€Y Routledge

g Taylor &Francis Group

Journalism Studies

JOURNALISM
STUDIES

ISSN: 1461-670X (Print) 1469-9699 (Online) Journal homepage: https://www.tandfonline.com/loi/rjos20

Foundation-funded Journalism,
Philanthrocapitalism and Tainted Donors

Kate Wright, Martin Scott & Mel Bunce

To cite this article: Kate Wright, Martin Scott & Mel Bunce (2019) Foundation-funded
Journalism, Philanthrocapitalism and Tainted Donors, Journalism Studies, 20:5, 675-695, DOI:
10.1080/1461670X.2017.1417053

To link to this article: https://doi.org/10.1080/1461670X.2017.1417053

© 2019 The Author(s). Published by Informa
UK Limited, trading as Taylor & Francis
Group

@ Published online: 04 Jan 2018.

N
CJ/ Submit your article to this journal &

||I| Article views: 1845

@ View Crossmark data &'

CrossMark

Full Terms & Conditions of access and use can be found at
https://www.tandfonline.com/action/journallnformation?journalCode=rjos20


https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=rjos20
https://www.tandfonline.com/loi/rjos20
https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080/1461670X.2017.1417053
https://doi.org/10.1080/1461670X.2017.1417053
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=rjos20&show=instructions
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=rjos20&show=instructions
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/1461670X.2017.1417053&domain=pdf&date_stamp=2018-01-04
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/1461670X.2017.1417053&domain=pdf&date_stamp=2018-01-04

’ W) Check for updates

FOUNDATION-FUNDED JOURNALISM,
PHILANTHROCAPITALISM AND TAINTED
DONORS

Kate Wright ©, Martin Scott ©, and Mel Bunce

Not-for-profit news organisations are increasingly funded by private foundations, supported by
wealthy entrepreneurs. This raises a range of ethical dilemmas for journalists, which are particularly
serious when their donors are alleged to have been involved in unethical or illegal activities.
Although this is a relatively common occurrence in the non-profit sector, so far there has been
no critical discussion of these issues in relation to foundation-funded journalism. In this article,
we interrogate a rich and detailed case study of the relations between a non-profit news organis-
ation and a donor accused of being involved in a massive, international fraud scandal. We docu-
ment how the news outlet justified their acceptance of this donor's money; the defensive strategies
they used to protect their reputation, organisational values and editorial freedom; and the con-
ditions that ultimately led to journalists parting ways with the foundation. In so doing, we draw
on ideas about philanthrocapitalism, stakeholders and resource dependence in order to develop
model of how nonprofits respond to “tainted” donors.

KEYWORDS donor; ethics; foundation; humanitarian; managers; news; non-profit; TMDB

Introduction

Expensive, time-consuming and specialist forms of journalism are increasingly being
squeezed out of mainstream news outlets by speed, cost-cutting and role-merging
(Ornebring 2016). So niche, non-profit news outlets which focus on particular geographic
areas, topics, or forms of reporting are becoming an important part of the news ecology
(Bunce 2016; Benson 2017; Scott, Bunce and Wright 2017). These non-profit news outlets
are often heavily dependent on the funding provided by private foundations, many of
which were created by wealthy entrepreneurs (Rosenstiel et al. 2016; Schiffrin 2017).

Yet a recent report by the American Press Institute concluded that the ethics relating
to foundation-funded journalism are “still evolving” (Rosenstiel et al. 2016). Few non-profit
outlets have any written ethical guidelines, and the ethical debates in industry circles have
tended to be very restricted—focusing on issues of transparency and editorial indepen-
dence (Lemann 2016; Rosenstiel et al. 2016). Although critical debates have recently
become more nuanced (Benson 2017; Schiffrin 2017), there has been little discussion
about the circumstances in which journalists should (or should not) accept money from
foundations (Rosenstiel et al. 2016). Few non-profit news outlets say that they have ever
decided to part ways from a foundation, or return monies from a foundation grant (Rosen-
stiel et al. 2016).

Journalism Studies, 2019
£3 Routedge Vol. 20, No. 5, 675-695, https:/doi.org/10.1080/1461670X.2017.1417053
Taylor & Francis Group © 2019 The Author(s). Published by Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution
License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distri-
bution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.


http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/1461670X.2017.1417053&domain=pdf
http://orcid.org/0000-0002-2896-590X
http://orcid.org/0000-0001-6744-443X
http://orcid.org/0000-0002-4924-8993
http://www.tandfonline.com
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

676

KATE WRIGHT ET AL.

The lack of ethical discussion about these issues is troubling for several reasons.
Firstly, a greater share of grants from private funders are now going to media organisations
(Rosenstiel et al. 2016). It has been claimed that non-profit news organisations are particu-
larly popular amongst entrepreneurs, who are keen to apply business principles to philan-
thropic giving (Friedlich 2016). These kinds of donors often require non-profit news outlets
to generate some commercial income, but there can be significant tensions between com-
mercial and other objectives (Benson 2017). Such “philanthrocapitalists” have also been
accused of lacking transparency in their financial dealings, and of conflating private and
public interests (McGoey 2015). In particular, there is evidence to suggest that business
executives accused of misconduct are amongst the most generous philanthropic donors
to nonprofits, as this “moral window-dressing” helps them to repair damage to their repu-
tations (Koehn and Ueng 2010, 1). It is certainly common for other kinds of non-profits to
experience serious ethical dilemmas when they find out that their donors are alleged to
have been involved in unethical or illegal activities (Dunn 2010). Yet there has been no dis-
cussion of how journalists working for non-profit news outlets might cope with these kinds
of ethical challenges.

It is very difficult to study such issues precisely because non-profit news organisations
are so dependent on private foundations: understandably, journalists do not wish to jeopar-
dize their access to future funding. But without analysing how they negotiate problematic
donor relations, we can’t hope to have informed, collective discussions about the ethics of
non-profit journalism. For these reasons, we are deeply grateful to the humanitarian news
outlet, IRIN, for allowing us the opportunity to discuss the sensitive data we gained during a
year-long study of the organisation in 2015. During this period, IRIN was largely funded by
the Hong Kong-based Jynwel Foundation, which is run by the Malaysian billionaire, Taek
Jho Low. The Jynwel Foundation made a number of generous financial pledges during
2012-2016, totalling at least $176 million. These spanned many different kinds of non-
profit organisations, including MD Anderson Cancer Center in Texas and Panthera, an
organisation dedicated to protecting wild cats. However, Low also made generous
pledges to a number of media-related non-profits, including IRIN, National Geographic’s
Pristine Seas project, the Motion Picture Television Fund, the Mashable Social Good
Summit and the UN Foundation, which trains journalists around the world, and runs a
news aggregator known as the Global Daily.

Low claimed that these pledges sprang from his belief in “disruptive philanthropy”
which, he argued, involved applying business principles to philanthropic giving in order
to make it more effective (2014). But the timing of Low’s philanthropic pledges is interest-
ing because these pledges multiplied in 2014-2015, just as allegations that he was involved
in a major fraud scandal began to appear in the media. So part of Low’s motivation in giving
may have been to enhance his reputation for social responsibility and benevolence at a
time of serious reputational risk. By 2016-2017, Low was alleged to have been involved
in embezzling billions of dollars from 1Malaysia Development Berhad (1MDB)—a state-
owned company tasked with supporting economic development projects. The 1TMDB
scandal has now gone global: it is currently the subject of legal investigations in Australia,
Hong Kong, Luxembourg, Malaysia, Singapore, Switzerland, Thailand, UAE, the UK and the
USA (Adam and Sam 2016).

In this article, we use 32 semi-structured interviews, internal documents and memos,
content analysis and extensive ethnographic research to examine how IRIN staff negotiated
their relationship with the Jynwel Foundation, as allegations mounted against Low. This



FOUNDATION-FUNDED JOURNALISM

includes news managers, as well as contracted journalists, as the ethical deliberations of
both were found to be relevant. (However, it should be noted that the division between
journalists and news managers was not clear-cut because IRIN's managers regularly
engaged in journalistic activities, such as running editorial meetings and subediting articles,
as well as engaging in broader strategic activities.) Specifically, we ask: why did IRIN man-
agers originally decided to accept the offer of funding from the Jynwel Foundation in 2014?
What problems did IRIN journalists and managers encounter in relations with their donor,
and what strategies did they use to cope? Which factors shaped IRIN’s decision to part
company with the Jynwel Foundation by the end of 2015—even though it had only
received $2 million out of a promised $25 million?

These rich (and rare) empirical data are then used to discuss the operation of “philan-
throcapitalism” in non-profit journalism, drawing from other research on foundation-
funded journalism, as well as the literature on non-profit organisations. This includes
theory about stakeholders, reputational risk and resource dependence. However, the
main purpose of this critical discussion is ultimately to develop Dunn’s model (2010) of
why nonprofits part company with donors “tainted” by allegations of unethical or illegal
dealings. Thus this article has much broader implications: speaking to the changing
relations between journalism, big business, public relations and the not-for-profit sector.

The Case

IRIN was established in the aftermath of the Rwandan genocide to inform the prac-
tices of humanitarian agencies, governments and multilateral donors. At that time, IRIN was
part of the UN’s Department of Humanitarian Affairs - the predecessor of the Office for the
Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA). But OCHA decided to cease funding IRIN in
2014, after a series of arguments with journalists over editorial independence, which culmi-
nated in OCHA allegedly attempting to prevent IRIN from reporting on the Syrian conflict
(Lynch 2014). IRIN’s departure from the UN created significant uncertainty about the organ-
isation’s future, and 15 members of staff left. However, those who stayed with IRIN in 2015
hoped that a “new IRIN”, funded by alternative sources, would be able to exercise greater
editorial independence—albeit in ways which were shaped by their desire to continue to
engage with international aid agencies, which have always constituted their most signifi-
cant audience.

Whilst still part of UN-OCHA, IRIN hired a professional fundraising consultant based in
the US, who brokered the deal with the Jynwel Foundation in 2014, which commenced in
January 2015. IRIN managers said that Low encouraged IRIN to generate a third of its
income from commercial sources within five years: something which they weren't
opposed to principle, although they weren't sure how they could do it in practice. The Over-
seas Development Institute (ODI) in the UK also agreed to act as a host institution in the
interim: accepting funds from the Jynwel Foundation on IRIN’s behalf, until IRIN had com-
pleted the legal processes necessary to acquire the status of an independent foundation in
Switzerland. An ODI representative was also due to chair IRIN’s board; other members of
this prospective board brought extensive expertise in law, non-governmental organisations
and humanitarian policy-making to the table.

In addition, a handful of other actors advised either IRIN or the Jynwel Foundation
about philanthropy, business and PR-related issues. All of these actors had different experi-
ences and perspectives, as did the 15 IRIN journalists, who were positioned remotely from

677



678

KATE WRIGHT ET AL.

one another around the world, but collaborated through their virtual newsroom (Bunce,
Wright and Scott, in print). So there were a number of different legal, ethical and logistical
challenges which IRIN managers and journalists had to negotiate during 2015, which were
greatly exacerbated by the mounting allegations against their main donor, Jho Low.

At the time of accepting Low’s offer in 2014, IRIN's managers had been aware of alle-
gations that some of Low’s business ventures were being improperly funded by 1Malaysia
Development Berhad (1MDB), as these had appeared in another non-profit news outlet—
Sarawak Report (2014a, 2014b). But throughout 2015, the allegations against Low became
much more serious, widespread and credible. In February/March, Sarawak Report and the
UK’s Sunday Times newspaper obtained what they said were leaked emails suggesting
that Low had been involved in misappropriating money given as a loan by 1MDB to the
oil exploration and production company, PetroSaudi (Malay 2015; Ungoed-Thomas,
Rewcastle, and Boswell 2015). Media coverage of the allegations then spread: moving
from niche investigative outlets to mainstream English-language newspapers like The
New York Times (Story and Saul 2015) and The Wall Street Journal (Wright 2015). One par-
ticularly intriguing detail which caught the imagination of the press was that Low’s Holly-
wood connections were alleged to have enabled embezzled money to fund the feature
film, The Wolf of Wall Street—a black comedy about a corrupt American stockbroker
(Story and Saul 2015).

Legal investigations pertaining to 1MDB also began in Singapore and Switzerland
during 2015, before spreading to a host of other countries in 2016 (Adam and Sam
2016). These included the USA: indeed, in 2016, Low was named in the largest set of
cases ever brought by the US Justice Department’s Kleptocracy Asset Recovery Initiative
(Menon, Ananthalakshmi, and Raymond 2016). Federal prosecutors started action to
seize assets worth at least $1 billion from those involved (Menon, Ananthalakshmi, and
Raymond 2016). According to the US Department of Justice filings issued in mid-2017,
Low is now alleged to have facilitated, and profited from, the embezzlement of billions
of dollars from 1MDB (Hope and Wright 2017). However, at the time of writing no criminal
charges had been brought against Low, who has always denied any involvement in illegal
activity (Shih 2015).

Theoretical Framework

Our research questions involved asking why IRIN decided to accept the pledge from
the Jynwel Foundation, and what problems they encountered in their relationship with the
foundation, and its director, Low. Research into foundation-funded journalism suggests
that foundation grants may have the potential to free journalists from commercial consider-
ations, so that they can engage in journalistic work which is of public value, but which is
time-consuming, expensive and unlikely to become profitable (discussed in Scott, Bunce
and Wright 2017). However, others have raised concerns that philanthropic funding may
enable powerful businesspeople to exercise indirect forms of editorial influence. These
include incentivising journalists to cover particular sorts of topics; causing them to alter
the framing or tone of journalistic articles; and limiting journalists’ perceptions of the
sphere of legitimate controversy (Edmonds 2002; Feldman 2007; Bunce 2016).

The risk that journalists’ approaches and content will be influenced by donors is
thought to be particularly acute when there is a significant overlap between the normative
and cultural values of journalists and foundation representatives. This is claimed to create a



FOUNDATION-FUNDED JOURNALISM

“benevolent fog” which disorients journalists and allows them to be more easily led
(Browne 2010). Thus, sceptics argue, private foundations enable entrepreneurs to re/
shape public discourse and policy-making in ways which privilege private, technocentric
“solutions” to international development challenges, as well as suppressing criticisms of
globalised capitalism (McGoey 2015; Curtis 2016). Indeed, entrepreneur-led foundations
may even re/shape journalists’ perceptions of what journalism is: moving away from pro-
fessionalised conceptions and their related ethical standards, to less clearly defined ideas
of “information” (Lewis 2012).

More recent work has become more nuanced: suggesting that there are measures
which could minimise these kinds of risks (Schiffrin 2017). Our own and others’ empirical
work also suggests that journalists can exercise considerable agency in negotiating
relations with foundations (Conrad 2015; Nee 2011; Scott, Bunce and Wright 2017).
That's why we also asked how IRIN managers and journalists tried to cope with the pro-
blems they encountered in their relationship with their donor. However, as Low claimed
to apply business principles to giving (Low 2014), and wanted IRIN to generate some com-
mercial revenue, we think it is appropriate to discuss the coping strategies of IRIN staff in
relation to another body of work. This involves debates about the extent to which non-
profit news organisations benefit from engaging with “venture philanthropy” (Friedlich
2016) or, as it is more commonly known, “philanthrocapitalism” (Bishop 2006). Such an
approach involves applying business principles to philanthropic giving to try and make it
more effective, impactful and sustainable (Bishop and Green 2008). But there can be con-
flicts between foundations’ commercial and social-impact objectives, as well as between
the objectives of donors and journalists (Bunce 2016; Benson 2017). So further research
needs to be done to examine how non-profit news outlets negotiate the tensions involved
in becoming public-commercial hybrids.

Philanthrocapitalists have also been criticised for conflating donors’ personal morality
with wealth creation in ways which efface the suffering inflicted by capitalism, which has
enabled their accumulation of enormous personal wealth, whilst millions remain in
poverty (McGoey 2015). We thought that this aspect of philanthrocapitalism could be par-
ticularly problematic for a humanitarian news outlet. In addition, McGoey (2015) argues that
philanthrocapitalism is associated with a lack of organisational accountability and transpar-
ency, especially when donors take a highly personalised approach to philanthropic giving.
It is important not to overgeneralise here because the structures of private foundations may
differ significantly from one another (Schiffrin 2017). However, when Low was challenged
for not having an organisational firewall in between Jynwel Capital and the Jynwel Foun-
dation, taking a leading role in both, he replied that “You should never split it up
[because] you have to do it from your head and your heart” (Rosenkranz 2015).

One of the reasons why some foundations’ lack of transparency is so worrying is that
there is evidence to suggest that some business executives use philanthropic donations as
a form of “moral window-dressing” to divert attention away from allegations of suspect
earnings (Koehn and Ueng 2010, 1). Specifically, Koehn and Ueng (2010) have found that
North American firms required to restate their earnings following allegations of financial
wrongdoing are often amongst the most generous philanthropic donors. Restating firms
are also some of the most visible givers in the media—regularly appearing in magazines’
lists of ethical companies (Koehn and Ueng 2010). This has important implications:
suggesting that even if donors do not influence the editorial content of the news organis-
ation they fund, their largesse is still likely to trigger positive coverage in other media

679



680

KATE WRIGHT ET AL.

outlets. Thus Koehn and Ueng conclude that some businesspeople appear to be trying to
buy back their good reputations using philanthropic giving—and that this works, at least in
the short-term.

Koehn and Ueng’s study (2010) can be usefully linked to studies of the relationship
between philanthropy and commercial PR, which stress how vital the news media is in con-
structing the reputations of business leaders, especially perceptions of their social or
environmental responsibility (Einwiller, Carroll, and Korn 2010). Corporate philanthropists
may also benefit from making contact with other powerful individuals and groups
through their giving (Spedding 2009). But although there is a growing interest in foun-
dation-funded journalism, so far there have been no studies of how journalists cope with
these issues in donor relations, or what it might take for a news outlet to part ways with
a private foundation.

However, Dunn (2010) has explored the responses of other kinds of nonprofits to alle-
gations that their donors were involved in unethical or illegal activities. He examines mul-
tiple cases in order to suggest what he thinks are the main causal factors shaping whether
or not non-profits cut ties with donors. He describes these causal factors as involving two
internal constraints: economic need and organisational commitment. Economic need is
relatively straightforward, relating to how much the non-profit depends upon the
donor’s money to survive, and cost-benefit tradeoffs. Organisational commitment is a
little more complicated: building upon the “the notion that a decision maker has a psycho-
logical obligation to behave in a manner that is consistent with the implications of previous
decisions” (Dunn 2010, 115). The organisational commitment of a non-profit to its donor
(and vice versa) is therefore thought to be influenced by individuals’ sense of responsibility
to see through courses of action which they previously decided upon. Although Dunn
argues that this commitment is deepened when parties “continue to have dealings with
one another” over a period of time (2010,115), which we take to mean not only repeated
financial exchanges, but also regular communications and other forms of non-financial
interaction.

Dunn (2010) then goes on to discuss three external pressures: value incongruence,
coalescence and visibility. Value incongruence is the extent of incompatibility between
the “norms, values and actions” of the non-profit and its donor (2010, 110). As Dunn stres-
ses, such issues are very important to non-profit organisations because of the highly nor-
mative nature of their claims to legitimacy. However, we also understand this as having
broader implications for what are judged to be good or appropriate organisational goals
and strategic directions. Dunn then draws on seminal work by Mitchell, Agle and Wood
(1997, discussed in Dunn 2010) in order to discuss coalescence. In order to do this, he
argues that how urgently a non-profit organisation acts to address perceptions of value
incongruence depends on how many internal and external stakeholders come together
to express concerns about a particular concern. For these reasons, the visibility of the
scandal may be crucial, including press coverage.

Dunn (2010) concludes by stressing that more qualitative research needs to be done
to test which causal factor/s are most salient in shaping non-profits’ responses to their
“tainted” donors, and how they combine with each other in practice. This article seeks to
respond to that call. We develop Dunn’s insights (2010) about the need to move away
from a narrow focus on donor-recipient relations, in order to attend to the relationships
between many different stakeholders. In IRIN’s case, this included prospective board
members, institutional partners and informal advisors: all of whom acted as an interface



FOUNDATION-FUNDED JOURNALISM

between the organisation and related fields of activity. However, our attention to these
actors has meant that we move away from Dunn’s distinction between external pressures
and internal constraints. Instead, we see the resource dependence of non-profits on others
as leading to a fuzzy boundary between that which is external, and that which is internal to
an organisation.

In particular, we want to stress how much small non-profit news outlets rely on mul-
tiple stakeholders who possess the resources that they need to survive (Pfeffer 1982;
Pfeffer and Salancik 2003). These include institutional resources (organisational structures,
systems, and processes) and personal resources (individuals’ time, energy, knowledge and
skills and contacts). In order to access stakeholders’ resources, IRIN, like other non-profits
had to preserve its immaterial resources. These included its organisational reputation and
related forms of stakeholder goodwill: both of which depend on IRIN’s claims to further
the public good, and therefore its legitimacy as a non-profit (Lister 2003; Kong and Farrell
2010). So IRIN’s acceptance of a pledge from the Jynwel Foundation represented the oppor-
tunity to become more editorially independent and financially secure, but it also posed sig-
nificant risks relating to its reputation, stakeholder support and access to others’ resources.

Methods

The research project underpinning this paper took place from November 2014, just
before UN-OCHA's handover on 31st December, and lasted until December 2015, when
[RIN finally parted ways with the Jynwel Foundation. It employed three complementary
methods: interviewing, ethnographic research and content analysis. Semi-structured inter-
views lasting for an hour to an hour and a half were conducted with all IRIN staff on a per-
iodic basis. Stakeholders at ODI, prospective board members and informal advisors were
also interviewed. Sadly, Low and those representing the Jynwel Foundation did not
agree to participate.

Our ethnographic research involved observing IRIN’s Skype editorial meetings twice
weekly, as well as attending the annual staff away day. In addition, we observed journalists’
conversations within their online newsroom, hosted on Slack. However, we could not see
private messages, and were not permitted to attend some sensitive board or branding
meetings. We mitigated these omissions by triangulating accounts of key encounters
using multiple participants and utilising internal documentation. All of these data, together
with interview transcripts, were analysed using NViVO.

Given the sensitive nature of the case, we conducted some interviews later and anon-
ymised participants, including removing dates when this might lead to an interviewee
being identified by others in his/her organisation. An early draft of this article was also
viewed by IRIN managers but although they made constructive suggestions, chiefly
about factual details, they did not place any pressure on us to portray their organisation
in a positive light. This was in keeping with their commitment to organisational transpar-
ency and editorial independence, which we believe is to their credit.

Although we discuss our content analysis extensively elsewhere (Scott, Bunce and
Wright 2017), here it is used solely as a means of triangulating the claims of IRIN managers
that they were able to resist any donor influence over editorial content. This content analy-
sis involved analysing all original, English-language outputs between 1 November 2014 and
30 November 2015: so we sampled two months when IRIN was still funded by UN-OCHA
until the date when IRIN’s relationship with Jynwel Foundation ceased.

681



682

KATE WRIGHT ET AL.

RQ1: Why Take the Money?

IRIN journalists were passionately committed to acting as a watchdog to the huma-
nitarian industry. As one editor said,

I am really genuinely excited about the possibility to kick up s**t by ripping into one of the
most unaccountable, unchallenged parts of the global economy. | want to hold up to a far
higher standard of scrutiny the aid system and the UN. (Staff consultation quoted in per-
sonal email by Manager 2 to all staff, 27 May 2015)

So it may seem odd that these journalists chose to work for a news organisation
funded by a business executive accused of having undue influence over a state-owned
development company. However, questions about funding were not treated as a topic
for collective, ethical deliberation, but were seen as a largely managerial matter.

IRIN managers explained that they chose to accept the pledge of funding from Low's
Jynwel Foundation because, at that time, the accusations against Low were not wide-
spread, only appearing in Sarawak Report (2014a, 2014b). They also believed that these
early accusations lacked the credibility and seriousness of later allegations. Moreover, no
reason to decline the funding was found during due diligence processes, which involved
lawyers checking the accounts filed by the Jynwel Foundation in Hong Kong (Interview,
Manager 1, 16 January 2015; Interview, Manager 2, 22 January 2015). But such checks
depend on the data disclosed by the donor (Spedding 2009), so the lawyers advised IRIN
and its host organisation, ODI, to continue to monitor the situation (Interview, ODI repre-
sentative, 10 April 2015).

IRIN managers’ wariness of the Jynwel Foundation was exacerbated by the growing
visibility of the TMDB scandal in the news media (Dunn 2010). By mid-January, IRIN man-
agers learned that The New York Times was investigating Low (Interview, Manager 1, 16
January 2015). However, they really needed the Jynwel money (Dunn 2010) as although
IRIN had secured pledges of two governmental grants, these were not enough to meet
the running costs of the organisation, even in its new, reduced form. IRIN managers justified
taking money from the Jynwel Foundation by saying,

Every donor and institution and country ... and philanthropist comes as a package and if
we accept money from the US government, as one of the biggest arms manufacturers in
the world, is that acceptable? ... Where do you stop?

So we felt, after a lot of discussion, that as long as there weren't very clear red lines which
we would consider to be a violation of the kinds of principles and mandate we stand for,
that we would rather be less stringent about who will and won’t accept funding from, and
rather adopt an approach of transparency. (Interview, Manager 2, 22 January 2015)

Other non-profits have also justified accepting money from questionable sources by
removing normative gradability—that is, judgements about what is a better or worse
course of action (Lawlor 2009). But this tends to be done in a different way. For example,
the Mexican bishop, Ramon Godinez, has argued that although the Catholic Church does
not knowingly take money from drug traffickers, the money would, in any case, be clean
because it is “purified once it passes the parish doors” (Adams 2005, cited in Dunn 2010,
105). IRIN managers did not take this line: arguing instead that since all funding was pro-
blematic, the best they could do was to be “transparent” about the sources of their



FOUNDATION-FUNDED JOURNALISM

income. However, “transparency” about non-profits’ funding only really works if donors are
also “transparent” about where their money is coming from (Spedding 2009), and this is not
always the case with philanthrocapitalists (McGoey 2015).

Given their experiences with UN-OCHA, IRIN managers were more concerned about
donors encroaching on their editorial and organisational independence (Interview,
Manager 1, 16 January 2015). So they took preventative action: drafting IRIN’s statutes in
ways which stressed the organisation’s commitment to “independent and non-partisan
reporting” (Article. 3.2, 2015, 4-5). This involved stating their intention to “refute any
internal or external pressure to influence coverage”, so that they would not “give favourable
coverage to advertisers, donors, or special interests” (Article 5, 2015, 8). But IRIN’s draft sta-
tutes also state that in order to “maintain [IRIN’s] independence, neutrality and credibility”,
the organisation would not “accept funding where it would be unethical or socially irre-
sponsible to do so” or where “the identity or activity of a proposed donor would contradict
[IRIN’s] mandate and aims” (Article 7, 2015, 8). Finally, IRIN’s draft constitution addresses
operational independence by clarifying how power can and cannot be exercised in the
organisation, including specifying the distribution of votes on the board, so that no
single donor could dominate (Interview, Manager 1, 16 January 2015).

Thus IRIN had far more ethical guidelines formalised in writing than most non-
profit news outlets which accept foundation funding (Rosenstiel et al. 2017). Managers’
efforts to safeguard editorial independence appear to have been successful. As economic
development falls outside of the humanitarian “beat”, we would not have expected cov-
erage of the 1TMDB scandal anyway. But the Jynwel Foundation’s partnership with the UN
Foundation might have been seen as touching upon IRIN’s remit. Yet no favourable cov-
erage of Low or the Jynwel Foundation ever appeared. There was also no rise in the por-
trayal of businesses as humanitarian actors and IRIN journalists continued to discuss how
the structures of globalised capitalism may trigger and perpetuate human suffering
(Scott, Bunce and Wright 2017). So we found no evidence that foundation funding
towed the news organisation towards what Feldman calls “safe, legalistic bureaucratic
activities and mild reformism” (2007, 472). In fact, IRIN's output became somewhat
more critical of the aid industry than it had been before it was funded by a private foun-
dation (Scott, Bunce and Wright 2017). However, this finding may be partially explained
by IRIN’s initial positioning within the UN system, which meant that it started off in a
position where journalists were far less able to criticise aid agencies than those
working in the kinds of radical outlets analysed by Feldman (2007).

The reputation of the “new IRIN” for editorial independence helped them attract a
number of high-ranking and experienced editors from prestigious news organisations.
New applicants often said that this was one of the factors shaping their interest in
working for IRIN, despite the precarious, short-term contracts on offer (Interview, 22 May
2015; Interview, 15 June 2015; Interview, 10 March 2016). Indeed, several said they felt
less compromised ethically at IRIN than they had been in other news organisations. For
instance, one editor claimed that,

In [a Middle Eastern country] most papers ... receive some backing from political parties or

people with political interests ...

I've seen it in plenty of papers [that] what you cover or don't cover is impacted by your
donors ... But | never saw anything like that at IRIN. (Interview, 10 March 2016)

683



684

KATE WRIGHT ET AL.

Nevertheless, IRIN journalists’ focus on editorial independence meant that many did
not seem to reflect upon the risk that they were providing Low with reputational benefits,
including acting as “moral window-dressing” (Koehn and Ueng 2010, 1) for him as alle-
gations of his involvement in the TMDB scandal increased. Nor did IRIN journalists ever
speak to us about the possibility that IRIN might have inadvertently accepted money mis-
appropriated from TMDB. Instead, journalists tended to argue that as IRIN’s journalism was
“independent”, accepting money from the Jynwel Foundation did not represent a “conflict
of interest” (Interview, 10 March 2016). This risked undermining IRIN’s claim to serve the
public good as a non-profit, as well as producing a worrying split between journalists’
everyday activities and their broader moral/political commitments. As another journalist
put it,

Of course, | would rather not be funded by some, like, potentially corrupt Chinese-Malay-
sian businessman. If | was doing an investigative story, | would try to track down some of
his links [to try and verify the allegations against him] ...

But right now, it's not interfering with our work. (Interview, 13 April 2016)

These journalists’ apparent reluctance to confront the broader implications of the
allegations against Low may also have been influenced by the scarcity of jobs which
would allow them to pursue the kinds of specialised, time-consuming and expensive
reporting they valued. Indeed, some took up posts at IRIN despite strong objections
from their peers regarding incongruence between their own values and those of their
donor (Dunn 2010). As one new recruit explained,

I knew [Low] was a Malaysian billionaire, | knew he was quite controversial. | knew that my
Malaysian friends had quite strong opinions that he was considered to be behind many of
the political scandals in Malaysia ...

But uh, yeah, | guess I'm quite pragmatic about these things ... It wasn’t a major consider-
ation for me whether or not | took the job. (Interview, 10 March 2016)

Therefore, IRIN managers legitimised their acceptance of a pledge from the Jynwel
Foundation in terms of their organisational transparency; due diligence processes; and
their (considerable and effective) efforts to protect IRIN’s editorial and operational indepen-
dence. Whilst journalists tended to focus solely on editorial independence as the key ethical
issue which concerned them, ignoring any other potential effects of their involvement with
Low’s Jynwel Foundation. Certainly, none of those who left IRIN during 2015 said that the
allegations against Low had shaped their decision to depart.

RQ2: What Problems Did IRIN Staff Encounter in Relations with Their Donor, and What
Strategies Did They Use to Cope?

Despite their reluctance to confront some of the more difficult ethical issues sur-
rounding their association with Low, the commitment of IRIN journalists to watchdog jour-
nalism continued to make them uncomfortable about taking money from the Jynwel
Foundation. Throughout spring and early summer, IRIN journalists gestured to their
sense of unease in relatively brief and muted ways: saying they were “not thrilled” by
the funding relationship (Interview, 13 April 2015), that it was “not great” (Interview, 10
March 2015) or “perhaps not ideal” (Interview, 29 May 2015). IRIN journalists then tended



FOUNDATION-FUNDED JOURNALISM

to reassure themselves by echoing their managers’ conviction that unproblematic donors
were impossible to find, so the best thing to do was to remain “transparent” about the
sources of their income (Interview, 22 May 2015; Interview, 29 May 2015).

Only a couple of editors, who had previously worked for news organisations with a
commitment to impartiality, continued to voice serious concern about the allegations
against Low, which they were tracking in the media (Dunn 2010). The first editor came
close to identifying the possibility that IRIN was being used as a form of “moral window-
dressing” (Koehn and Ueng 2010, 1). S/he said that it was probably “naive” to believe
that there was “sufficient distance” between Low’s business dealings and the Jynwel Foun-
dation, because Low seemed to be “throwing his money into different philanthropic areas
for ... PR reasons as much as anything else” (Interview, 22 May 2015). Whereas the second
editor expressed their concern about the ethical tensions between IRIN’s values as huma-
nitarian news organisation and Low'’s potential involvement in embezzling money from a
development bank. As s/he put it,

| think the opaqueness of [Low’'s] business dealings and where the Jynwel Foundation’s
getting its money from is of concern ...

| think | should give them the benefit of the doubt [but] if they made their money on the
backs of some of the issues we complain about in our writing, [then] it would be proble-
matic, to say the least...

It's just not clear where all this money is coming from, and it's such a lot of money ... .
(Interview, 15 June 2015)

But such reflections did not lead these journalists to take any kind of action, other
than continuing to monitor news coverage of the 1TMDB scandal. In particular, the
framing of their deliberations as personal anxieties, rather than ethical concerns, inhibited
them from engaging in any collective discussion with other IRIN journalists or the organis-
ation’s managers. For example, these editors didn't discuss their fears at any of the editorial
meetings or staff away days we observed, nor was there a single mention of the growing
allegations against Low within IRIN’s virtual newsroom. This was striking because the posts
within this newsroom were extensive, amounting to 295,000 words in total, and involved
regular and wide-ranging debate about the nature, purposes and parameters of
humanitarianism.

However, journalists said that IRIN's managers had not discouraged them from dis-
cussing the TMDB scandal in front of us. Instead, they said that they had not engaged in
these kinds of discussions because they had continued to compartmentalise donor
relations as a managerial matter, despite the growing allegations against Low (Interview,
10 March 2016; Interview, 13 April 2016). This view was shared by IRIN's managers, who
said they had avoided telling journalists about the difficulties which they were having
with the Jynwel Foundation because they thought that the stress and uncertainty would
impact negatively upon them (Interview, Manager 1, 7 October 2015).

Yet IRIN managers had always anticipated that their relationship with the Jynwel
Foundation might be problematic. In addition to the allegations which emerged against
Low, they argued that there were marked “cultural” differences between IRIN and what
they described as the “glitzy, razzmatazz world” of “philanthrocapitalism [or] philanthroen-
trepreneurialism” in which their donor was embedded (Interview, Manager 1, 16 January

685



686

KATE WRIGHT ET AL.

2015). In particular, they were worried about the reputational implications of IRIN being
associated with a man regularly portrayed in mainstream newspapers and gossip blogs
as an international playboy. As one put it,

There were concerns about ... what accepting funding from [Low] would do to people’s
perceptions of us and our credibility ...

We are a very serious news organisation that focuses on very serious issues, and to be
associated with someone who has made the news for very different reasons was difficult
and we felt that would reflect [badly] on us. (Interview Manager 2, 22 January 2015).

Managers also believed that the kinds of “tycoons” who try to apply business prin-
ciples to philanthropy had expectations about what their generosity would bring them,
in terms of reputational benefits and social contacts (Interview, Manager 1, 16 January
2015). So the problem, as they saw it, was how to give Low what they assumed he
wanted, without risking their own organisational reputation, or their editorial and oper-
ational independence (Interview, Manager 1, 16 January 2015). Low’s support of IRIN cer-
tainly enabled him to acquire some positive media coverage from serious broadsheets,
such as The Financial Times (Bond 2014) and The Guardian (Hatcher 2014). But IRIN’s man-
agers also investigated the possibility of putting on high-profile events which would allow
Low to celebrate his philanthropy in a very visible way, as well as “rubbing shoulders with
the great and the good” (Interview, Manager 1, 16 January 2015). Indeed, at the behest of
IRIN’s fundraising consultant and the PR advisor representing the Jynwel Foundation, IRIN
managers even investigated the possibility of setting up a celebrity advisory committee, so
that Low could be associated with the likes of Amal Clooney, Queen Rania of Jordan and
Arianna Huffington (Interview, Manager 1, 7 October 2015).

But managers’ focus on safeguarding IRIN’s independence appears to have led them
to minimise the potentially unethical effects of facilitating these social connections. For
example, the first manager described such events and meetings as “shiny things”, which
would please their donor, but which could do no real harm, because they wouldn't
affect IRIN’s independence (Interview, Manager 1, 16 January 2015). However, if IRIN had
facilitated Low’s association with such high profile and well-respected actors in the field
of humanitarianism, this could have greatly enhanced the “moral window-dressing” Low
gained from funding the news organisation (Koehn and Ueng 2010, 1). Indeed, such
social capital might be far more valuable to donors with reputational concerns than influ-
encing the editorial content of a small, niche news outlet.

One of the reasons why these strategies never got off the ground was that Low did
not present IRIN with the problems which its managers anticipated. Rather than having to
fend off a pushy donor, keen to dominate IRIN, managers struggled with the opposite
problem: they were often unsure what their main donor thought or wanted. Indeed, Low
showed little commitment to IRIN as an organisation (Dunn 2010): communicating with
them so infrequently that they had to delay the processing of important strategic decisions
by months. The Jynwel Foundation was also somewhat unreliable in releasing promised
funds: the first significant tranche arrived so late that IRIN could not pay its journalists
for several weeks.

IRIN managers saw these problems as stemming from Low’s personalised and centra-
lised approach to running the foundation. Indeed, one manager claimed that the Jynwel
Foundation was largely “run from [Low’s] personal Blackberry” for most of the year



FOUNDATION-FUNDED JOURNALISM

(Interview, Manager 1, 7 October 2015). In the absence of more frequent dialogue with Low,
IRIN managers coped by dealing with two other individuals: one of whom also held a
powerful position at Jynwel Capital, whilst the other was the PR consultant working for
the Jynwel Foundation. IRIN managers had the impression that the latter exerted a particu-
larly strong influence over Low in this area and often represented his interests at meetings.

However, dealing with these two other representatives introduced other forms of
value incongruence (Dunn 2010). For example, one of IRIN's managers said s/he was
offended that the branding consultants recommended by one of them had insisted on
booking premium price tickets to fly across the Atlantic for a meeting (Interview,
Manager 2, 23 June 2015). But this manager then went on to reflect upon her/his initial
reaction like this:

We are trying to navigate very different worlds. You know, the very American big money
world and the more humble NGO development world.

You think that you have a clear kind of a cultural position, if | can put it like that, and then
you get pulled in this other direction ... And you can see the attraction of that other
culture and what that can bring to your organisation, and there are parts which you
think are absolutely necessary for your [business] growth etc., and yet there are other
bit of it which [pause] pose red flags.

And you are not sure [whether] you are just being naive when you see them as red flags. Is
that normal practice? Is it just something that you haven’t had to deal with before and, in
fact, you are silly to think that there is anything wrong with that? Or is it normal to keep
having to put your feet down firmly and say “No, | am not comfortable with this?”

I mean you think you have red lines about things and all of a sudden your red lines
become orange, green, because the more ... you get exposed to a range of ... ways of
looking at things, the more you start to wonder if your original perceptions made sense
or were just based on a lack of experience. (Interview, Manager 2, 23 June 2015)

Rather than experiencing confusion due to a “benevolent fog” (Browne 2010) caused
by normative and cultural similarities with those representing a private foundation, IRIN
managers appear to have been experiencing the opposite. They were aware of consider-
able normative incongruence between themselves and those representing their donor,
who were enculturated in the world of international business. Managers tried to cope
with these difficulties by reframing them as differences in working culture. But this didn’t
quite work: leaving them unsure about how to proceed in a way that protected their
own values, whilst responding in an appropriate manner to their donor's request that
they generate some commercial income. Although IRIN managers were not against
raising commercial revenue in principle, patchy communication with Low meant that ques-
tions about how this was to be accomplished, and its implications for IRIN’s values and
objectives, continued to be sources of considerable tension.

The efforts of IRIN managers to discuss these tensions tended to be hampered by
their lack of familiarity with commercial branding and marketing processes, so they were
sometimes unsure if they were being unreasonable or not (Interview, Manager 2, 23
June 2015). It was only at the branding workshop in July 2015 that IRIN managers identified

687



688 KATE WRIGHT ET AL.

what they believed was clear evidence of serious incompatibilities between IRIN's values
and those of the people representing their donor. As one explained:

[Lowe’s PR consultant] said “I just want to clarify with the IRIN team, do you see yourself as
a watchdog, because that’s not really what | ever thought IRIN was?” ... At the same time
we had [a Jynwel Foundation representative] saying “Why are you guys so obsessed with
the UN?”

It was as if that whole aspect of what we do—keeping an eye on the aid industry, being
one of the few independent voices in the humanitarian sector that can ask questions
about where the money is going, how the money is being spent, whether it is best
serving the needs of people.

All that seemed to have no value for them, from the little that we can gauge. Instead what
they want is flashy videos and sexy campaigns and things that can mobilise the grassroots.
(Interview, Manager 2, 9 October 2015)

Indeed, IRIN’s managers believed that those employed by Low were trying to subtly
steer IRIN towards more populist and upbeat coverage, describing this as involving a
“shinier and more promotional’ approach to international aid” (Interview, Manager 1, 7
October 2015). Nevertheless, the consultant who produced IRIN’s feasibility report, and
who was present at this meeting, didn't have the impression that there had been any delib-
erate conspiracy to alter IRIN’s core mission. Instead, s/he argued the commercial branding
firm and those representing Low’s interests both seemed “out of their depth” and “inexperi-
enced” in dealing with the humanitarian sector, so were “just pulling ideas out of the air or
from random post-it notes” (Interview, 14 December 2016). Certainly, our content analysis
showed that IRIN was not coerced into adopting a less critical approach to the aid industry
following this meeting. However, the combination of value incongruence with weak organ-
isational commitment characterised by sporadic and indirect communication (Dunn 2010),
led IRIN managers to encounter their most significant difficulty yet: their conviction that
they did not share a vision for IRIN’s future with those representing their donor.

RQ3: What Factors Caused IRIN to Part Ways with the Jynwel Foundation?

By the summer of 2015, IRIN managers were in a very difficult situation. They were
trying to cope with what they perceived as the serious incongruence between their own
value-laden aims and those of the people representing their donor (Dunn 2010). Weak
organisational commitment, manifest as infrequent and indirect communications with
their main donor, made this much more difficult to resolve (Dunn 2010). The increasingly
visible nature of the 1MDB scandal in the media greatly exacerbated these problems,
leading to managers having serious concerns for one of IRIN’s greatest immaterial
resources—its organisational reputation (Lister 2003; Kong and Farrell 2010). This triggered
IRIN’s managers step up their efforts to find other donors in order to reduce its economic
need. But another set of causal mechanisms, combined with these and other factors, finally
brought about IRIN’s decision to finally part ways with the Jynwel Foundation.

This final set of causal mechanisms related to the misgivings of the people who had
promised to serve on IRIN’s managerial board, upon whose goodwill IRIN depended to
access other resources (Lister 2003; Kong and Farrell 2010). The grounding of these stake-
holders in more formally structured fields of activity meant that they experienced different



FOUNDATION-FUNDED JOURNALISM

kinds of value incongruence (Dunn 2010). One, in particular, became alarmed in late
summer about the lack of transparency which s/he saw as characterising relations with
the Jynwel Foundation. As s/he put it,

It strikes me that the people we had to deal with [at the Jynwel Foundation] are not used
to business being structured in the way that we [at our organisation] are used to: with clear
frameworks, clear governance and due diligence processes.

This ambiguity between staff, friends and other [pause] associates is not something we are
used to—and if there is no clarity about who someone is — that’s an issue for us. They just
don’t do due process. (Interview, Prospective Board Member 1)

The growing allegations against Low in the media and in different legal jurisdictions
also made other prospective board members concerned about risks to the reputations of
their own organisations. As one put it,

At [our organisation] we have to have a very high bar about who we are associated with
because we work in some very sensitive areas and reputational concerns can impact on
our credibility in the field. So we are careful about who we officiate with—this was an
unacceptable amount of risk. (Interview, Prospective Board Member 2)

Indeed, this individual was already considering withdrawing from the prospective
board—which would have meant IRIN losing access to his/her personal resources. As
one of IRIN's managers explained, losing the access to the “expertise and support” of
their “firm allies” at that point would have made it extremely difficult to move forward
to become an independent foundation (Interview, Manager 1, 28 August 2017).

Finally, the institutional resources which IRIN needed to survive were also threatened
by the allegations against Low. The representative of ODI, IRIN’s host organisation, said s/he
had been given a “very clear steer” from ODI’s board that being involved with the Jynwel
Foundation constituted too great a reputational risk for the institute (Interview, 3 December
2015). The visibility of the scandal in media coverage was a key factor here (Dunn 2010). As
the representative from ODI explained, several members of the organisation’s board were
British, so news coverage of a visit to Malaysia by UK’s Prime Minister meant that that part of
the world was “particularly prominent” in their minds at that time.

Shortly afterwards, ODI representatives told IRIN that the institute was no longer
willing to accept any further funding from the Jynwel Foundation on the news organis-
ation’s behalf (Interview Manager 2, 9 October 2015). This was deeply problematic
because IRIN had no other structure through which it could legally channel funds before
it became an independent foundation. The formation of a board of the new entity
became complicated by these uncertainties, weakening organisational commitment
between IRIN and its main donor even further (Dunn 2010). The Jynwel Foundation then
announced that it would only release half of the next tranche of funding—enough for a
mere three months (Interview Manager 1, 7 October 2015). Furthermore, by late autumn,
all communication between IRIN and its main donor was taking place through IRIN's
host organisation, ODI (Interview, ODI representative, 3 December 2015).

So although the concerns of these stakeholders did not coalesce in the unified
manner suggested by Dunn (2010), pressure from them regarding their various concerns
about IRIN’s relations with Low was considerable. It combined with other causal factors,
such as perceptions of serious value incongruence and weak organisational commitment

689



690

KATE WRIGHT ET AL.

to bring about IRIN’s decision to part ways with the Jynwel Foundation. But why these
causal factors combined in this way they did hinge upon the visibility of the scandal, includ-
ing mounting press coverage (Dunn 2010). This is because such visibility created unaccep-
tably high reputational risks for IRIN and its allies (Kong and Farrell 2010). This in turn had
important implications for key stakeholders’ withdrawal of their personal and institutional
resources (Pfeffer 1982; Pfeffer and Salancik 2003). So we argue that reputational risk, and
its relationship to the resource dependence of nonprofits forms a missing link in Dunn’s
model (2010): helping to explain why nonprofits may part ways with “tainted donors”
despite their ongoing economic need.

In November, IRIN managers told journalists that the income from the Jynwel Foun-
dation would end on 31 December and that this would mean that several journalists would
not have their contracts renewed (Skype conference call, 17 November 2015). IRIN man-
agers explained that the relationship with the Jynwel Foundation had come to an end
because of the growing visibility of the scandal, and the threat that this posed to reputa-
tions of the news outlet and its host organisation, ODI (Dunn 2010; Kong and Farrell
2010). As the manager who made the announcement put it,

The problem is the scandal is so vast now ... The reputational risk is larger ... because it is
so vast and litigations are getting closer to Jho. ODI's appetite for this [continuing to
process funds from the Jynwel Foundation] is now zero. (Manager, Skype conference
call, 17 November 2015).

Journalists were audibly shocked and confused during this call, describing themselves as
struggling to keep up with the details of the disputes which had taken place at boardroom
level (Skype conference call, 17 November, 2015). Later on, all of those who were inter-
viewed said that although they had known about the allegations against Low, they had
never anticipated that these allegations would impact upon them.

Conclusion

Accepting foundation funding offers significant opportunities for nonprofit news
outlets, but it also poses ethical risks. Taking money from private foundations run by phi-
lanthrocapitalists who take a highly personalised approach to giving, involves particularly
serious ethical pitfalls (McGoey 2015). These difficulties are multiplied and magnified
when allegations of illegal or unethical dealings have been made against a donor. But
although such problems are surprisingly common in the not-for-profit sector (Dunn
2010; Koehn and Ueng 2010), they have not been previously discussed in relation to foun-
dation-funded journalism.

That is not to say that this case study is representative of the day-to-day ethical diffi-
culties experienced by non-profit news outlets in their encounters with their donors—it is
rather too extreme for that. Instead, we argue that the extremity of this case is what makes
it so useful theoretically, because it enables us to examine just how much it takes for a non-
profit news outlet to sever relations with a “tainted” donor in a very harsh economic climate
(Dunn 2010). Such an extreme case study also meant that ethical discussions were explicit
and detailed: so enabling us to explore the agentive strategies used by journalists and man-
agers to try and cope.

Specifically, we found that IRIN’s managers justified their acceptance of a pledge from
the Jynwel Foundation by pointing out the problematic nature of all funding sources—



FOUNDATION-FUNDED JOURNALISM

thereby removing normative gradability (that is, considerations of what courses of action
are better or worse). They also engaged in a number of considered defensive strategies,
relating to due diligence processes, governance structures and organisational statutes.
The main thrust of these strategies was to protect the organisational and editorial indepen-
dence of IRIN. Meanwhile, IRIN journalists tended to frame any concerns about their donor
as personal worries or as a managerial matter, rather than seeing donor relations as having
a bearing on IRIN’s commitment to public service. So they did not engage in collective
ethical discussions about such issues. Moreover, journalists placed so much stress on
their editorial independence that this seemed to inhibit their consideration of other
kinds of ethical questions or problems.

However, as the year wore on, news managers became more aware of a number of
ethical difficulties. Many of these were not directly connected to the allegations against
Low, but pertained to IRIN’s efforts to engage with the very different world of “philanthro-
capitalism” (McGoey 2015) in ways which protected its organisational values whilst nego-
tiating its donor’s expectation that it generate some commercial income (Bunce 2016;
Benson 2017). Rather than becoming disorientated in a “benevolent fog” of normative
and cultural similarities (Browne 2010), IRIN’s managers reported the opposite: a lack of
familiarity with the norms of commercial marketing and advertising, which made them
unsure about which ethical boundaries it was appropriate to set, and which to compromise
upon. Indeed, for a long time, they were unsure when differences between themselves and
those representing their donor were really due to value incongruence (Dunn 2010), or were
just expressions of differences in working cultures.

These ethical tensions did not exist in isolation from weak organisational commit-
ment: rather they were exacerbated by infrequent and indirect communications with the
Jynwel Foundation (Dunn 2010). Together, these factors shaped managers’ belief that
there was no shared vision for IRIN's future, as well as causing them considerable oper-
ational difficulties. All of this placed IRIN’s relationship with its donor on a very rocky
footing. But it was ultimately the visibility of the scandal (Dunn 2010), in combination
with these and other factors, which triggered the end of IRIN's relationship with the
Jynwel Foundation.

This is because the media coverage of a growing number of legal cases threatened
IRIN’s reputation, as well as that of its prospective board members and its host institution,
ODI (Lister 2003; Kong and Farrell 2010). These reputational risks undermined stakeholders’
goodwill, including their willingness to allow IRIN to access their personal and institutional
resources (Pfeffer and Salancik 1978; Pfeffer 1981). So although we didn’t find that stake-
holders’ concerns coalesced in the unified way suggested by Dunn (2010), our study sup-
ports his broader hypothesis that a non-profit is more likely to cut ties with a donor if
pressed to do so urgently by multiple stakeholders. What we add to Dunn’s work (2010)
is an explanation of why and how stakeholders do this, by drawing on theory about reputa-
tional risk and resource dependence.

However, we want to conclude by highlighting three, inter-related points which
deserve further discussion. The first of these is how vulnerable non-profit news organis-
ations are to being used by entrepreneurs for unethical purposes. A few million pounds
can make a huge difference to a non-profit news organisation, but is a relatively small
amount for many very wealthy businesspeople. Funding even small non-profit news organ-
isations has the potential to offer donors a great deal of a great deal of reputational “bang
for their buck”: enabling them to generate positive news coverage and access networks of

691



692

KATE WRIGHT ET AL.

other wealthy and well-connected donors. Yet it is very hard to vet these donors well as due
diligence processes are only as reliable as the data which donors disclose. The managers of
non-profit news outlets may also be unfamiliar with commercial actors, norms and pro-
cesses, which can leave them unsure about the validity of their fears and misgivings.

Secondly, this case shows the problems with conceptualising the ethics of news
organisations largely in terms of journalists’ editorial independence. For although the cre-
ation of organisational firewalls between donor relations and journalistic activity seems
likely to help preserve some kinds of critical scrutiny, it risks inhibiting journalists ability
to work with their managers to identify and discuss other kinds of ethical risks as and
when they arise. Finally, this case shows how serious a scandal needs to get before a
non-profit news organisation will abandon a generous donor when they have no other
sources of income lined up. To say this is not to single out IRIN for blame: other organis-
ations, including the UN Foundation, continued to maintain their relationship with the
Jynwel Foundation for longer than IRIN did. Rather, we wish to make a broader point:
that is, that if we believe that journalism about specialist topics like humanitarianism is
of public importance, then its funding should not be left to wealthy entrepreneurs, who
may have their own private agendas.

ACKNOWLEDGEMENTS

Our warm thanks to Rodney Benson, Tobias Kelly and Anya Schiffrin for their feedback on
an early draft of this article.

DISCLOSURE STATEMENT

No potential conflict of interest was reported by the authors.

FUNDING

This work was supported by the UK’s Arts and Humanities Research Board grant
number AH/N00731X/1, the Independent Social Research Foundation (ISRF) (Flexible
Grants for Small Groups Award 2015) and Santander (Overseas Research and Mobility
Grant). Project website: http://humanitarian-journalism.net/

REFERENCES

Adam, Shamim, and Cedric Sam. 2016. “How Malaysia’s 1TMDB Fund Scandal Reaches Around the
World.” Bloomberg News, July 22. https://www.bloomberg.com/graphics/2016-malaysia-
1mdb/

Benson, Rodney. 2017. “Can Foundations Solve the Journalism Crisis?” Journalism: Theory, Practice
and Criticism 11: 1-19. Advance Online Publication doi:10.1177/1464884917724612.
Bishop, Matthew. 2006. “The Business of Giving.” The Economist, February 23. http://www.

economist.com/node/5517605

Bishop, Matthew, and Michael F. Green. 2008. Philanthrocapitalism: How the Rich Can Save the
World and Why We Should Let Them. London: A and C Black.

Bond, Shannon. 2014. “UN to Spin Off IRIN Humanitarian News Agency.” Financial Times, Novem-
ber 20. https://www.ft.com/content/cd5c8362-6f77-11e4-8d86-00144feabdcO


http://humanitarian-journalism.net/
https://www.bloomberg.com/graphics/2016-malaysia-1mdb/
https://www.bloomberg.com/graphics/2016-malaysia-1mdb/
https://doi.org/10.1177/1464884917724612
http://www.economist.com/node/5517605
http://www.economist.com/node/5517605
https://www.ft.com/content/cd5c8362-6f77-11e4-8d86-00144feabdc0

FOUNDATION-FUNDED JOURNALISM

Browne, Harry. 2010. “Foundation-funded Journalism: Reasons to be Wary of Charitable Support.”
Journalism Studies 11 (6): 889-903. doi:10.1080/1461670X.2010.501147.

Bunce, Mel. 2016. “Foundations, Philanthropy and International Journalism.” Ethical Space 13 (2/
3): 6-15. ISSN: 1742-0105.

Bunce, Mel, Kate Wright and Martin Scott. In print. “Our Newsroom in the Cloud: Slack, virtual
newsrooms and journalistic practice.” New Media & Society.

Conrad, David. 2015. “The Freelancer-NGO Alliance.” Journalism Studies 16 (2): 275-288.

Curtis, Mark. 2016. Gated Development: Is the Gates Foundation Always a Force for Good? London:
Global Justice Now! http://www.globaljustice.org.uk/sites/default/files/files/resources/
gated-development-global-justice-now.pdf

Dunn, Paul. 2010. “Strategic Responses by a Nonprofit When a Donor Becomes Tainted.” Nonpro-
fit and Voluntary Sector Quarterly 39 (1): 102-123. doi 10.1177/0899764008326770.

Edmonds, Rick. 2002. “Getting Behind the Media: What are the Subtle Trade-offs for Foundation-
funded Journalism?” Philanthropy, March/April.

Einwiller, Sabine A., Craig E Carroll, and Kati Korn. 2010. “Under What Conditions do the News
Media Influence Corporate Reputation? The Roles of Media Dependency and Need for
Orientation.” Corporate Reputation Review 12 (4): 299-315. doi:10.1057/crr.2009.28.

Feldman, Bob. 2007. “Report from the Field: Left Media and Left Think Tanks—Foundation-
managed Protest?” Critical Sociology 33 (3): 427-446. doi:10.1163/156916307X188979.

Friedlich, Jim. 2016. “A Banner Year for Venture Philanthropy.” Nieman Lab, December 1. http://
www.niemanlab.org/2016/12/a-banner-year-for-venture-philanthropy/

Hatcher, Jessica. 2014. “Irin Humanitarian Service Saved after Private Donor Fills UN Void.” The
Guardian, November 20. https://www.theguardian.com/global-development/2014/nov/
20/irin-humanitarian-news-service-saved-after-private-donor-fills-un-void

Hope, Bradley, and Tom Wright. 2017. “The U.S. is Preparing to Charge Financier Jho Low in
Malaysian TMDB Scandal.” The Wall Street Journal, March 21. https://www.wsj.com/
articles/the-u-s-is-preparing-to-charge-a-leading-figure-in-malaysian-scandal-1490109286

Koehn, Daryl, and Joe Ueng. 2010. “Is Philanthropy Being Used by Corporate Wrongdoers to Buy
Good Will?” Journal of Management and Governance 14 (1): 1-16. doi:10.1007/s10997-009-
9087-8.

Kong, Eric, and Mark Farrell. 2010. “The Role of Image and Reputation as Intangible Resources in
Non-profit Organisations: A Relationship Management Perspective.” In Proceedings of the
7th International Conference on Intellectual Capital, Knowledge Management and Organis-
ational Learning, 245-252. Ithaca, NY: Academic Publishing.

Lawlor, Rob. 2009. Shades of Goodness: Gradability, Demandingness and the Structure of Moral The-
ories. New York: Palgrave Macmillan.

Lemann, Nicholas. 2016. “A Code of Ethics for Journalism Nonprofits.” The New Yorker, January 28.
https://www.newyorker.com/news/news-desk/a-code-of-ethics-for-journalism-nonprofits

Lewis, Seth C. 2012. “From Journalism to Information: The Transformation of the Knight Foun-
dation and News Innovation.” Mass Communication and Society 15 (3): 309-334. doi:10.
1080/15205436.2011.611607.

Lister, Sarah. 2003. “NGO Legitimacy Technical Issue or Social Construct?” Critique of Anthropol-
ogy 23 (2): 175-192. doi:10.1177/0308275X03023002004.

Low, Jho. 2014. “How Disruptive Philanthropy Can Change the World.” Speech at Mashable con-
ference, October 14.  http://mashable.com/2014/10/14/disruptive-philanthropy-
brandspeak/

693


https://doi.org/10.1080/1461670X.2010.501147
http://www.globaljustice.org.uk/sites/default/files/files/resources/gated-development-global-justice-now.pdf
http://www.globaljustice.org.uk/sites/default/files/files/resources/gated-development-global-justice-now.pdf
https://doi.org/10.1177/0899764008326770
https://doi.org/10.1057/crr.2009.28
https://doi.org/10.1163/156916307X188979
http://www.niemanlab.org/2016/12/a-banner-year-for-venture-philanthropy/
http://www.niemanlab.org/2016/12/a-banner-year-for-venture-philanthropy/
https://www.theguardian.com/global-development/2014/nov/20/irin-humanitarian-news-service-saved-after-private-donor-fills-un-void
https://www.theguardian.com/global-development/2014/nov/20/irin-humanitarian-news-service-saved-after-private-donor-fills-un-void
https://www.wsj.com/articles/the-u-s-is-preparing-to-charge-a-leading-figure-in-malaysian-scandal-1490109286
https://www.wsj.com/articles/the-u-s-is-preparing-to-charge-a-leading-figure-in-malaysian-scandal-1490109286
https://doi.org/10.1007/s10997-009-9087-8
https://doi.org/10.1007/s10997-009-9087-8
https://www.newyorker.com/news/news-desk/a-code-of-ethics-for-journalism-nonprofits
https://doi.org/10.1080/15205436.2011.611607
https://doi.org/10.1080/15205436.2011.611607
https://doi.org/10.1177/0308275X03023002004
http://mashable.com/2014/10/14/disruptive-philanthropy-brandspeak/
http://mashable.com/2014/10/14/disruptive-philanthropy-brandspeak/

694

KATE WRIGHT ET AL.

Lynch, Colum. 2014. “Gag Order: Why is the UN censoring its own Syria news?" Foreign Policy,
January 14. http://foreignpolicy.com/2014/01/14/gag-order/

Malay, Iban. 2015. “Heist of the Century—How Jho Low Used PetroSaudi As ‘A Front’ to Siphon
Billions Out of TMDB!” Sarawak Report, February 28. http://www.sarawakreport.org/2015/
02/heist-of-the-century-how-jho-low-used-petrosaudi-as-a-front-to-siphon-billions-out-
of-1mdb-world-exclusive/

McGoey, Linsey. 2015. No Such Thing as a Free Gift: the Gates Foundation and the Price of Philan-
thropy. London, NT: Verso.

Menon, Praveen, A. Ananthalakshmi, and Nate Raymond. 2016. “U.S. Files Lawsuits to Seize
Assets Tied to Malaysian Fund 1MDB". Thomson Reuters, July 20. http://uk.reuters.com/
article/malaysia-scandal-usa/u-s-files-lawsuits-to-seize-assets-tied-to-malaysian-fund-
1Tmdb-idINKCN10025W

Mitchell, Ronald K., Bradley, Agle and Donna Wood. 1997. “Toward a Theory of Stakeholder
Identification and Salience: Defining the Principles of who and what really Counts.”
Academy of Management Review, 22, 853-886.

Nee, Rebecca. 2011. “The Role of Digitally Native, Non-profit News Media in the Future of Amer-
ican Journalism.” PhD diss., Pepperdine University.

Ornebring, Henrik. 2016. Newsworkers: A Comparative European Perspective. London: Bloomsbury.

Pfeffer, Jeffrey. 1982. Organizations and Organization Theory. Boston, MA: Pitman.

Pfeffer, Jeffrey, and Gerard R. Salancik. 2003. The External Control of Organizations: A Resource
Dependence Perspective. Palo Alto: Stanford University Press.

Rosenkranz, Rolf. 2015. “Jynwel Chief Jho Low: My Vision for Sustainable Social Investment.”
Devex, March 25. https://www.devex.com/news/sponsored/jynwel-chief-jho-low-my-
vision-for-sustainable-social-investment-85782

Rosenstiel, Tom, William Buzenberg, Marjorie Connelly, and Kevin Loker. 2016. Charting new
Ground: The Ethical Terrain of Nonprofit Journalism. American Press Institute. Accessed Sep-
tember 4, 2017. https://www.americanpressinstitute.org/publications/reports/nonprofit-
news/

Sarawak Report. 2014a. “1MDB Backed Jho Low’s £1Billion London Hotel Bid! Exclusive Expose.”
May 2. http://www.sarawakreport.org/2014/05/1mdb-backed-jho-low-with-uk1billion-
exclusive-expose/

Sarawak Report. 2014b. “More Links—Jho Low’s Spending and Malaysia’s Development Money
Exclusive.” September 20. http://www.sarawakreport.org/2014/09/more-links-jho-lows-
spending-and-malaysias-development-money-exclusive/

Schiffrin, Anya. 2017. Same Beds Different Dreams? Charitable Foundations and Newsroom Inde-
pendence in the Global South. February. New York: CIMA. http://www.cima.ned.org/
resource/beds-different-dreams-charitable-foundations-newsroom-independence-global-
south/

Scott, Martin, Mel Bunce, and Kate Wright. 2017. “Donor Power and the News: The Influence of
Foundation Funding on International Public Service Journalism.” The International Journal
of Press/Politics 22 (2): 163-184.

Shih, Toh H. 2015. “I've Nothing to Hide”: Malaysia’s Jho Low Breaks Silence to Deny Money Laun-
dering Allegations.” South China Morning Post, March 12. http://www.scmp.com/news/
asia/south-east-asia/article/1735651/well-connected-malaysian-jho-low-living-hk-denies-
fraud

Spedding, Linda, S. 2009. The Due Diligence Handbook: Corporate Governance, Risk Management
and Business Planning/Spedding. Burlington, MA: CIMA.


http://foreignpolicy.com/2014/01/14/gag-order/
http://www.sarawakreport.org/2015/02/heist-of-the-century-how-jho-low-used-petrosaudi-as-a-front-to-siphon-billions-out-of-1mdb-world-exclusive/
http://www.sarawakreport.org/2015/02/heist-of-the-century-how-jho-low-used-petrosaudi-as-a-front-to-siphon-billions-out-of-1mdb-world-exclusive/
http://www.sarawakreport.org/2015/02/heist-of-the-century-how-jho-low-used-petrosaudi-as-a-front-to-siphon-billions-out-of-1mdb-world-exclusive/
http://uk.reuters.com/article/malaysia-scandal-usa/u-s-files-lawsuits-to-seize-assets-tied-to-malaysian-fund-1mdb-idINKCN10025W
http://uk.reuters.com/article/malaysia-scandal-usa/u-s-files-lawsuits-to-seize-assets-tied-to-malaysian-fund-1mdb-idINKCN10025W
http://uk.reuters.com/article/malaysia-scandal-usa/u-s-files-lawsuits-to-seize-assets-tied-to-malaysian-fund-1mdb-idINKCN10025W
https://www.devex.com/news/sponsored/jynwel-chief-jho-low-my-vision-for-sustainable-social-investment-85782
https://www.devex.com/news/sponsored/jynwel-chief-jho-low-my-vision-for-sustainable-social-investment-85782
https://www.americanpressinstitute.org/publications/reports/nonprofit-news/
https://www.americanpressinstitute.org/publications/reports/nonprofit-news/
http://www.sarawakreport.org/2014/05/1mdb-backed-jho-low-with-uk1billion-exclusive-expose/
http://www.sarawakreport.org/2014/05/1mdb-backed-jho-low-with-uk1billion-exclusive-expose/
http://www.sarawakreport.org/2014/09/more-links-jho-lows-spending-and-malaysias-development-money-exclusive/
http://www.sarawakreport.org/2014/09/more-links-jho-lows-spending-and-malaysias-development-money-exclusive/
http://www.cima.ned.org/resource/beds-different-dreams-charitable-foundations-newsroom-independence-global-south/
http://www.cima.ned.org/resource/beds-different-dreams-charitable-foundations-newsroom-independence-global-south/
http://www.cima.ned.org/resource/beds-different-dreams-charitable-foundations-newsroom-independence-global-south/
http://www.scmp.com/news/asia/south-east-asia/article/1735651/well-connected-malaysian-jho-low-living-hk-denies-fraud
http://www.scmp.com/news/asia/south-east-asia/article/1735651/well-connected-malaysian-jho-low-living-hk-denies-fraud
http://www.scmp.com/news/asia/south-east-asia/article/1735651/well-connected-malaysian-jho-low-living-hk-denies-fraud

FOUNDATION-FUNDED JOURNALISM 695

Story, Louise, and Stephanie Saul. 2015. “Jho Low, Well Connected in Malaysia, Has an Appetite
for New York.” The New York Times, February 8. https://www.nytimes.com/2015/02/09/
nyregion/jho-low-young-malaysian-has-an-appetite-for-new-york.html

Ungoed-Thomas, John, Claire Rewcastle, and Josh Boswell. 2015. “Harrow Playboy Linked to
Troubled Malaysian Fund.” The Sunday Times, March 1. https://www.thetimes.co.uk/
article/harrow-playboy-linked-to-troubled-malaysian-fund-7fq32If5vdr

Wright, Tom. 2015. “Malaysian Financier Jho Low Tied to TMDB Inquiry.” The Wall Street Journal,
July 9. https://www.wsj.com/articles/malaysian-financier-tied-to-inquiry-into-1mdb-
1436466499

Kate Wright (author to whom correspondence should be addressed), School of Social and
Political Sciences, University of Edinburgh, UK. E-mail: kate.wright@ed.ac.uk. Web:
http://www.cas.ed.ac.uk/people/core_staff/kate_wright ORCID - http://orcid.org/
0000-0002-2896-590X

Martin Scott, School of International Development, University of East Anglia, UK. E-mail:
martin.scott@uea.ac.uk. Web: https://www.uea.ac.uk/international-development/
people/profile/martin-scott ORCID = http://orcid.org/0000-0001-6744-443X

Mel Bunce, Department of Journalism, City, University of London, UK. E-mail: melanie.
bunce.1@city.ac.uk. Web: https://www.city.ac.uk/people/academics/melanie-bunce
ORCID * http://orcid.org/0000-0002-4924-8993


https://www.nytimes.com/2015/02/09/nyregion/jho-low-young-malaysian-has-an-appetite-for-new-york.html
https://www.nytimes.com/2015/02/09/nyregion/jho-low-young-malaysian-has-an-appetite-for-new-york.html
https://www.thetimes.co.uk/article/harrow-playboy-linked-to-troubled-malaysian-fund-7fq32lf5vdr
https://www.thetimes.co.uk/article/harrow-playboy-linked-to-troubled-malaysian-fund-7fq32lf5vdr
https://www.wsj.com/articles/malaysian-financier-tied-to-inquiry-into-1mdb-1436466499
https://www.wsj.com/articles/malaysian-financier-tied-to-inquiry-into-1mdb-1436466499
mailto:kate.wright@ed.ac.uk
http://www.cas.ed.ac.uk/people/core_staff/kate_wright
http://orcid.org/0000-0002-2896-590X
http://orcid.org/0000-0002-2896-590X
mailto:martin.scott@uea.ac.uk
https://www.uea.ac.uk/international-development/people/profile/martin-scott
https://www.uea.ac.uk/international-development/people/profile/martin-scott
http://orcid.org/0000-0001-6744-443X
mailto:melanie.bunce.1@city.ac.uk
mailto:melanie.bunce.1@city.ac.uk
https://www.city.ac.uk/people/academics/melanie-bunce
http://orcid.org/0000-0002-4924-8993

	Abstract
	Introduction
	The Case
	Theoretical Framework
	Methods
	Conclusion
	ACKNOWLEDGEMENTS
	DISCLOSURE STATEMENT
	REFERENCES

