one of the most striking aspects of this study was the frequent circulation of staff
and freelance journalists between state-funded transnational news outlets
(Hellmueller and Konow-Lund 2019), including those supported by authoritar-
ian and democratic governments. This mobility appears to have enabled the
diffusion of certain ways of legitimizing media–state relations within state-
funded transnational news.

In addition, journalists’ boundary-work in the first two legitimizing narra-
tives hinged upon concepts such as “propaganda” and “soft power,” which are
specific to the boundary with international diplomacy, rather than to politics in
general, or public relations. Likewise, the third legitimizing narrative, which
stressed the importance of journalists’ operational autonomy, depended upon
journalists’ sense of normative obligation to cover the suffering of distant

18 The International Journal of Press/Politics 0(0)



others, in ways that do not seem to be fully explained by domestic news values

(Chouliaraki 2008). For these reasons, we think that it is worth exploring wheth-

er transnational news may be (very) weakly fielded using a more generalized

sample of journalists.
Nevertheless, it was important to research how the transnational news jour-

nalists who cover humanitarian issues understand their relationships to

funding governments, as this analysis helps to explain why journalism these

kinds of may be particularly vulnerable to domination by states’ diplomatic

interests. This finding is significant because of the multivalence of

“humanitarianism” itself, discourse about which is used as a “political resource”

by state and nonstate actors to legitimize many different kinds of intervention

(Fassin 2010: 239).

Acknowledgments

We would like to express our gratitude to all the journalists who participated in this

study, and to Laura Cram, Des Freedman, Juliet Kaarbo, Matthew Powers, and Maria

Repnikova for their constructive feedback on early drafts of this article. We would also

like to draw readers’ attention to our Statement of Equality: http://humanitarian-jour

nalism.net/researchers/.

Declaration of Conflicting Interests

The author(s) declared no potential conflicts of interest with respect to the research,

authorship, and/or publication of this article.

Funding

The author(s) disclosed receipt of the following financial support for the research, author-

ship, and/or publication of this article: This project was funded by the UK’s Arts and

Humanities Research Council AH/N00731X/1. Here is the AHRC project website if

required https://gtr.ukri.org/projects?ref=AH%2FN00731X%2F1

ORCID iD

Kate Wright https://orcid.org/0000-0002-2896-590X

References

Al Jazeera. 2018. “Journalism or Propaganda? US State-Sponsored Media.” https://

www.aljazeera.com/programmes/listeningpost/2018/06/journalism-propaganda-state-

sponsored-media-180602110533574.html (accessed January 10, 2020).
Allen, Davina. 2009. “From Boundary Concept to Boundary Object: The Practice and

Politics of Care Pathway Development.” Social Science & Medicine 69 (3): 354–61.
Al Nahed, Sumaya. 2015. “Covering Libya: A Framing Analysis of Al Jazeera and BBC

Coverage of the 2011 Libyan Uprising and NATO Intervention.”Middle East Critique

24 (3): 251–67.

Wright et al. 19

http://humanitarian-journalism.net/researchers/
http://humanitarian-journalism.net/researchers/
https://gtr.ukri.org/projects?ref=AH%2FN00731X%2F1
https://orcid.org/0000-0002-2896-590X
https://orcid.org/0000-0002-2896-590X
https://www.aljazeera.com/programmes/listeningpost/2018/06/journalism-propaganda-state-sponsored-media-180602110533574.html
https://www.aljazeera.com/programmes/listeningpost/2018/06/journalism-propaganda-state-sponsored-media-180602110533574.html
https://www.aljazeera.com/programmes/listeningpost/2018/06/journalism-propaganda-state-sponsored-media-180602110533574.html


Hatch Act. 1939. “Act to prevent pernicious activities.” US Congress. https://uslaw.link/

citation/us-law/public/76/252
Bakir, Vian, Eric Herring, David Miller, and Piers Robinson. 2018. “Organized

Persuasive Communication: A New Conceptual Framework for Research on Public

Relations, Propaganda and Promotional Culture.” Critical Sociology 45 (3): 311–28.
Baumann, Gerd, Marie Gillespie, and Annabelle Sreberny. 2011. Transcultural

Journalism and the Politics of Translation: Interrogating the BBC World Service.

London: Sage.
BBC News. 2018. “BBC Nairobi: The Largest Bureau outside UK.” November 5. https://

www.bbc.co.uk/news/world-africa-46096218 (accessed April 30, 2019).
Bebawi, Saba. 2016. Media Power and Global Television News: The Role of Al Jazeera

English. London: I.B. Tauris.
Bennett, Lance. 1990. “Toward a Theory of Press-State Relations in the United States.”

Journal of Communication 40 (2): 103–27.
Bennett-Jones, Owen. 2018. “Can’t Afford to Tell the Truth.” London Review of Books

40:29–32.
Benson, Rodney, and Matthew Powers. 2011. Public Media and Political Independence.

New York: Free Press Institute.
Berglez, Peter. 2008. “What Is Global Journalism? Theoretical and Empirical

Conceptualisations.” Journalism Studies 9 (6): 845–58.
Bourdieu, Pierre. 1998. On Television and Journalism. London: Pluto Press.
Bourdieu, Pierre, and Loı̈c J. D. Wacquant. 1992. An Invitation to Reflexive Sociology.

Oxford: Polity Press.
Boyd-Barrett, Oliver. 2015. Media Imperialism. Los Angeles: Sage.
Burnett, Alistair. 2015. “The BBC: The (Soft) Power that Daren’t Speak Its Name.”

Huffington Post, November 30. https://www.huffingtonpost.co.uk/alistair-burnett/th

e-bbc-the-soft-power-th_b_8657168.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM

6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAAXEjQsYU4MGwsx

VLXKb9Fo0QVZyGOPyan40EUcfcR0XwWlsY6_ytufScvF_Bf9eJbiAitLj6QjryK_

Pl1Jao9LTwK5r8qhJMQvQqVyXisaTrXQhnuz6yssB0xxgNdWlmqzVW0vGXvNmo

WIoC_FQyrfhoFGbLAmEpDkoeOHf85IB (accessed April 9, 2019).
Carlson, Matt. 2015. “Introduction.” In Boundaries of Journalism: Professionalism,

Practices and Participation, ed. Matt Carlson and Seth C. Lewis, 1–18. Abingdon:

Routledge.
Carlson, Matt, and Seth C. Lewis. 2015. Boundaries of Journalism: Professionalism,

Practices and Participation. Abingdon: Routledge.
CGTN News. 2018. “China to Merge State Media Broadcasting Giants.” March 21.

https://news.cgtn.com/news/794d444f7a6b7a6333566d54/share_p.html (accessed

April 9, 2019).
Cherkaoui, Tarek. 2014. “Al Jazeera’s Changing Editorial Perspectives and the Saudi-

Qatari Relationship.” The Political Economy of Communication 2 (1): 17–32.
Chouliaraki, Lilie. 2008. “The Symbolic Power of Transnational Media: Managing the

Visibility of Suffering.” Global Media and Communication 4 (3): 329–51.
Christin, Ang�ele. 2016. “Is Journalism a Transnational Field? Asymmetrical Relations

and Symbolic Domination in Online News.” The Sociological Review 64 (2): 212–34.
Denĉik, Lina. 2012. Media and Global Civil Society. New York: Palgrave Macmillan.

20 The International Journal of Press/Politics 0(0)

https://uslaw.link/citation/us-law/public/76/252
https://uslaw.link/citation/us-law/public/76/252
https://www.bbc.co.uk/news/world-africa-46096218
https://www.bbc.co.uk/news/world-africa-46096218
https://www.huffingtonpost.co.uk/alistair-burnett/the-bbc-the-soft-power-th_b_8657168.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAAXEjQsYU4MGwsxVLXKb9Fo0QVZyGOPyan40EUcfcR0XwWlsY6_ytufScvF_Bf9eJbiAitLj6QjryK_Pl1Jao9LTwK5r8qhJMQvQqVyXisaTrXQhnuz6yssB0xxgNdWlmqzVW0vGXvNmoWIoC_FQyrfhoFGbLAmEpDkoeOHf85IB
https://www.huffingtonpost.co.uk/alistair-burnett/the-bbc-the-soft-power-th_b_8657168.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAAXEjQsYU4MGwsxVLXKb9Fo0QVZyGOPyan40EUcfcR0XwWlsY6_ytufScvF_Bf9eJbiAitLj6QjryK_Pl1Jao9LTwK5r8qhJMQvQqVyXisaTrXQhnuz6yssB0xxgNdWlmqzVW0vGXvNmoWIoC_FQyrfhoFGbLAmEpDkoeOHf85IB
https://www.huffingtonpost.co.uk/alistair-burnett/the-bbc-the-soft-power-th_b_8657168.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAAXEjQsYU4MGwsxVLXKb9Fo0QVZyGOPyan40EUcfcR0XwWlsY6_ytufScvF_Bf9eJbiAitLj6QjryK_Pl1Jao9LTwK5r8qhJMQvQqVyXisaTrXQhnuz6yssB0xxgNdWlmqzVW0vGXvNmoWIoC_FQyrfhoFGbLAmEpDkoeOHf85IB
https://www.huffingtonpost.co.uk/alistair-burnett/the-bbc-the-soft-power-th_b_8657168.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAAXEjQsYU4MGwsxVLXKb9Fo0QVZyGOPyan40EUcfcR0XwWlsY6_ytufScvF_Bf9eJbiAitLj6QjryK_Pl1Jao9LTwK5r8qhJMQvQqVyXisaTrXQhnuz6yssB0xxgNdWlmqzVW0vGXvNmoWIoC_FQyrfhoFGbLAmEpDkoeOHf85IB
https://www.huffingtonpost.co.uk/alistair-burnett/the-bbc-the-soft-power-th_b_8657168.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAAXEjQsYU4MGwsxVLXKb9Fo0QVZyGOPyan40EUcfcR0XwWlsY6_ytufScvF_Bf9eJbiAitLj6QjryK_Pl1Jao9LTwK5r8qhJMQvQqVyXisaTrXQhnuz6yssB0xxgNdWlmqzVW0vGXvNmoWIoC_FQyrfhoFGbLAmEpDkoeOHf85IB
https://www.huffingtonpost.co.uk/alistair-burnett/the-bbc-the-soft-power-th_b_8657168.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAAXEjQsYU4MGwsxVLXKb9Fo0QVZyGOPyan40EUcfcR0XwWlsY6_ytufScvF_Bf9eJbiAitLj6QjryK_Pl1Jao9LTwK5r8qhJMQvQqVyXisaTrXQhnuz6yssB0xxgNdWlmqzVW0vGXvNmoWIoC_FQyrfhoFGbLAmEpDkoeOHf85IB
https://www.huffingtonpost.co.uk/alistair-burnett/the-bbc-the-soft-power-th_b_8657168.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAAXEjQsYU4MGwsxVLXKb9Fo0QVZyGOPyan40EUcfcR0XwWlsY6_ytufScvF_Bf9eJbiAitLj6QjryK_Pl1Jao9LTwK5r8qhJMQvQqVyXisaTrXQhnuz6yssB0xxgNdWlmqzVW0vGXvNmoWIoC_FQyrfhoFGbLAmEpDkoeOHf85IB
https://www.huffingtonpost.co.uk/alistair-burnett/the-bbc-the-soft-power-th_b_8657168.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAAXEjQsYU4MGwsxVLXKb9Fo0QVZyGOPyan40EUcfcR0XwWlsY6_ytufScvF_Bf9eJbiAitLj6QjryK_Pl1Jao9LTwK5r8qhJMQvQqVyXisaTrXQhnuz6yssB0xxgNdWlmqzVW0vGXvNmoWIoC_FQyrfhoFGbLAmEpDkoeOHf85IB
https://news.cgtn.com/news/794d444f7a6b7a6333566d54/share_p.html


Denĉik, Lina. 2013. “What Global Citizens and Whose Global Moral Order? Defining

the Global at BBC World News.” Global Media and Communication 9 (2): 119–34.
Entman, Robert M. 2003. “Cascading Activation: Contesting the White House’s Frame

after 9/11.” Political Communication 20 (4): 415–32.
Fassin, Didier. 2010. “Inequality of Lives, Hierarchies of Humanity: Moral

Commitments and Ethical Dilemmas of Humanitarianism.” In In the Name of

Humanity: The Government of Threat and Care, ed. Ilana Feldman and Miriam Iris

Ticktin. Durham: Duke University Press. http://www.ezproxy.is.ed.ac.uk/login?

url=http://ed.eblib.com/patron/FullRecord.aspx?p=1172277 (accessed January 10,

2020).
Figenschou, Tine Ustad. 2010. “A Voice for the Voiceless? A Quantitative Content

Analysis of Al-Jazeera English’s Flagship News.” Global Media and Communication

6 (1): 85–107.
Freedman, Des. 2020. “The State of Political Communications.” In Media, Democracy,

Change: Reimagining Political Communications, ed. Aeron Davis, Natalie Fenton, Des

Freedman, and Gholam Khiabany. London: Sage.
Gagliardone, Iginio. 2013. “China as a Persuader: CCTV Africa’s First Steps in the

African Mediasphere.” Ecquid Novi: African Journalism Studies 34 (3): 25–40.
Galtung, Johan, and Mari Holmboe Ruge. 1965. “The Structure of Foreign News: The

Presentation of the Congo, Cuba and Cyprus Crises in Four Norwegian Newspapers.”

Journal of Peace Research 2 (1): 64–90.
Gieryn, Thomas F. 1983. “Boundary-Work and the Demarcation of Science from Non-

Science: Strains and Interests in Professional Ideologies of Scientists.” American

Sociological Review 48 (6): 781–95.
Gillespie, Marie, and Gerd Baumann. 2006. “Diasporic Contact Zones at the BBCWorld

Service.” In CRESC 2nd Annual Conference “Media Change and Social Theory,” 6–8.

Oxford. http://www.open.ac.uk/socialsciences/diasporas/publications/diasporic_con

tact_zones.pdf (accessed May 1, 2020).
Gramer, Robbie. 2018. “Trump Taps Bannon Ally for Top Broadcasting Job.” Foreign

Policy, June 4. https://foreignpolicy.com/2018/06/04/trump-taps-bannon-ally-for-top-

broadcasting-job-michael-pack-broadcasting-board-of-governors-voice-of-america-

radio-free-europe-asia/ (accessed April 9, 2019).
Hall, Holly Kathleen. 2017. “The New Voice of America: Countering Foreign

Propaganda and Disinformation Act.” First Amendment Studies 51 (2): 49–61.
Hanitzsch, Thomas, Folker Hanusch, Claudia Mellado, Maria Anikina, Rosa Berganza,

Incilay Cangoz, Mihai Coman, Basyouni Hamada, Mar�ıa Elena Hernández,

Christopher D. Karadjov, Sonia Virginia Moreira, Peter G. Mwesige, Patrick Lee

Plaisance, Zvi Reich, Josef Seethaler, Elizabeth A. Skewes, Dani Vardiansyah

Noor, and Edgar Kee Wang Yuen. 2011. “Mapping Journalism Cultures across

Nations: A Comparative Study of 18 Countries.” Journalism Studies 12 (3): 273–93.
Hellmueller, Lea, and Maria Konow-Lund. 2019. “Transnational Journalism.” In

International Encyclopedia of Journalism Studies, ed. Tim P. Vos and Folker Hanusch,

1–7. Oxford: International Communication Association/Wiley-Blackwell.
Ibarra, Herminia, and Roxana Barbulescu. 2010. “Identity as Narrative: Prevalence,

Effectiveness, and Consequences of Narrative Identity Work in Macro Work Role

Transitions.” Academy of Management Review 35 (1): 135–54.

Wright et al. 21

http://www.ezproxy.is.ed.ac.uk/login?url=http://ed.eblib.com/patron/FullRecord.aspx?p=1172277
http://www.ezproxy.is.ed.ac.uk/login?url=http://ed.eblib.com/patron/FullRecord.aspx?p=1172277
http://www.open.ac.uk/socialsciences/diasporas/publications/diasporic_contact_zones.pdf
http://www.open.ac.uk/socialsciences/diasporas/publications/diasporic_contact_zones.pdf
https://foreignpolicy.com/2018/06/04/trump-taps-bannon-ally-for-top-broadcasting-job-michael-pack-broadcasting-board-of-governors-voice-of-america-radio-free-europe-asia/
https://foreignpolicy.com/2018/06/04/trump-taps-bannon-ally-for-top-broadcasting-job-michael-pack-broadcasting-board-of-governors-voice-of-america-radio-free-europe-asia/
https://foreignpolicy.com/2018/06/04/trump-taps-bannon-ally-for-top-broadcasting-job-michael-pack-broadcasting-board-of-governors-voice-of-america-radio-free-europe-asia/


Kraidy, Marwan. 2007. Hybridity, or the Cultural Logic of Globalization. Delhi: Temple
University Press.

Madrid-Morales, Dani. 2017. “The Internationalization of Chinese Media: A Production
Study of CGTN Africa.” Communication Papers 6 (11): 51–69.

Mahdawi, Arwa. 2018. “Michael Pack: The Bannon Ally Critics Fear Will become
Trump’s Global Propagandist.” The Guardian, June 6. https://www.theguardian.
com/media/2018/jun/06/michael-pack-steve-bannon-ally-broadcasting-board-of-gov
ernors (accessed April 9, 2019).

Marsh, Vivien. 2017. “Tiangao or Tianxia? The Ambiguities of CCTV’s English-
Language News for Africa.” In China’s Media Go Global, ed. Daya Kishan Thussu,
Hugo de Burgh, and Anbin Shi, 103–21. London: Routledge.

Maweu, Jacinta Mwende. 2016. “Journalists’ and Public Perceptions of the Politics of
China’s Soft Power in Kenya under the ‘Look East’ Foreign Policy.” In China’s Media

and Soft Power in Africa: Promotion and Perceptions, ed. X. Zhang, H. Wasserman,
and W. Mano, 123–34. Basingstoke: Palgrave MacMillan.

Maziad, Marwa. 2018. “Qatar in Egypt: The Politics of Al Jazeera.” Journalism.
Published electronically November 18. doi:10.1177/1464884918812221.

Murdock, Graham. 1983. “Large Corporations and the Control of the Communications
Industries.” In Culture, Society and the Media, ed. Tony Bennett, James Curran,
Michael Gurevitch, and Janet Woollacott, 118–50. London: Methuen.

The National Security Strategy and Strategic Defence and Security Review (2015). UK
Government. Url: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/
system/uploads/attachment_data/file/478933/52309_Cm_9161_NSS_SD_Review_
web_only.pdf

Nye, Joseph S. 1991. Bound to Lead: The Changing Nature of American Power. New
York: Basic Books.

Nye, Joseph S. 2004. Soft Power: The Means to Success in World Politics. New York:
Public Affairs. http://www.ezproxy.is.ed.ac.uk/login?url=http://ed.eblib.com/patron/
FullRecord.aspx?p=903654 (accessed April 9, 2019).

Nye, Joseph S. 2008. “Public Diplomacy and Soft Power.” The ANNALS of the American

Academy of Political and Social Science 616 (1): 94–109.
Ogunyemi, Olatunji. 2011 Representations of Africa Online: sourcing practices and

frames of reference. Journal of Black Studies 42 (3): 457–78.
Qatar Crisis News. 2017. “Qatar Promoting Press Freedom at Event Sponsored by Its

Own State-Run Propaganda Arm.” September 21. https://web.archive.org/web/
20170921193814/http://qatarcrisisnews.com/qatar-promoting-press-freedom-at-event-
sponsored-by-its-own-state-run-propaganda-arm/(accessed January 10, 2020).

Rawnsley, Gary D. 1996. Radio Diplomacy and Propaganda: The BBC and VOA in

International Politics, 1956–64. Basingstoke: Macmillan Press.
Rawnsley, Gary D. 2015. “To Know Us Is to Love Us: Public Diplomacy and International

Broadcasting in Contemporary Russia and China.” Politics 35 (3–4): 273–86.
Repnikova,Maria. 2017.MediaPolitics inChina. Cambridge: CambridgeUniversity Press.
Robinson, Dan. 2017. “Spare the Indignation: Voice of America Has Never Been

Independent.” Columbia Journalism Review, March 30. https://www.cjr.org/opinion/
broadcasting_board_of_governors_house_trump.php (accessed January 10, 2020).

22 The International Journal of Press/Politics 0(0)

https://www.theguardian.com/media/2018/jun/06/michael-pack-steve-bannon-ally-broadcasting-board-of-governors
https://www.theguardian.com/media/2018/jun/06/michael-pack-steve-bannon-ally-broadcasting-board-of-governors
https://www.theguardian.com/media/2018/jun/06/michael-pack-steve-bannon-ally-broadcasting-board-of-governors
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/478933/52309_Cm_9161_NSS_SD_Review_web_only.pdf
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/478933/52309_Cm_9161_NSS_SD_Review_web_only.pdf
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/478933/52309_Cm_9161_NSS_SD_Review_web_only.pdf
http://www.ezproxy.is.ed.ac.uk/login?url=http://ed.eblib.com/patron/FullRecord.aspx?p=903654
http://www.ezproxy.is.ed.ac.uk/login?url=http://ed.eblib.com/patron/FullRecord.aspx?p=903654
https://web.archive.org/web/20170921193814/http://qatarcrisisnews.com/qatar-promoting-press-freedom-at-event-sponsored-by-its-own-state-run-propaganda-arm/
https://web.archive.org/web/20170921193814/http://qatarcrisisnews.com/qatar-promoting-press-freedom-at-event-sponsored-by-its-own-state-run-propaganda-arm/
https://web.archive.org/web/20170921193814/http://qatarcrisisnews.com/qatar-promoting-press-freedom-at-event-sponsored-by-its-own-state-run-propaganda-arm/
https://www.cjr.org/opinion/broadcasting_board_of_governors_house_trump.php
https://www.cjr.org/opinion/broadcasting_board_of_governors_house_trump.php


Samuel-Azran, Tal. 2013. “Al-Jazeera, Qatar, and New Tactics in State-Sponsored
Media Diplomacy.” American Behavioral Scientist 57 (9): 1293–311.

Scott, Martin, Mel Bunce, and Kate Wright. 2018a. “Donor Power and the News: The
Influence of Foundation Funding on International Public Service Journalism.”

International Journal of Press/Politics 22(2): 163–18.
Scott,Martin,Mel Bunce, andKateWright. 2018b.The State of Humanitarian Journalism.

Norwich: University of East Anglia. http://humanitarian-journalism.net/wp-content/
uploads/2018/10/7_Humanitarian-News-Report.pdf (accessed May 1, 2020).

Seib, Philip. 2009. “Public Diplomacy and Journalism: Parallels, Ethical Issues, and
Practical Concerns.” American Behavioral Scientist 52 (5): 772–86.

Seib, Philip. 2011. The Al Jazeera Effect: How the New Global Media Are Reshaping

World Politics. Washington, D.C.: Potomac Books.
Seib, Philip. 2012. Al Jazeera English: Global News in a Changing World. New York:

Palgrave Macmillan.
Smith, Jordan Michael. 2019. “How Voice of America Persian became a Trump

Administration PR Machine.” The Intercept, August 19. https://theintercept.com/
2019/08/13/trump-voa-persian/ (accessed January 19, 2020).

Star, Susan Leigh. 2010. “This Is Not a Boundary Object: Reflections on the Origin of a
Concept.” Science, Technology, & Human Values 35 (5): 601–17.

Sveningsson, Stefan, and Mats Alvesson. 2003. “Managing Managerial Identities:
Organizational Fragmentation, Discourse and Identity Struggle.” Human Relations

56 (10): 1163–93.
Thussu, Daya Kishan. 2000. “Legitimizing Humanitarian Intervention’? CNN, NATO

and the Kosovo Crisis.” European Journal of Communication 15 (3): 345–61.
Umejei, Emeka. 2018. “Chinese Media in Africa: Between Promise and Reality.” African

Journalism Studies 39 (2): 104–20.
Van Leuven, Sarah, and Peter Berglez. 2016. “Global Journalism between Dream and

Reality: A Comparative Study of The Times, Le Monde and De Standaard.”
Journalism Studies 17 (6): 667–83.

Volkmer, Ingrid. 1999. News in the Global Sphere: A Study of CNN and Its Impact on

Global Communication. Luton: University of Luton Press.
Wasserman, Herman. 2016. Reporting China in Africa: Media Discourses on Shifting

Geopolitics. Abingdon: Routledge.
Wasserman, Herman, and Dani Madrid-Morales. 2018. “How Influential Are Chinese

Media in Africa? An Audience Analysis in Kenya and South Africa.” International

Journal of Communication 12:2212–31.
Xin, Xin. 2009. “Xinhua News Agency in Africa.” Journal of African Media Studies 1 (3):

363–77.
Xin, Xin. 2012. How the Market Is Changing China’s News: The Case of Xinhua News

Agency. Lanham: Lexington Books.
Yablokov, Ilya. 2015. “Conspiracy Theories as a Russian Public Diplomacy Tool: The

Case of Russia Today (RT).” Politics 35 (3–4): 301–15.
Youmans, William Lafi. 2017. An Unlikely Audience: Al Jazeera’s Struggle in America.

Oxford: Oxford University Press.

Wright et al. 23

http://humanitarian-journalism.net/wp-content/uploads/2018/10/7_Humanitarian-News-Report.pdf
http://humanitarian-journalism.net/wp-content/uploads/2018/10/7_Humanitarian-News-Report.pdf
https://theintercept.com/2019/08/13/trump-voa-persian/
https://theintercept.com/2019/08/13/trump-voa-persian/


Zelizer, Barbie. 2018. “Why Journalism in the Age of Trump Shouldn’t Surprise Us.” In
Trump and the Media, ed. Pablo Boczowski and Zizi Papacharissi, 9–16. Cambridge:
MIT Press.

Zhang, X., H. Wasserman, and W. Mano. 2016. China’s Media and Soft Power in Africa
Promotion and Perceptions. New York: Palgrave Macmillan.

Author Biographies

Kate Wright is a lecturer in Media and Communications at the University of Edinburgh.
She is based in Politics and International Relations, and is an associate at the Centre for
African Studies. She has published extensively on international news, especially non-
governmental organizations’ involvement in news production, and is the author of
Who’s Reporting Now? Journalists, Non-Governmental Organizations and Multimedia
(Peter Lang 2018). Prior to joining academia, she was an award-winning BBC journalist.

Martin Scott is a senior lecturer in Media and International Development in the School
of International Development at the University of East Anglia. He is the author ofMedia
and Development (Zed Books 2014) and has written academic articles and book chapters
on humanitarian news, foundation-funded journalism, representations of Africa, celeb-
rities and development, audiences for international news, and the role of popular culture
in politics.

Mel Bunce is a reader in Journalism at City, University of London and the founding
director of the Humanitarian News Research Network. Her research focuses on the
global news system and the money, politics, technology, and news values that shape
international reporting. She has completed extensive fieldwork studying foreign corre-
spondents in East and West Africa, and is the coeditor of the book, Africa’s Media Image
in the 21st Century (Routledge 2016).

24 The International Journal of Press/Politics 0(0)


